PROMZ VAK 03-2025-NL

note 101 2025 - nummer 4 - promzvak.nl Workwear wordt eigen categorie in mode Trendforcaster Lidewij Edelkoort presenteerde tijdens vakbeurs Modefabriek in Amsterdam haar visie op de toekomst van kleur en mode. Een van de opvallendste trends die ze beschrijft is dat workwear een eigen categorie wordt in mode. “Workwear staat voor zijn doorbraak en zal uitgroeien tot een volwaardige categorie in mode”, aldus Edelkoort. “Het is een trend die het in Nederland bijzonder goed kan doen vanwege het nuchtere en praktische karakter.” Bron: fashionunited Recyco: De (statiegeld)tas die jouw merk laat lopen, niet liggen Wat als jouw volgende promotie letterlijk op straat te zien is – maandenlang? Herbruikbare tassen zijn het nummer 2 meest gebruikte promotieartikel ter wereld – en dat is geen toeval. Dit jaar op The Supplierdays wordt de Recyco Statiegeldtas gepresenteerd: geen wegwerp-gadget, maar een slim marketingmiddel dat jouw merk zichtbaar maakt in het dagelijks leven. Van winkelstraat tot flessenautomaat, elke tas zendt jouw merk uit – keer op keer. Lees het hele verhaal op https:// promzvak.nl/nl/newz/ Merch Essentials wil creativiteit en klantgerichtheid nieuw leven inblazen Na jarenlange ervaring in de sector slaan Veronique Willems en Joren Barée de handen ineen voor een nieuw avontuur: Merch Essentials. Met hun gedeelde achtergrond in merchandise, werkkledij en relatiegeschenken kiezen ze voor een verfrissende aanpak, waarin maatwerk, creativiteit en een persoonlijke service centraal staan. Met Merch Essentials positioneren Willems en Barée zich nadrukkelijk als alternatief voor de klassieke leveranciersmodellen met standaardcatalogi. Geen ‘zoek zelf maar iets uit’-aanpak, maar een sparringpartner die luistert, meedenkt en verrast. “Wij geloven niet in one size fits all,” aldus het duo. “We starten niet vanuit het product, maar vanuit het verhaal van de klant.” De kernwaarden van het bedrijf? Service en grenzeloze mogelijkheden. Of in hun eigen woorden: “We denken niet in beperkingen, maar in oplossingen.” Lees het hele verhaal op https:// promzvak.nl/nl/newz/ Twijfelachtige aannames ondermijnen geloofwaardigheid van het ASI Research Artikel Voor de derde maal op rij investeerde ASI in een onderzoek over de Europese markt. Ook wij doen ieder jaar onderzoek naar de Nederlandse (en tegenwoordig ook de Belgische en Duitse) markt. We hebben ASI dan ook aangeboden van onze data gebruik te maken, maar jammer genoeg is er niet op dit aanbod ingegaan. Overall zit het artikel (zie https://promzvak. nl/nl/newz/) over het onderzoek goed in elkaar omdat belangrijke spelers uit diverse Europese regio’s aan het woord worden gelaten. Grote vraag is echter wie de ruwe data levert, want hier zitten werkelijk een aantal rare conclusies in. Zo is Nederland het kleinste land qua omzet in Europa, terwijl iedereen met een beetje verstand van de markt weet dat dit niet zo is. Nederland kent een aanzienlijk groter aantal actieve distributeurs, meer exportactiviteiten en een hogere ‘marktrijpheid’ binnen onze sector dan een aantal andere landen. Ons rijtje in de onderste regionen op volgorde van hoogste omzet zou zijn: 1 Nederland 2 Zweden 3 België 4 Denemarken Samenvattend kun je stellen dat sommige van de resultaten van het onderzoek niet kloppen en daarmee is het doel om te komen tot een goede benchmark verder weg dan ooit. Dat vinden we jammer. Zullen we voortaan kennis delen? Bij Tastemakers creëren we innovatieve foodconcepten die kwaliteit, trends en duurzaamheid combineren. Van idee tot private label, wij ontwikkelen heerlijke producten die een glimlach brengen bij elke hap.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5