“Het is een flinke stap,” zegt Köcker met de onderkoelde ernst van een man die weet wat het is om porselein met de hand te schilderen. “Maar als we willen overleven in een markt waar orders steeds kleiner worden, moet je sneller en flexibeler kunnen produceren. En goedkoper.” Het witte goud van toen Mahlwerck maakt al meer dan dertig jaar keramiek. In een traditie die teruggaat tot de Saksische vorsten, toen porselein nog “het witte goud” werd genoemd en evenveel waard was als echt goud. “De eerste stukken keramiek in Meissen waren bruin als chocolade,” vertelt Tobias terwijl hij een espressokopje in zijn hand rolt. “Pas later lukte het om wit porselein te maken. Dat was revolutionair. En nu, meer dan tweehonderd jaar later, willen wij opnieuw een revolutie veroorzaken.” Tobias Köckert zit tegenover me aan een bescheiden bureau in Teplice, Tsjechië. Buiten gromt een vrachtwagen, binnen ratelt een koffiemachine. Niets doet vermoeden dat hier, in een industriële uithoek niet ver van Dresden, keramiek wordt gemaakt op een manier die je eerder in Silicon Valley dan in een Oost-Europees fabriekspand verwacht. Mahlwerck heeft net geïnvesteerd in een gloednieuwe digitale drukmachine — en die investering kan de promotionele markt flink opschudden. MAHLWERCK DRUKT DOOR VAN HET WITTE GOUD NAAR DIGITAAL VUURWERK: Die revolutie komt in de vorm van een digitale drukmachine die full-colour, haarscherpe beelden rechtstreeks op keramiek print. Zonder transferpapier, zonder handwerk. En snel. “Met deze techniek kunnen we kleine series drukken, personaliseren, foto’s verwerken, zelfs metaalachtige effecten toevoegen. Wat we vroeger in dagen deden, kan nu in uren.” Nieuwe markten, nieuwe kansen De timing is perfect. Grote orders zijn op hun retour. “We maken nu gemiddeld 250 stuks per order,” zegt Tobias. “Vroeger waren dat er duizend.” Maar waar sommigen in de branche daarover klagen, ziet Mahlwerck kansen. “Met kleinere aantallen kunnen we nieuwe markten bedienen. Whiskymerken die gepersonaliseerde glazen willen. Hotels met op maat gemaakte mokken voor hun penthouses. Of zelfs limited editions voor influencers. Alles wordt maatwerk.” 8 19 2025 - nummer 4 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5