9 22 “Maxim is niet zomaar een leverancier,” zegt Arkadiusz Ratajczak, marketingdirecteur van het bedrijf. “Wij noemen onszelf specialisten in drinkware – niet uit arrogantie, maar omdat we diepgaande productkennis combineren met jarenlange ervaring. Het is een proces van continu leren, van trial and error.” Van koffie naar keramiek Maxim werd in 1998 opgericht als afsplitsing van een bestaande B2C-koffiebrander. De eigenaar ontdekte in de promotionele markt een gat: niemand kon destijds kleine hoeveelheden koffiekopjes met logo produceren. Wat begon als oplossing voor de eigen marketingbehoefte, groeide uit tot een volwaardig bedrijf in promotionele keramiek. “In het begin verkochten we nog aan eindklanten in Polen,” vertelt Ratajczak. “Maar al snel beseften we dat dit het vertrouwen van distributeurs schaadde. Sindsdien werken we exclusief met tussenhandelaren.” Verdere groei en specialisatie De focus op drinkware bleef, maar het assortiment groeide. Maxim nam concurrerende bedrijven over, investeerde in decoratietechnieken en breidde het productportfolio uit met onder meer glas, thermobekers en kaarsen. Van koffiebrander tot Europees decoratiespecialist in keramiek en glaswerk: Maxim is een Pools familiebedrijf dat sinds 1998 uitgegroeid is tot een vaste waarde in de promotionele sector. Gespecialiseerd in drinkware, maar met een breed palet aan innovatieve decoratietechnieken, is het bedrijf klaar om ook in de Benelux-markt zijn positie verder uit te bouwen. SPECIALIST IN DRINKWARE MET EEN DIEPGEWORTELDE MISSIE MAXIM: Alles wordt in eigen huis of via betrouwbare Europese partners geproduceerd, voornamelijk in Polen, Duitsland en Tsjechië. Vier hoofdcollecties vormen vandaag het hart van de onderneming: • Porcelain Collection: van koffiekopjes tot schalen en borden, met diverse afwerkingsopties. • Glass Collection: drinkglazen, karaffen en wijnbekers – met verrassende kleur- en printmogelijkheden. • Galaxy Collection: thermoproducten met sublieme isolatie en decoratie, tot 15 uur warm/koud. • Mood Collection: samengestelde giftsets, seizoensproducten en sfeervolle kandelaars. Decoratie als onderscheidende factor Waar Maxim zich echt in onderscheidt, zijn de decoratietechnieken. “We bieden meer dan tien technieken, die je ook met elkaar kunt combineren,” legt Ratajczak uit. Denk aan sublimatie (vanaf slechts 12 stuks), 3D-print, soft touch, sunblasting, hydrocoloring, metallic folies of fullcolour decors – allemaal geproduceerd onder één dak. “In veel gevallen kunnen we binnen vijf werkdagen leveren. En bij sublimatie zelfs binnen 24 uur. Snelheid is belangrijk, maar kwaliteit en consistentie zijn dat ook. Elke techniek is tot in de puntjes geoptimaliseerd.” Datagedreven én klantgericht Maxim houdt zijn productieprocessen nauwkeurig bij via KPI's en sub-KPI’s. Leverperformance wordt gemeten op vier dagen, zelfs als er vijf zijn beloofd. Dat geeft ruimte voor optimalisatie – én bonussen voor medewerkers die targets overtreffen. “Klanten moeten weten waar ze aan toe zijn. Als er een probleem is, lossen we het snel en transparant op,” aldus Ratajczak. “We willen geen gemiddelde leverancier zijn, maar een partner die meegroeit met de ambities van de klant.” Duurzaamheid: van zonnepanelen tot educatie Ook op het gebied van duurzaamheid toont Maxim visie. Naast de fabriek ligt een compleet veld met zonnepanelen die bijna de volledige energiebehoefte dekken. Producten worden getest op voedselveiligheid, zware metalen en slijtvastheid. Alle verpakkingen zijn FSC-gecertificeerd, transport gebeurt waar mogelijk met lage-emissie partners en SEDEX-audits (SMETA 4-pijlers) zijn standaard. Daarnaast organiseert het bedrijf interne duurzaamheidstrainingen, schoolbezoeken en lokale initiatieven, zoals het aanplanten van bomen en het promoten van woon-werkverkeer per fiets. Benelux in de lift: Maxim dichtbij huis Sinds mei dit jaar heeft Maxim een eigen Benelux-vestiging. Magdalena Tomaszewska-Kubiak, al sinds 2007 actief binnen het bedrijf, begeleidt dit proces nauwgezet. “We zitten al jaren diep in de markt, maar er is een grens aan wat je vanuit Polen kunt doen,” vertelt ze. “Met Jürgen Spalburg hebben we nu een toegewijde contactpersoon in Nederland. Hij kent de markt, de cultuur en spreekt de taal. Dat maakt echt het verschil.” Vanuit Polen blijft Magda het logistieke en administratieve proces ondersteunen. “Onze ervaring is dat persoonlijke relaties in de Benelux ontzettend belangrijk zijn. Een gesprek van mens tot mens, daar begint het vertrouwen.” De kracht van combinatie Wat Maxim uniek maakt, is de combinatie van: • Lage minimumaantallen (vanaf 12 stuks) • Snelle levertijden • Volledige Europese productie en decoratie • Ongekende variatie in technieken en combinaties • Klantspecifieke ondersteuning en visuele mock-ups • API-integraties voor e-commerce klanten (Promidata, JSON) “We leveren niet zomaar producten,” zegt Ratajczak. “We leveren oplossingen. Voor elke branche, elk moment, elke stijl.” “Distributeurs moeten voelen dat we er echt zijn – letterlijk. Niet als een leverancier op afstand, maar als partner dichtbij huis.” “In de afgelopen jaren heb ik veel geleerd over hoe de markt in de Benelux werkt,” zegt Magda. “Het draait om verantwoordelijkheid nemen, vertrouwen opbouwen en meedenken. Dankzij Jürgen Spalburg, die al jaren actief is in deze markt, kunnen we daar nu echt stappen in zetten.” “We willen niet simpelweg ons standaardaanbod pushen. Elke markt is anders. Daarom willen we samen met klanten in Nederland en België kijken naar wat past bij hún klanten. Welke maten zijn logisch? Welke verpakking spreekt aan? Hoe kunnen we ook voor kleine oplages iets unieks leveren?” “Het doel is niet om zoveel mogelijk te verkopen. We willen relevant zijn, creativiteit stimuleren en relaties opbouwen die verder gaan dan prijs en aantallen. Daarom investeren we niet alleen in mensen, maar ook in technologie, training, visuals en co-creatie.” 23 2025 - nummer 4 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5