(advertentie) 9 Fluweelzachte Designs. Design ontmoet gevoel: De fluweelzachte porseleinen mok verenigt tactiele verfijning met gepersonaliseerde coating – gepatenteerd en uniek in comfort. En dat betekent: snelheid. Variatie. Geen fouten. De nieuwe machine levert dat allemaal, maar Mahlwerck houdt ook vast aan zijn roots. “Onze handgeschilderde mokken blijven we maken,” verzekert Köcker. “Die kwaliteit is onze basis. Maar nu kunnen we klanten ook iets anders bieden. Het ene sluit het andere niet uit.” Duurzaamheid zonder zon Wie denkt dat deze innovaties hand in hand gaan met een strak duurzaamheidsbeleid, komt bedrogen uit. “Zonnepanelen?” Köcker schudt het hoofd. “We zouden graag willen, maar het dak is niet van ons. En in Tsjechië is het systeem nog niet zo soepel als in Nederland.” Toch probeert Mahlwerck op andere manieren energie te besparen. “We plannen onze productie op de momenten dat stroom het goedkoopst is. Soms is dat ’s nachts. Dan printen wij terwijl anderen slapen.” De afhankelijkheid van gas, de stijgende energieprijzen, het heeft het bedrijf geleerd om flexibel te denken. “Tijdens de oorlog in Oekraïne konden veel fabrieken in Duitsland niet verder door het gastekort. In Tsjechië waren er mobiele tanks op parkeerplaatsen. Binnen een dag waren we weer operationeel.” Van vakmanschap naar marketing Wat Mahlwerck misschien wel het meest onderscheidt, is het vermogen om oude waarden te vertalen naar moderne marketing. “Wij verkopen geen mokken,” zegt Tobias. “We verkopen ideeën. Oplossingen. Oplossingen met een goed design, geproduceerd op topniveau.” En daar hoort ook een andere manier van communiceren bij. “Je krijgt geen uur van een klant. Hooguit vijf minuten. Je moet het product laten spreken.” Dat is lastig, in een markt die steeds digitaler wordt. “We zijn een haptische industrie,” zegt Tobias stellig. “Je moet het voelen. Een mok op een scherm overtuigt niet. Pas als je hem vasthebt, zie je het verschil.” Mahlwerck drukt door 21 2025 - nummer 4 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5