12 9 Intermediair en supplier. Vijf dezelfde vragen. Aan een supplier en een intermediair, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Jurgen Spalburg (Maxim Ceramics) en Bas Scholtes (Van Slobbe). Welke trend of ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? ‘Personalisatie is in mijn ogen onontkoombaar en dan bedoel ik niet alleen een naam op een mok, maar echte, doordachte custom designs die inspelen op emotie, merkidentiteit en beleving. Bedrijven en consumenten willen iets unieks, iets wat echt bij hén past. Tegelijkertijd wordt duurzaamheid steeds belangrijker. Niemand wil nog een wegwerpproduct dat bijvoorbeeld na één beurs in de prullenbak belandt. Er is een duidelijke verschuiving naar kwalitatieve, herbruikbare producten met impact én een verhaal. In onze branche moet je dus niet alleen creatief zijn, maar ook bewust produceren – dat is de toekomst.’ Wat zijn je zakelijke verwachtingen voor de rest van dit jaar? ‘Mijn zakelijke verwachtingen voor de rest van het jaar zijn ambitieus, maar realistisch. We zien dat de vraag naar gepersonaliseerde producten zoals mokken met opdruk blijft groeien, in de b-to-b-markt. Ik verwacht verdere groei, vooral doordat bedrijven steeds creatiever worden met relatiegeschenken en merkactivatie. Daarnaast zetten we in op uitbreiding van ons assortiment en optimaliseren we onze productie- en leverprocessen. Ik geloof dat 2025 hét jaar wordt waarin we niet alleen meer volume draaien, maar ook meer merkbeleving creëren rond onze producten. Kortom: groeien, vernieuwen en zorgen dat niemand nog uit een saaie, blanco mok hoeft te drinken.’ Uit welk aspect van je werk haal je de meeste voldoening? ‘Als specialist in bedrukte mokken werk ik met passie en toewijding aan het creëren van unieke, op maat gemaakte producten. Wat mij drijft, is het creatieve proces waarbij ik samen met de klant van een blanco idee tot een tastbaar eindproduct een mok ontwerp die perfect aansluit bij hun visie, merk of boodschap. Het geeft me enorm veel voldoening om te zien hoe een simpel gebruiksvoorwerp verandert in een krachtig communicatiemiddel dat herkenning en tevredenheid oproept bij zowel de klant als het bedrijf waarvoor het bedoeld is. Mijn doel is telkens weer om niet zomaar een mok te leveren, maar een product met betekenis.’ Zonder welk merk kun je niet? ‘Apple. Zonder Apple voel ik me als een mok zonder oor; het werkt, maar het is gewoon niet lekker vasthouden. Alles wat ik doe – van het bedenken van nieuwe designs tot het managen van Maxim Ceramics – loopt via m’n MacBook, iPad of iPhone. Zelfs als ik op kantoor zit met een mok thee (uiteraard bedrukt door ons) is Apple erbij. Eigenlijk is het m’n meest loyale collega: altijd opgeladen, nooit chagrijnig en strak in design.’ Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? ‘Tiramisu. Zonder twijfel. Als je me ’s nachts wakker maakt met een verse tiramisu – het liefst volgens Italiaans familierecept – ben ik niet eens boos. Ik ben een enorme fan van Italië: het eten, de cultuur, het design... alles ademt daar stijl en gevoel voor detail. Dat inspireert me ook in m’n werk. Dus als het geen tiramisu is, dan mag je me wakker maken voor een briljant designidee voor een mok – bij voorkeur eentje met een vleugje Italiaanse flair. Maar eerlijk is eerlijk: het liefst gewoon allebei tegelijk.’ ‘Niemand wil nog een wegwerpproduct dat na één beurs in de prullenbak belandt’ Jurgen Spalburg Maxim Ceramics ‘De combinatie van creativiteit en supply chain is onze kracht’ Bas Scholtes Van Slobbe Welke trend of ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? ‘Zonder twijfel digitalisering en duurzaamheid. Klanten willen niet alleen weten wat ze bestellen, maar ook hoe en waar iets gemaakt is, inclusief de impact op mens, milieu en privacy. Wij leveren daarom zowel open als gesloten brandportals die voldoen aan de strengste beveiligingsnormen, waaronder ISO 27001. Die portals integreren we volledig met de systemen van onze klanten, zoals AFAS, ProQuro, Proactis en Single Sign-On. Zo kunnen ze eenvoudig en veilig bestellen binnen hun eigen omgeving, met maximale controle én gebruiksgemak.’ Wat zijn je zakelijke verwachtingen voor de tweede helft van het jaar? ‘Ik kijk met vertrouwen vooruit. We willen het team uitbreiden en we hebben daarvoor afgelopen jaar ook letterlijk ruimte gemaakt: ons kantoor is volledig verbouwd en er zijn extra werkplekken gerealiseerd. Daarnaast zien we een flinke toename in de vraag naar brandportals, ook internationaal. Voor een klant als ASM International coördineren we niet alleen de distributie van luxe gifts, textiel en merch, maar denken we ook mee over de budgetstructuur, duurzaamheid en rapportage. Onze kracht zit in die combinatie: creatieve oplossingen aan de voorkant, strak georganiseerd aan de achterkant. Dankzij ons team in Shenzhen, China, schakelen we snel en kunnen we klanten ook nog verrassen met custom made mogelijkheden, zelfs op korte termijn.’ Uit welk aspect van je werk haal je de meeste voldoening? ‘Als ik zie dat het hele team lekker draait, ben ik een blij mens. Laatst keek ik naar onze Kiyoh-beoordelingen en dan word ik oprecht trots. Klanten zijn enthousiast, en noemen ook echt individuele collega’s bij naam. Dat zegt iets. Wat ik ook mooi vind: de custom made projecten. Groot of klein – het is fantastisch als je een item terugziet in het straatbeeld, in commercials of in een stadion. Dan weet je: dit heeft impact gemaakt.’ Zonder welk merk kun je niet? ‘Ik ben eerlijk gezegd niet zo merkgebonden. Natuurlijk hou ik van kwaliteit en goede service, maar of het nu merk A of merk B is; als het maar werkt. Daar gaat het uiteindelijk om.’ Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? ‘Haha, mijn eerste gedachte laat ik maar even zitten. Maar serieus: voor veel dingen. Een spontane vakantie, een goed restaurant met fijne mensen – ik ben van de gezelligheid. En als ik iemand ergens mee kan helpen, dan sta ik ook zo naast m’n bed.’ 13 2025 - nummer 4 - promzvak.nl DOOR ALLARD FREDRIKS
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5