PROMZ VAK 03-2025-NL

26 8 “Het is eigenlijk best vreemd,” begint Marc. “Iedereen kent BIC. Maar zodra het over promotionele producten gaat, vergeten mensen dat wij daar ook actief in zijn. Terwijl we al sinds 1969 logo’s op pennen drukken.” BIC Graphic begon oorspronkelijk als een servicedivisie binnen het wereldwijde BIC-concern en is inmiddels uitgegroeid tot een serieuze speler in de markt voor promotionele schrijfwaren. Vanuit een grote fabriek in Tarragona produceert en bedrukt het merk jaarlijks miljoenen pennen en aanstekers. Die Europese productie is cruciaal. “In deze tijden van geopolitieke onzekerheid en verstoorde toeleveringsketens is het een groot voordeel dat wij in Europa produceren. Daardoor kunnen we snel schakelen, ook als klanten plotseling de volumes of modellen aanpassen. Die flexibiliteit zit in ons DNA.” De kracht van het merk Volgens Marc is de waarde van een sterk merk juist in economisch onzekere tijden belangrijker dan ooit. “Klanten zoeken zekerheid. Als je kiest voor een merk als BIC, weet je wat je krijgt: kwaliteit, betrouwbaarheid, duurzaamheid. Dat straal je ook uit naar je eindklant – en dat is goud waard.” Wanneer je ‘BIC’ hoort, denk je waarschijnlijk aan balpennen. Of aan aanstekers. Of scheermesjes. Over de hele wereld staan die drie letters voor betrouwbaarheid, eenvoud en herkenbaarheid. Maar dat BIC ook actief is in de promotionele markt? Dat weten maar weinig mensen. Tijd om daar verandering in te brengen. We reisden naar Tarragona, Spanje, waar Marc Rugi, General Manager van BIC Graphic, ons bijpraatte over duurzame pennen, merkwaarde en de zoektocht naar kwaliteit die verder gaat dan alleen een logo. MEER DAN EEN NAAM, EEN BELOFTE BIC GRAPHIC: BIC gelooft niet in wegwerp-gadgets die na een beursbezoek in de prullenbak belanden. “Een promotieartikel moet functioneel zijn, lang meegaan en een verlengstuk zijn van je merk. Geen gimmick, maar een communicatiemedium.” Van balpen tot designobject BIC Graphic neemt geen genoegen met de status quo. Dat blijkt uit de vele innovaties die het merk blijft doorvoeren. Een recent voorbeeld: een nieuwe decoratietechniek voor de iconische BIC® Cristal-pen, zonder afbreuk te doen aan de transparantie van het plastic. “Het heeft jaren gekost om dat technisch mogelijk te maken,” lacht Marc. “Maar inmiddels ligt die pen zelfs in de giftshop van de Eiffeltoren.” Ook de beroemde vierkleurenpen krijgt ieder jaar een frisse update met nieuwe afwerkingen – metallic, pastel, noem maar op – net als bij de nieuwste iPhones. “Het is de combinatie van nostalgie en vernieuwing die aanslaat bij mensen.” Naast kleur en design richt BIC zich ook op gebruikscomfort en herbruikbaarheid. Veel modellen zijn vanaf het ontwerp navulbaar en gemaakt van kunststof met hoge mechanische weerstand. “Een pen die na twee dagen stuk is, is niet duurzaam – en schaadt je merkimago.” Compromisloze kwaliteit Bij BIC staat kwaliteit altijd voorop. Niet alleen in het eindproduct, maar ook in de hele keten – van inkoopbeleid tot verpakking. Marc legt uit: “We kunnen wel zeggen: deze pen is gemaakt van gerecycled plastic. Maar wélk plastic? Waar komt het vandaan? Kunnen we het traceren? Is de kwaliteit gegarandeerd? Blijven de specificaties behouden na verwerking?” Daarom werkt BIC Graphic alleen met gecertificeerde leveranciers, worden alle processen intern én extern gecontroleerd, en is er een team verantwoordelijk voor juridische en regelgevende naleving. “We doen geen claims die we niet kunnen waarmaken. Transparantie is voor ons geen marketingtruc – het is een plicht.” BIC Graphic introduceert innovaties pas als ze volledig klaar zijn. “Een pen van biologisch afbreekbaar materiaal klinkt geweldig, maar als hij slecht schrijft of lekt, beschadigt dat je merk. Wij wachten liever tot zowel het product als het verhaal kloppen.” Duurzaamheid: meer dan alleen een bamboepen Over duurzaamheid gesproken: BIC loopt al decennialang voorop. “Onze Cristal-pen is in de afgelopen 75 jaar tientallen keren opnieuw ontworpen om met zo min mogelijk materiaal geproduceerd te worden,” vertelt Marc. “En we publiceerden al in 2004 ons eerste duurzaamheidsrapport. Inmiddels werken we met CO2barometers, recyclingsystemen, zonnepanelen op onze fabrieken en hebben we duidelijke doelen voor 2025 en 2030.” Maar duurzaamheid bij BIC gaat verder dan het product alleen. “Het gaat om het hele plaatje: sociale verantwoordelijkheid, arbeidsomstandigheden, verpakking, logistiek. Een bamboepen is niet per se duurzamer als je de hele keten bekijkt.” Een mooi voorbeeld: de recyclingmachine die BIC ontwikkelde voor gebruikte aanstekers. “Dat duurde zeven jaar. Maar nu kunnen we zelf de onderdelen scheiden, recyclen of hergebruiken. Die technologie is uniek in de wereld.” Een partner voor de distributeur BIC Graphic werkt exclusief met distributeurs en hecht veel waarde aan die relaties. “De rol van de distributeur verandert. Ze moeten alles weten over duurzaamheid, compliance, decoratiemogelijkheden en IT. Het is aan ons om hen daarin te ondersteunen.” Daarom ontwikkelde BIC Graphic tools zoals mediakits, mock-up systemen en online platforms, waarmee distributeurs zelfstandig kunnen werken. “We willen het leven van de distributeur makkelijker maken. De markt is al complex genoeg.” Daarnaast biedt BIC Graphic trainingen, webinars en 27 2025 - nummer 4 - promzvak.nl DOOR PETER VAN GESTEL

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5