“Porselein maken is een vurig proces,” zegt Olaf Engler, CEO van Kahla. “Letterlijk. Je hebt veel energie nodig om tot die perfecte combinatie van hardheid en schoonheid te komen. En energie is duur. Vooral in Duitsland. Onze energiekosten liggen op zo’n 150.000 euro per maand. Je snapt dat het dan alle hens aan dek is om hier de boel draaiende te houden.” Dat die kosten het moeilijk maken, moge duidelijk zijn. Toch houdt Kahla vast aan de kwaliteit en het vakmanschap waarvoor het merk al generaties lang staat. Waar andere merken hun productie al lang hebben verplaatst naar Polen, Portugal of nog verder, blijft Kahla trouw aan zijn roots. “Wij maken het hier. Met de hand. Met kennis. En met passie. Niet omdat het makkelijk is – maar omdat het goed is.” Promotioneel porselein Ook in de promotionele markt begint het kwartje te vallen. Een relatiegeschenk moet vooral van goede kwaliteit zijn en lang meegaan. Het is het tastbare bewijs van een merkbelofte. En daarin biedt porselein een krachtig verhaal. Geen single use plastic meuk die je onmiddellijk weggooit, maar een kopje dat jaren meegaat – in stijl. “Wij leveren onder anderen aan bekende merken in Duitsland die op hun beurt beweren 100% lokaal te produceren. Maar in werkelijkheid maken wij hun producten hier – voor hen – met hún logo erop,” zegt Engler met een glimlach. Namen noemt hij niet, al laat hij doorschemeren dat het om grote namen gaat. Kahla is de stille kracht achter veel witte merken. Het is precies dat vakmanschap dat je voelt in de producten. Wie ooit een Kahla-beker in handen heeft gehad, weet dat het niet zomaar een kopje is. Het gewicht, de afwerking, de vorm, alles klopt.” In het Duitse Thüringen, daar waar bossen golven en de porseleinaarde nog altijd letterlijk uit de grond komt, leeft iets dat elders in Europa langzaam verdwijnt: het ambacht van porseleinproductie. Niet het aan elkaar lassen van import-items met een Duits stickertje. Nee. Écht porselein. Écht Duits. Écht gemaakt – bij Kahla. Sinds 1844 staat de fabriek al in dit stadje dat dezelfde naam draagt als het merk. En hoewel de tijden veranderen – en dat doen ze, met hoge energiekosten, globalisering en dalende marges – klinkt er achter de dikke muren van de fabriek nog altijd het sissen van ovens, het ritselen van penseelstreken en het gecontroleerde lawaai van vormen die worden gegoten, geslepen, gebakken. PORSELEIN MET KARAKTER KAHLA: Op dit moment heeft Kahla nog moeite om de distributeur goed te servicen. Het bedrijf is traditioneel veel meer gericht op de retail in plaats van de b-to-b markt. Zo wordt e-mail niet altijd binnen een paar uur beantwoord. Bovendien is het product duurder dan porselein uit lage lonen landen als China. De kwaliteit is echter significant hoger en wie de moeite neemt om iets langer te wachten, krijgt wel een prachtig product dat jarenlang meegaat, dat je merk op een kwalitatieve manier weet te communiceren. De strijd om authenticiteit De concurrentie uit lagelonenlanden is groot. Toch is Engler niet bang voor prijsvechters. “Het gaat om eerlijkheid. Veel bedrijven zetten 'Made in Germany' op hun doos, terwijl ze in feite alleen de eindmontage hier doen. Wij maken echt álles zelf. Van grondstof tot eindproduct.” De regels laten het toe, maar Engler vindt het misleidend. “Distributeurs en eindklanten willen transparantie. En wij geven dat. Je kunt hier gewoon komen kijken. Je ruikt het porselein, je ziet de ovens, je voelt de passie van onze mensen. Dat krijg je niet in een spreadsheet uit Shenzhen. ” De toekomst? Moeilijk – maar niet onmogelijk Toch is het niet allemaal glazuur en zonneschijn. De porseleinindustrie in Duitsland krimpt. Waar er ooit meer dan 250 fabrieken waren, zijn er nu nog slechts een handvol. De combinatie van hoge productiekosten, energieprijzen en mondiale concurrentie maakt het zwaar. “Maar weet je,” zegt Engler, terwijl hij over de productievloer kijkt, “deze fabriek ademt geschiedenis. En toekomst. Als we trouw blijven aan kwaliteit, aan ambacht en aan eerlijkheid, dan vinden klanten ons.” 9 17 2025 - nummer 4 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5