PROMZ VAK 03-2025-NL

9 De roots van het bedrijf gaan terug tot 1985, toen het nog Van Dommelen heette en zich bezighield met glas-in-loodramen. Na de overname in 2000 voegde Hans daar de naam WMOK aan toe – een knipoog naar zijn eigen holding ‘Witte Mok’ – en verschoof de focus naar glas- en keramiekdecoratie. “We zijn begonnen met simpele naambekers bij Jamin. Eén kleurtje, één naam. En kijk waar we nu staan.” Inmiddels decoreren ze mokken, borden, glazen en wijnglazen voor horeca en promotionele klanten. Met een team van 45 man, een batterij aan ovens en een flinke portie toewijding. “Wij zeefdrukken met echte glas- en porseleininkten, branden dat in op 700 tot 800 graden. Niet te vergelijken met digitale druk. Die is mooi, maar krasvast? Vaatwasbestendig? Vergeet het maar.” Waar andere decorateurs worstelen met kleine aantallen, floreert WMOK juist op flexibiliteit. “Of het nou om 36 of 3600 stuks gaat, wij draaien het. Bij de makelaar om de hoek of de apotheker in het dorp willen ze geen 500 mokken. Die willen 50. En wij maken dat gewoon.” Dat vraagt geen hypermoderne robotstraat, maar vakkennis, timing en mensenhanden. “Ik heb vijftien dames op de afdeling die dagelijks transfers aanbrengen. Dat zijn gouden handen.” Het bedrijf ziet de promotionele markt wel veranderen. “De bulk zit steeds vaker in het buitenland. Daar kun je alles met één klik bestellen. Wij zijn daardoor meer Wat krijg je als je glas-in-lood, een oude familiezaak en Brabantse nuchterheid door elkaar roert? Juist: WMOK. Al meer dan twintig jaar stuurt Hans Voorjans dit Eindhovense decoratiebedrijf aan. Geen eigen productie, wel een bak aan vakmanschap. “Wij maken niets zelf, maar geven alles meerwaarde.” ‘VAN GLAS-IN-LOOD TOT KOFFIEKOPJE: HET VERHAAL VAN WMOK’ richting horeca geschoven.” Toch blijft Voorjans geloven in zijn bestaansrecht: kwaliteit, ambacht, en korte lijnen. “Wij leveren nog dagelijks tig partijen uit. Geen massa, wel maatwerk.” Nieuwe technieken? Jazeker. “We werken samen met partners die graveren en laseren. Maar gehard glas graveren is een vak apart. Eén foutje en je hebt een boel ellende.” Ondertussen blijven energieprijzen, grondstofkosten en geopolitiek een uitdaging. “Onze ovens vreten gas. En als Den Haag straks zegt dat dat niet meer mag, dan heb ik wel een probleem.” Voorjans mist soms het vakmanschap van vroeger. “In Engeland stonden prachtige keramiekfabrieken. Weg. In Nederland ook veel verdwenen. Vroeger spaarde je voor een servies. Nu koop je het elk jaar opnieuw bij de Action.” Toch blijft hij positief. “Zolang er vraag blijft naar kwaliteit, blijven wij draaien.” Wat loopt er dan het hardst bij WMOK? “Wijnglazen en borden, vooral voor de horeca. Promotioneel zijn het af en toe mokken of een snoeppot. Maar veel minder dan vroeger.” En het geheim van het succes? “Geen geheim. Gewoon blijven doen waar je goed in bent. Goed luisteren naar de klant. En zorgen dat je flexibel blijft. In aantallen, in wensen, in levertijd. En vooral: in je hoofd.” www.moxz.nl info@brinxx.nl 085 76 023 76 25 2025 - nummer 4 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5