PROMZ VAK 03-2025-NL

Special: keramiek Tastemakers en de uitdaging om meerdere generaties aan te spreken HET VAKBLAD VOOR BRANDED MERCHANDISE EN WORKWEAR www.promzvak.nl Verschijnt tweemaandelijks - augustus/september 2025 - nummer 4 vak

fasteditor.com Product Catalog De grootste productcatalog voor promo en merch, met connecties met alle grote Europese leveranciers Meld je nu aan als leverancier VANAF 995 EURO PER JAAR Logo Editor Laat de klant zelf zijn product opmaken en goedkeuren. Volledig productieklare bestanden Voor distribituers met webshop VANAF 95 EURO PER MAAND DTP Studio Tool Maak 10X sneller drukproeven en productie-klare bestanden met je DTP Team. Voor distributeurs en leveranciers NU GRATIS TE TESTEN Hogere omzet, meer tevreden klanten en automatisering. Meld je nu aan op fasteditor.com.

7 2025 - nummer 4 - promzvak.nl COMMENTAAR DOOR PETER VAN GESTEL (PETER.VANGESTEL@HETPORTAAL.COM) vak Je merkt dat het moeilijk is om niet mee te gaan in het negatieve sentiment in de markt. Ook ik heb daar last van. En natuurlijk helpt de geopolitieke situatie niet mee. Ik open iedere ochtend met angst en beven mijn telefoon om te kijken wat die Oempa Loempa aan de andere kant van de oceaan nu weer bedacht heeft. Maar ik zeg nu: tot hier en niet verder. Laten we het omdraaien. Wat die idioot voor elkaar heeft gekregen, is dat we binnen Europa weer in elkaar zijn gaan geloven. Dat we voor het eerst in lange tijd weer eensgezind zijn. Laten we dat nu eens vertalen naar ons vak. Made in Europe is meer dan ooit een USP voor onze eindklanten. Niet alleen om Trump dwars te zitten, maar ook vanuit duurzaamheidsoverwegingen. Ik ben de afgelopen tijd in veel landen geweest om onze maakindustrie te bekijken, en ik kan je vertellen: daar word je warm van. Laten we vooral eerst binnen Europa kijken naar wat voor geweldige producten we maken. En laten we niet alleen naar het westen, maar ook naar het oosten kijken. Natuurlijk kunnen we op veel gebieden niet buiten China (denk aan tech). Maar neem nu de fast fashion-jongens als Shein. Er gaat enorm veel kapitaal die kant op, terwijl wij de rommel en het afval binnenkrijgen. Alleen al het opruimen van die zooi – een verplichting vanuit onze wetgeving – kost meer dan het product zelf. Laat ons doel zijn om voortaan weer kwalitatieve “Europeesche” waar te kopen en weg te blijven van alle Temu- en Shein-shit uit China. Ik zei het al eerder: ik verwacht ondanks alles toch een groeiende markt. En dat heeft alles te maken met een doorbraak in digitale technieken en de mogelijkheid om te bestellen in lage aantallen. Dit zal aan de onderkant van de markt groei betekenen. Maar dat houdt wel in dat je bedrijfsprocessen zo efficiënt mogelijk ingericht moeten zijn. Een order van 50 stuks vergt immers dezelfde inspanning als een order van 5.000 stuks. Maar dat kunnen wij als geen ander. Kijk naar het improvisatietalent dat we aan de dag hebben gelegd tijdens de pandemie. Daarnaast zie ik een nieuwe industrie ontstaan – verwant aan de onze – en dat is het herstellen en vermaken van producten uit onze markt tot iets nieuws. Denk aan bedrijven als Remake Society en Circulr. Hiermee sluiten we voor een belangrijk deel de cirkel en geven we producten een nieuw leven. Een geweldige manier om waarde toe te voegen én op een positieve manier bij te dragen aan het milieu. Dus (belangrijke reminder ook aan mezelf): niet meer klagen, schouders eronder en ondernemen!

XXXX 8 T +49 (0)201 890 414 0 | E info@misterbags.de | W www.misterbags.de THINK GREEN. CARRY COTTON. www.oeko-tex.com 23.HIN.15865 Hohenstein HTTI I N H O U D vak C O L O F O N Wie zegt wat in dit nummer? <11> Supplier vs intermediair <12> Keramiekspecial <15> Hoe merk BIC een plek in de branded merchandise verovert <26> De BIGsmile groep lanceert een nieuw cadeauconcept voor elk geefmoment <31> Tastemakers: ‘Wij benaderen de markt niet vanuit producten maar vanuit inspiratie voor de kerstpakkettenverkopers.’ <36> De kernwaarden van Tricorp <44> De ambities van Malfini <51> FastEditor zet met logotool online wereld op zijn kop <57> Streekproducten worden steeds populairder in de promo markt <63> Top of flop <69> Blijven hangen met de juiste geur <70> Welkom bij Pineut: waar cadeaus meer zijn dan spullen, en productie draait om mensen, niet alleen om marge <75> Next Gen <79> PPP column door Cynthia de Groot <83> The Supplierdays <85> Het succes van de underseater <89> New ProductZ <90> NoteZ <99> PromZ Vak Het Portaal Media B.V. Veerdijk 40-H, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: traffic@hetportaal.com Hoofdredactie: Peter van Gestel Veerdijk 40-H, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-33637794 E-mail: peter.vangestel@hetportaal.com Redactionele medewerkers: Lisette Erdtsieck, Judith Munster, Wally Cartigny, Cynthia de Groot, Marjolein Straatman, Ed van Eunen, Allard Frederiks. Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: Ferry Aaftink Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-12643168 E-mail: ferry.aaftink@hetportaal.com Bettina Nettelbeck Mob: +49 (0)173-1933919 E-mail: bettina.nettelbeck@hetportaal.com Katharina Bütow Mob: +31 (0)6 25392460 E-mail: katharina.buetow@hetportaal.com Simone Keijzers Mob: +31 (0)6-18255325 E-mail: simone.keijzers@-hetportaal.com Productie/traffic: Monique Zijlstra Tel: +31 (0)75-6475747 E-mail: traffic@hetportaal.com Vormgeving en DTP: Finnmedia.nl en mylenemedia.nl Coverontwerp: Snars Beeldmateriaal: Raoul Limpens, Rohan Hoeksma, Creative Owl Media, iStockphoto Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Onze magazines worden gedrukt op FSC gecertificeerd papier. Geef ze door aan collega's of gooi ze na lezen aub in de papierbak. 15 89 26 51 75

WIE ZEGT WAT IN DIT NUMMER? “ VERNIEUWING EN CREATIVITEIT IN VERPAKKINGEN IS EEN CRUCIAAL ONDERDEEL VAN ONZE CONCEPTEN. OOK IN HET KADER VAN NIEUWE WETGEVING EN REGELS. DAT IS EEN SPANNENDE BALANS VOOR DE FOODGESCHENKENINDUSTRIE: WAT IS VERANTWOORD EN WAT IS MOGELIJK WAT BETREFT HOUDBAARHEID?” (ANDRÉ VERHOEFF, TASTEMAKERS, PAG. 37) “HET TRADITIONELE KERSTPAKKET WORDT NOG ALTIJD ERG GEWAARDEERD EN LIJKT ZELFS WEER AAN EEN OPMARS BEZIG.” (Michel Stavenuiter, BIGsmilegroep, pag. 33) “ALS JE BIJ ALLES WAT JE DOET KIJKT: KAN DIT SCHONER, SNELLER, SLIMMER – DAN VERANDERT ER VANZELF IETS. MISSCHIEN NIET MORGEN. MAAR OVER VIJF JAAR STA JE ERGENS HEEL ANDERS.” (Jan Chovanec, Malfini, pag. 53) “Samen met leerwerkbedrijf Stroomopwaarts biedt Pineut hier werk aan zo’n 70 mensen met een beschut indicatie. Geen mens aan de zijlijn. “Het zijn geen eenvoudige trajecten,” zegt Marlies. “Maar als je ziet wat het voor iemand betekent om structuur en trots te ervaren… dat is onbetaalbaar.” (Marlies van Iterson, Pineut, pag. 77) Our Sky bottle – on stock in NEW COLOURS Check the collection at www.pfconcept.com “IN ENGELAND STONDEN PRACHTIGE KERAMIEKFABRIEKEN. WEG. IN NEDERLAND OOK VEEL VERDWENEN. VROEGER SPAARDE JE VOOR EEN SERVIES. NU KOOP JE HET ELK JAAR OPNIEUW BIJ DE ACTION.” (Hans Voorjans, WMOK, pag. 25) “KLANTEN ZOEKEN ZEKERHEID. ALS JE KIEST VOOR EEN MERK ALS BIC, WEET JE WAT JE KRIJGT: KWALITEIT, BETROUWBAARHEID, DUURZAAMHEID.” (Marc Rugi, BIC, pag. 26) 11 2025 - nummer 4 - promzvak.nl

12 9 Intermediair en supplier. Vijf dezelfde vragen. Aan een supplier en een intermediair, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Jurgen Spalburg (Maxim Ceramics) en Bas Scholtes (Van Slobbe). Welke trend of ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? ‘Personalisatie is in mijn ogen onontkoombaar en dan bedoel ik niet alleen een naam op een mok, maar echte, doordachte custom designs die inspelen op emotie, merkidentiteit en beleving. Bedrijven en consumenten willen iets unieks, iets wat echt bij hén past. Tegelijkertijd wordt duurzaamheid steeds belangrijker. Niemand wil nog een wegwerpproduct dat bijvoorbeeld na één beurs in de prullenbak belandt. Er is een duidelijke verschuiving naar kwalitatieve, herbruikbare producten met impact én een verhaal. In onze branche moet je dus niet alleen creatief zijn, maar ook bewust produceren – dat is de toekomst.’ Wat zijn je zakelijke verwachtingen voor de rest van dit jaar? ‘Mijn zakelijke verwachtingen voor de rest van het jaar zijn ambitieus, maar realistisch. We zien dat de vraag naar gepersonaliseerde producten zoals mokken met opdruk blijft groeien, in de b-to-b-markt. Ik verwacht verdere groei, vooral doordat bedrijven steeds creatiever worden met relatiegeschenken en merkactivatie. Daarnaast zetten we in op uitbreiding van ons assortiment en optimaliseren we onze productie- en leverprocessen. Ik geloof dat 2025 hét jaar wordt waarin we niet alleen meer volume draaien, maar ook meer merkbeleving creëren rond onze producten. Kortom: groeien, vernieuwen en zorgen dat niemand nog uit een saaie, blanco mok hoeft te drinken.’ Uit welk aspect van je werk haal je de meeste voldoening? ‘Als specialist in bedrukte mokken werk ik met passie en toewijding aan het creëren van unieke, op maat gemaakte producten. Wat mij drijft, is het creatieve proces waarbij ik samen met de klant van een blanco idee tot een tastbaar eindproduct een mok ontwerp die perfect aansluit bij hun visie, merk of boodschap. Het geeft me enorm veel voldoening om te zien hoe een simpel gebruiksvoorwerp verandert in een krachtig communicatiemiddel dat herkenning en tevredenheid oproept bij zowel de klant als het bedrijf waarvoor het bedoeld is. Mijn doel is telkens weer om niet zomaar een mok te leveren, maar een product met betekenis.’ Zonder welk merk kun je niet? ‘Apple. Zonder Apple voel ik me als een mok zonder oor; het werkt, maar het is gewoon niet lekker vasthouden. Alles wat ik doe – van het bedenken van nieuwe designs tot het managen van Maxim Ceramics – loopt via m’n MacBook, iPad of iPhone. Zelfs als ik op kantoor zit met een mok thee (uiteraard bedrukt door ons) is Apple erbij. Eigenlijk is het m’n meest loyale collega: altijd opgeladen, nooit chagrijnig en strak in design.’ Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? ‘Tiramisu. Zonder twijfel. Als je me ’s nachts wakker maakt met een verse tiramisu – het liefst volgens Italiaans familierecept – ben ik niet eens boos. Ik ben een enorme fan van Italië: het eten, de cultuur, het design... alles ademt daar stijl en gevoel voor detail. Dat inspireert me ook in m’n werk. Dus als het geen tiramisu is, dan mag je me wakker maken voor een briljant designidee voor een mok – bij voorkeur eentje met een vleugje Italiaanse flair. Maar eerlijk is eerlijk: het liefst gewoon allebei tegelijk.’ ‘Niemand wil nog een wegwerpproduct dat na één beurs in de prullenbak belandt’ Jurgen Spalburg Maxim Ceramics ‘De combinatie van creativiteit en supply chain is onze kracht’ Bas Scholtes Van Slobbe Welke trend of ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? ‘Zonder twijfel digitalisering en duurzaamheid. Klanten willen niet alleen weten wat ze bestellen, maar ook hoe en waar iets gemaakt is, inclusief de impact op mens, milieu en privacy. Wij leveren daarom zowel open als gesloten brandportals die voldoen aan de strengste beveiligingsnormen, waaronder ISO 27001. Die portals integreren we volledig met de systemen van onze klanten, zoals AFAS, ProQuro, Proactis en Single Sign-On. Zo kunnen ze eenvoudig en veilig bestellen binnen hun eigen omgeving, met maximale controle én gebruiksgemak.’ Wat zijn je zakelijke verwachtingen voor de tweede helft van het jaar? ‘Ik kijk met vertrouwen vooruit. We willen het team uitbreiden en we hebben daarvoor afgelopen jaar ook letterlijk ruimte gemaakt: ons kantoor is volledig verbouwd en er zijn extra werkplekken gerealiseerd. Daarnaast zien we een flinke toename in de vraag naar brandportals, ook internationaal. Voor een klant als ASM International coördineren we niet alleen de distributie van luxe gifts, textiel en merch, maar denken we ook mee over de budgetstructuur, duurzaamheid en rapportage. Onze kracht zit in die combinatie: creatieve oplossingen aan de voorkant, strak georganiseerd aan de achterkant. Dankzij ons team in Shenzhen, China, schakelen we snel en kunnen we klanten ook nog verrassen met custom made mogelijkheden, zelfs op korte termijn.’ Uit welk aspect van je werk haal je de meeste voldoening? ‘Als ik zie dat het hele team lekker draait, ben ik een blij mens. Laatst keek ik naar onze Kiyoh-beoordelingen en dan word ik oprecht trots. Klanten zijn enthousiast, en noemen ook echt individuele collega’s bij naam. Dat zegt iets. Wat ik ook mooi vind: de custom made projecten. Groot of klein – het is fantastisch als je een item terugziet in het straatbeeld, in commercials of in een stadion. Dan weet je: dit heeft impact gemaakt.’ Zonder welk merk kun je niet? ‘Ik ben eerlijk gezegd niet zo merkgebonden. Natuurlijk hou ik van kwaliteit en goede service, maar of het nu merk A of merk B is; als het maar werkt. Daar gaat het uiteindelijk om.’ Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? ‘Haha, mijn eerste gedachte laat ik maar even zitten. Maar serieus: voor veel dingen. Een spontane vakantie, een goed restaurant met fijne mensen – ik ben van de gezelligheid. En als ik iemand ergens mee kan helpen, dan sta ik ook zo naast m’n bed.’ 13 2025 - nummer 4 - promzvak.nl DOOR ALLARD FREDRIKS

9 14 MADE IN EUROPE | DUURZAAM | FLEXIBEL | VANAF 1 EXEMPLAAR | DIRECT AF FABRIEK | LANGE LEVENSDUUR 50+ JAAR | SNEL H A BUSINESS WIT NO SIGN IS A SIGN OF NO BUSINESS WILLEMS CLASSICS BV Ondernemings 1 1422DZ Uithoorn +31(0)297-524040 info@willemsclassics.nl www.Willemsclassics.nl DUURZAME EMAILLE BORDEN voor de club voor de kunstenaar voor de industrie voor de bistro 15 2025 - nummer 4 - promzvak.nl In een wereld waarin duurzaamheid geen luxe meer is, maar noodzaak, komt keramiek perfect tot zijn recht. Zeker nu wegwerpplastic stukje bij beetje verdwijnt uit het straatbeeld – en uit het assortiment. Bedrijven willen méér dan een goedkoop wegwerpartikel met een tijdelijk effect. Ze zoeken impact. Langdurige zichtbaarheid. Iets dat écht gebruikt wordt. En laat dat nou precies zijn wat keramiek zo goed doet: functioneel, zichtbaar én herbruikbaar. Wie denkt dat het bij keramiek alleen om standaard witte mokken gaat, heeft het mis. Vandaag de dag barst het van de creatieve vormen, opvallende kleuren, innovatieve glazuren en verrassende personalisatiemogelijkheden. Dankzij technieken als lasergraveren, reliëfdruk en thermische inkt zijn de mogelijkheden eindeloos – en de wow-factor gegarandeerd. Of je nou kiest voor strak en minimalistisch, of voor speels en kleurrijk: keramiek past zich moeiteloos aan jouw merkidentiteit aan. Van oudsher staat keramiek symbool voor ambacht en duurzaamheid. Eeuwenlang werden mokken, kommen en kruiken met zorg met de hand gevormd, gebakken en geglazuurd – om vervolgens generaties lang mee te gaan. En hoewel we inmiddels ver verwijderd zijn van de Romeinse amforaflessen of Delfts Blauwe theekoppen, blijft keramiek springlevend. Sterker nog: in de promotionele markt maakt keramiek een ware comeback. Want wat is er nou tijdlozer dan een mooie koffiemok met jouw logo erop? KLASSIEK, KRACHTIG EN KLAAR VOOR DEZE TIJD KERAMIEK: In deze special duiken we in de wereld van keramiek. We spreken met fabrikanten als Kahla, en veredelaars als Mahlwerck, Maxim en Wmok – bedrijven die al jaren koplopers zijn op het gebied van kwaliteit, innovatie en duurzaamheid. Hoe combineren zij traditionele technieken met moderne productiemethoden? Wat zijn de nieuwste trends? En hoe zorg je ervoor dat jouw keramische giveaway niet onderin een keukenkastje verdwijnt, maar op iemands bureau of ontbijttafel belandt? Want één ding is zeker: de mok is here to stay. Het is het product dat elke ochtend wordt vastgepakt, verwarmd, gevuld, bekeken – en dus keer op keer jouw boodschap overbrengt. Keramiek is geen vluchtige hype, maar een blijvend symbool van kwaliteit. En juist daarom verdient het een hoofdrol in jouw promotionele strategie. Dus zet een verse kop koffie of thee, leun achterover, en laat je inspireren door alles wat keramiek te bieden heeft. DOOR PETER VAN GESTEL

“Porselein maken is een vurig proces,” zegt Olaf Engler, CEO van Kahla. “Letterlijk. Je hebt veel energie nodig om tot die perfecte combinatie van hardheid en schoonheid te komen. En energie is duur. Vooral in Duitsland. Onze energiekosten liggen op zo’n 150.000 euro per maand. Je snapt dat het dan alle hens aan dek is om hier de boel draaiende te houden.” Dat die kosten het moeilijk maken, moge duidelijk zijn. Toch houdt Kahla vast aan de kwaliteit en het vakmanschap waarvoor het merk al generaties lang staat. Waar andere merken hun productie al lang hebben verplaatst naar Polen, Portugal of nog verder, blijft Kahla trouw aan zijn roots. “Wij maken het hier. Met de hand. Met kennis. En met passie. Niet omdat het makkelijk is – maar omdat het goed is.” Promotioneel porselein Ook in de promotionele markt begint het kwartje te vallen. Een relatiegeschenk moet vooral van goede kwaliteit zijn en lang meegaan. Het is het tastbare bewijs van een merkbelofte. En daarin biedt porselein een krachtig verhaal. Geen single use plastic meuk die je onmiddellijk weggooit, maar een kopje dat jaren meegaat – in stijl. “Wij leveren onder anderen aan bekende merken in Duitsland die op hun beurt beweren 100% lokaal te produceren. Maar in werkelijkheid maken wij hun producten hier – voor hen – met hún logo erop,” zegt Engler met een glimlach. Namen noemt hij niet, al laat hij doorschemeren dat het om grote namen gaat. Kahla is de stille kracht achter veel witte merken. Het is precies dat vakmanschap dat je voelt in de producten. Wie ooit een Kahla-beker in handen heeft gehad, weet dat het niet zomaar een kopje is. Het gewicht, de afwerking, de vorm, alles klopt.” In het Duitse Thüringen, daar waar bossen golven en de porseleinaarde nog altijd letterlijk uit de grond komt, leeft iets dat elders in Europa langzaam verdwijnt: het ambacht van porseleinproductie. Niet het aan elkaar lassen van import-items met een Duits stickertje. Nee. Écht porselein. Écht Duits. Écht gemaakt – bij Kahla. Sinds 1844 staat de fabriek al in dit stadje dat dezelfde naam draagt als het merk. En hoewel de tijden veranderen – en dat doen ze, met hoge energiekosten, globalisering en dalende marges – klinkt er achter de dikke muren van de fabriek nog altijd het sissen van ovens, het ritselen van penseelstreken en het gecontroleerde lawaai van vormen die worden gegoten, geslepen, gebakken. PORSELEIN MET KARAKTER KAHLA: Op dit moment heeft Kahla nog moeite om de distributeur goed te servicen. Het bedrijf is traditioneel veel meer gericht op de retail in plaats van de b-to-b markt. Zo wordt e-mail niet altijd binnen een paar uur beantwoord. Bovendien is het product duurder dan porselein uit lage lonen landen als China. De kwaliteit is echter significant hoger en wie de moeite neemt om iets langer te wachten, krijgt wel een prachtig product dat jarenlang meegaat, dat je merk op een kwalitatieve manier weet te communiceren. De strijd om authenticiteit De concurrentie uit lagelonenlanden is groot. Toch is Engler niet bang voor prijsvechters. “Het gaat om eerlijkheid. Veel bedrijven zetten 'Made in Germany' op hun doos, terwijl ze in feite alleen de eindmontage hier doen. Wij maken echt álles zelf. Van grondstof tot eindproduct.” De regels laten het toe, maar Engler vindt het misleidend. “Distributeurs en eindklanten willen transparantie. En wij geven dat. Je kunt hier gewoon komen kijken. Je ruikt het porselein, je ziet de ovens, je voelt de passie van onze mensen. Dat krijg je niet in een spreadsheet uit Shenzhen. ” De toekomst? Moeilijk – maar niet onmogelijk Toch is het niet allemaal glazuur en zonneschijn. De porseleinindustrie in Duitsland krimpt. Waar er ooit meer dan 250 fabrieken waren, zijn er nu nog slechts een handvol. De combinatie van hoge productiekosten, energieprijzen en mondiale concurrentie maakt het zwaar. “Maar weet je,” zegt Engler, terwijl hij over de productievloer kijkt, “deze fabriek ademt geschiedenis. En toekomst. Als we trouw blijven aan kwaliteit, aan ambacht en aan eerlijkheid, dan vinden klanten ons.” 9 17 2025 - nummer 4 - promzvak.nl

“Het is een flinke stap,” zegt Köcker met de onderkoelde ernst van een man die weet wat het is om porselein met de hand te schilderen. “Maar als we willen overleven in een markt waar orders steeds kleiner worden, moet je sneller en flexibeler kunnen produceren. En goedkoper.” Het witte goud van toen Mahlwerck maakt al meer dan dertig jaar keramiek. In een traditie die teruggaat tot de Saksische vorsten, toen porselein nog “het witte goud” werd genoemd en evenveel waard was als echt goud. “De eerste stukken keramiek in Meissen waren bruin als chocolade,” vertelt Tobias terwijl hij een espressokopje in zijn hand rolt. “Pas later lukte het om wit porselein te maken. Dat was revolutionair. En nu, meer dan tweehonderd jaar later, willen wij opnieuw een revolutie veroorzaken.” Tobias Köckert zit tegenover me aan een bescheiden bureau in Teplice, Tsjechië. Buiten gromt een vrachtwagen, binnen ratelt een koffiemachine. Niets doet vermoeden dat hier, in een industriële uithoek niet ver van Dresden, keramiek wordt gemaakt op een manier die je eerder in Silicon Valley dan in een Oost-Europees fabriekspand verwacht. Mahlwerck heeft net geïnvesteerd in een gloednieuwe digitale drukmachine — en die investering kan de promotionele markt flink opschudden. MAHLWERCK DRUKT DOOR VAN HET WITTE GOUD NAAR DIGITAAL VUURWERK: Die revolutie komt in de vorm van een digitale drukmachine die full-colour, haarscherpe beelden rechtstreeks op keramiek print. Zonder transferpapier, zonder handwerk. En snel. “Met deze techniek kunnen we kleine series drukken, personaliseren, foto’s verwerken, zelfs metaalachtige effecten toevoegen. Wat we vroeger in dagen deden, kan nu in uren.” Nieuwe markten, nieuwe kansen De timing is perfect. Grote orders zijn op hun retour. “We maken nu gemiddeld 250 stuks per order,” zegt Tobias. “Vroeger waren dat er duizend.” Maar waar sommigen in de branche daarover klagen, ziet Mahlwerck kansen. “Met kleinere aantallen kunnen we nieuwe markten bedienen. Whiskymerken die gepersonaliseerde glazen willen. Hotels met op maat gemaakte mokken voor hun penthouses. Of zelfs limited editions voor influencers. Alles wordt maatwerk.” 8 19 2025 - nummer 4 - promzvak.nl

(advertentie) 9 Fluweelzachte Designs. Design ontmoet gevoel: De fluweelzachte porseleinen mok verenigt tactiele verfijning met gepersonaliseerde coating – gepatenteerd en uniek in comfort. En dat betekent: snelheid. Variatie. Geen fouten. De nieuwe machine levert dat allemaal, maar Mahlwerck houdt ook vast aan zijn roots. “Onze handgeschilderde mokken blijven we maken,” verzekert Köcker. “Die kwaliteit is onze basis. Maar nu kunnen we klanten ook iets anders bieden. Het ene sluit het andere niet uit.” Duurzaamheid zonder zon Wie denkt dat deze innovaties hand in hand gaan met een strak duurzaamheidsbeleid, komt bedrogen uit. “Zonnepanelen?” Köcker schudt het hoofd. “We zouden graag willen, maar het dak is niet van ons. En in Tsjechië is het systeem nog niet zo soepel als in Nederland.” Toch probeert Mahlwerck op andere manieren energie te besparen. “We plannen onze productie op de momenten dat stroom het goedkoopst is. Soms is dat ’s nachts. Dan printen wij terwijl anderen slapen.” De afhankelijkheid van gas, de stijgende energieprijzen, het heeft het bedrijf geleerd om flexibel te denken. “Tijdens de oorlog in Oekraïne konden veel fabrieken in Duitsland niet verder door het gastekort. In Tsjechië waren er mobiele tanks op parkeerplaatsen. Binnen een dag waren we weer operationeel.” Van vakmanschap naar marketing Wat Mahlwerck misschien wel het meest onderscheidt, is het vermogen om oude waarden te vertalen naar moderne marketing. “Wij verkopen geen mokken,” zegt Tobias. “We verkopen ideeën. Oplossingen. Oplossingen met een goed design, geproduceerd op topniveau.” En daar hoort ook een andere manier van communiceren bij. “Je krijgt geen uur van een klant. Hooguit vijf minuten. Je moet het product laten spreken.” Dat is lastig, in een markt die steeds digitaler wordt. “We zijn een haptische industrie,” zegt Tobias stellig. “Je moet het voelen. Een mok op een scherm overtuigt niet. Pas als je hem vasthebt, zie je het verschil.” Mahlwerck drukt door 21 2025 - nummer 4 - promzvak.nl

9 22 “Maxim is niet zomaar een leverancier,” zegt Arkadiusz Ratajczak, marketingdirecteur van het bedrijf. “Wij noemen onszelf specialisten in drinkware – niet uit arrogantie, maar omdat we diepgaande productkennis combineren met jarenlange ervaring. Het is een proces van continu leren, van trial and error.” Van koffie naar keramiek Maxim werd in 1998 opgericht als afsplitsing van een bestaande B2C-koffiebrander. De eigenaar ontdekte in de promotionele markt een gat: niemand kon destijds kleine hoeveelheden koffiekopjes met logo produceren. Wat begon als oplossing voor de eigen marketingbehoefte, groeide uit tot een volwaardig bedrijf in promotionele keramiek. “In het begin verkochten we nog aan eindklanten in Polen,” vertelt Ratajczak. “Maar al snel beseften we dat dit het vertrouwen van distributeurs schaadde. Sindsdien werken we exclusief met tussenhandelaren.” Verdere groei en specialisatie De focus op drinkware bleef, maar het assortiment groeide. Maxim nam concurrerende bedrijven over, investeerde in decoratietechnieken en breidde het productportfolio uit met onder meer glas, thermobekers en kaarsen. Van koffiebrander tot Europees decoratiespecialist in keramiek en glaswerk: Maxim is een Pools familiebedrijf dat sinds 1998 uitgegroeid is tot een vaste waarde in de promotionele sector. Gespecialiseerd in drinkware, maar met een breed palet aan innovatieve decoratietechnieken, is het bedrijf klaar om ook in de Benelux-markt zijn positie verder uit te bouwen. SPECIALIST IN DRINKWARE MET EEN DIEPGEWORTELDE MISSIE MAXIM: Alles wordt in eigen huis of via betrouwbare Europese partners geproduceerd, voornamelijk in Polen, Duitsland en Tsjechië. Vier hoofdcollecties vormen vandaag het hart van de onderneming: • Porcelain Collection: van koffiekopjes tot schalen en borden, met diverse afwerkingsopties. • Glass Collection: drinkglazen, karaffen en wijnbekers – met verrassende kleur- en printmogelijkheden. • Galaxy Collection: thermoproducten met sublieme isolatie en decoratie, tot 15 uur warm/koud. • Mood Collection: samengestelde giftsets, seizoensproducten en sfeervolle kandelaars. Decoratie als onderscheidende factor Waar Maxim zich echt in onderscheidt, zijn de decoratietechnieken. “We bieden meer dan tien technieken, die je ook met elkaar kunt combineren,” legt Ratajczak uit. Denk aan sublimatie (vanaf slechts 12 stuks), 3D-print, soft touch, sunblasting, hydrocoloring, metallic folies of fullcolour decors – allemaal geproduceerd onder één dak. “In veel gevallen kunnen we binnen vijf werkdagen leveren. En bij sublimatie zelfs binnen 24 uur. Snelheid is belangrijk, maar kwaliteit en consistentie zijn dat ook. Elke techniek is tot in de puntjes geoptimaliseerd.” Datagedreven én klantgericht Maxim houdt zijn productieprocessen nauwkeurig bij via KPI's en sub-KPI’s. Leverperformance wordt gemeten op vier dagen, zelfs als er vijf zijn beloofd. Dat geeft ruimte voor optimalisatie – én bonussen voor medewerkers die targets overtreffen. “Klanten moeten weten waar ze aan toe zijn. Als er een probleem is, lossen we het snel en transparant op,” aldus Ratajczak. “We willen geen gemiddelde leverancier zijn, maar een partner die meegroeit met de ambities van de klant.” Duurzaamheid: van zonnepanelen tot educatie Ook op het gebied van duurzaamheid toont Maxim visie. Naast de fabriek ligt een compleet veld met zonnepanelen die bijna de volledige energiebehoefte dekken. Producten worden getest op voedselveiligheid, zware metalen en slijtvastheid. Alle verpakkingen zijn FSC-gecertificeerd, transport gebeurt waar mogelijk met lage-emissie partners en SEDEX-audits (SMETA 4-pijlers) zijn standaard. Daarnaast organiseert het bedrijf interne duurzaamheidstrainingen, schoolbezoeken en lokale initiatieven, zoals het aanplanten van bomen en het promoten van woon-werkverkeer per fiets. Benelux in de lift: Maxim dichtbij huis Sinds mei dit jaar heeft Maxim een eigen Benelux-vestiging. Magdalena Tomaszewska-Kubiak, al sinds 2007 actief binnen het bedrijf, begeleidt dit proces nauwgezet. “We zitten al jaren diep in de markt, maar er is een grens aan wat je vanuit Polen kunt doen,” vertelt ze. “Met Jürgen Spalburg hebben we nu een toegewijde contactpersoon in Nederland. Hij kent de markt, de cultuur en spreekt de taal. Dat maakt echt het verschil.” Vanuit Polen blijft Magda het logistieke en administratieve proces ondersteunen. “Onze ervaring is dat persoonlijke relaties in de Benelux ontzettend belangrijk zijn. Een gesprek van mens tot mens, daar begint het vertrouwen.” De kracht van combinatie Wat Maxim uniek maakt, is de combinatie van: • Lage minimumaantallen (vanaf 12 stuks) • Snelle levertijden • Volledige Europese productie en decoratie • Ongekende variatie in technieken en combinaties • Klantspecifieke ondersteuning en visuele mock-ups • API-integraties voor e-commerce klanten (Promidata, JSON) “We leveren niet zomaar producten,” zegt Ratajczak. “We leveren oplossingen. Voor elke branche, elk moment, elke stijl.” “Distributeurs moeten voelen dat we er echt zijn – letterlijk. Niet als een leverancier op afstand, maar als partner dichtbij huis.” “In de afgelopen jaren heb ik veel geleerd over hoe de markt in de Benelux werkt,” zegt Magda. “Het draait om verantwoordelijkheid nemen, vertrouwen opbouwen en meedenken. Dankzij Jürgen Spalburg, die al jaren actief is in deze markt, kunnen we daar nu echt stappen in zetten.” “We willen niet simpelweg ons standaardaanbod pushen. Elke markt is anders. Daarom willen we samen met klanten in Nederland en België kijken naar wat past bij hún klanten. Welke maten zijn logisch? Welke verpakking spreekt aan? Hoe kunnen we ook voor kleine oplages iets unieks leveren?” “Het doel is niet om zoveel mogelijk te verkopen. We willen relevant zijn, creativiteit stimuleren en relaties opbouwen die verder gaan dan prijs en aantallen. Daarom investeren we niet alleen in mensen, maar ook in technologie, training, visuals en co-creatie.” 23 2025 - nummer 4 - promzvak.nl

9 De roots van het bedrijf gaan terug tot 1985, toen het nog Van Dommelen heette en zich bezighield met glas-in-loodramen. Na de overname in 2000 voegde Hans daar de naam WMOK aan toe – een knipoog naar zijn eigen holding ‘Witte Mok’ – en verschoof de focus naar glas- en keramiekdecoratie. “We zijn begonnen met simpele naambekers bij Jamin. Eén kleurtje, één naam. En kijk waar we nu staan.” Inmiddels decoreren ze mokken, borden, glazen en wijnglazen voor horeca en promotionele klanten. Met een team van 45 man, een batterij aan ovens en een flinke portie toewijding. “Wij zeefdrukken met echte glas- en porseleininkten, branden dat in op 700 tot 800 graden. Niet te vergelijken met digitale druk. Die is mooi, maar krasvast? Vaatwasbestendig? Vergeet het maar.” Waar andere decorateurs worstelen met kleine aantallen, floreert WMOK juist op flexibiliteit. “Of het nou om 36 of 3600 stuks gaat, wij draaien het. Bij de makelaar om de hoek of de apotheker in het dorp willen ze geen 500 mokken. Die willen 50. En wij maken dat gewoon.” Dat vraagt geen hypermoderne robotstraat, maar vakkennis, timing en mensenhanden. “Ik heb vijftien dames op de afdeling die dagelijks transfers aanbrengen. Dat zijn gouden handen.” Het bedrijf ziet de promotionele markt wel veranderen. “De bulk zit steeds vaker in het buitenland. Daar kun je alles met één klik bestellen. Wij zijn daardoor meer Wat krijg je als je glas-in-lood, een oude familiezaak en Brabantse nuchterheid door elkaar roert? Juist: WMOK. Al meer dan twintig jaar stuurt Hans Voorjans dit Eindhovense decoratiebedrijf aan. Geen eigen productie, wel een bak aan vakmanschap. “Wij maken niets zelf, maar geven alles meerwaarde.” ‘VAN GLAS-IN-LOOD TOT KOFFIEKOPJE: HET VERHAAL VAN WMOK’ richting horeca geschoven.” Toch blijft Voorjans geloven in zijn bestaansrecht: kwaliteit, ambacht, en korte lijnen. “Wij leveren nog dagelijks tig partijen uit. Geen massa, wel maatwerk.” Nieuwe technieken? Jazeker. “We werken samen met partners die graveren en laseren. Maar gehard glas graveren is een vak apart. Eén foutje en je hebt een boel ellende.” Ondertussen blijven energieprijzen, grondstofkosten en geopolitiek een uitdaging. “Onze ovens vreten gas. En als Den Haag straks zegt dat dat niet meer mag, dan heb ik wel een probleem.” Voorjans mist soms het vakmanschap van vroeger. “In Engeland stonden prachtige keramiekfabrieken. Weg. In Nederland ook veel verdwenen. Vroeger spaarde je voor een servies. Nu koop je het elk jaar opnieuw bij de Action.” Toch blijft hij positief. “Zolang er vraag blijft naar kwaliteit, blijven wij draaien.” Wat loopt er dan het hardst bij WMOK? “Wijnglazen en borden, vooral voor de horeca. Promotioneel zijn het af en toe mokken of een snoeppot. Maar veel minder dan vroeger.” En het geheim van het succes? “Geen geheim. Gewoon blijven doen waar je goed in bent. Goed luisteren naar de klant. En zorgen dat je flexibel blijft. In aantallen, in wensen, in levertijd. En vooral: in je hoofd.” www.moxz.nl info@brinxx.nl 085 76 023 76 25 2025 - nummer 4 - promzvak.nl

26 8 “Het is eigenlijk best vreemd,” begint Marc. “Iedereen kent BIC. Maar zodra het over promotionele producten gaat, vergeten mensen dat wij daar ook actief in zijn. Terwijl we al sinds 1969 logo’s op pennen drukken.” BIC Graphic begon oorspronkelijk als een servicedivisie binnen het wereldwijde BIC-concern en is inmiddels uitgegroeid tot een serieuze speler in de markt voor promotionele schrijfwaren. Vanuit een grote fabriek in Tarragona produceert en bedrukt het merk jaarlijks miljoenen pennen en aanstekers. Die Europese productie is cruciaal. “In deze tijden van geopolitieke onzekerheid en verstoorde toeleveringsketens is het een groot voordeel dat wij in Europa produceren. Daardoor kunnen we snel schakelen, ook als klanten plotseling de volumes of modellen aanpassen. Die flexibiliteit zit in ons DNA.” De kracht van het merk Volgens Marc is de waarde van een sterk merk juist in economisch onzekere tijden belangrijker dan ooit. “Klanten zoeken zekerheid. Als je kiest voor een merk als BIC, weet je wat je krijgt: kwaliteit, betrouwbaarheid, duurzaamheid. Dat straal je ook uit naar je eindklant – en dat is goud waard.” Wanneer je ‘BIC’ hoort, denk je waarschijnlijk aan balpennen. Of aan aanstekers. Of scheermesjes. Over de hele wereld staan die drie letters voor betrouwbaarheid, eenvoud en herkenbaarheid. Maar dat BIC ook actief is in de promotionele markt? Dat weten maar weinig mensen. Tijd om daar verandering in te brengen. We reisden naar Tarragona, Spanje, waar Marc Rugi, General Manager van BIC Graphic, ons bijpraatte over duurzame pennen, merkwaarde en de zoektocht naar kwaliteit die verder gaat dan alleen een logo. MEER DAN EEN NAAM, EEN BELOFTE BIC GRAPHIC: BIC gelooft niet in wegwerp-gadgets die na een beursbezoek in de prullenbak belanden. “Een promotieartikel moet functioneel zijn, lang meegaan en een verlengstuk zijn van je merk. Geen gimmick, maar een communicatiemedium.” Van balpen tot designobject BIC Graphic neemt geen genoegen met de status quo. Dat blijkt uit de vele innovaties die het merk blijft doorvoeren. Een recent voorbeeld: een nieuwe decoratietechniek voor de iconische BIC® Cristal-pen, zonder afbreuk te doen aan de transparantie van het plastic. “Het heeft jaren gekost om dat technisch mogelijk te maken,” lacht Marc. “Maar inmiddels ligt die pen zelfs in de giftshop van de Eiffeltoren.” Ook de beroemde vierkleurenpen krijgt ieder jaar een frisse update met nieuwe afwerkingen – metallic, pastel, noem maar op – net als bij de nieuwste iPhones. “Het is de combinatie van nostalgie en vernieuwing die aanslaat bij mensen.” Naast kleur en design richt BIC zich ook op gebruikscomfort en herbruikbaarheid. Veel modellen zijn vanaf het ontwerp navulbaar en gemaakt van kunststof met hoge mechanische weerstand. “Een pen die na twee dagen stuk is, is niet duurzaam – en schaadt je merkimago.” Compromisloze kwaliteit Bij BIC staat kwaliteit altijd voorop. Niet alleen in het eindproduct, maar ook in de hele keten – van inkoopbeleid tot verpakking. Marc legt uit: “We kunnen wel zeggen: deze pen is gemaakt van gerecycled plastic. Maar wélk plastic? Waar komt het vandaan? Kunnen we het traceren? Is de kwaliteit gegarandeerd? Blijven de specificaties behouden na verwerking?” Daarom werkt BIC Graphic alleen met gecertificeerde leveranciers, worden alle processen intern én extern gecontroleerd, en is er een team verantwoordelijk voor juridische en regelgevende naleving. “We doen geen claims die we niet kunnen waarmaken. Transparantie is voor ons geen marketingtruc – het is een plicht.” BIC Graphic introduceert innovaties pas als ze volledig klaar zijn. “Een pen van biologisch afbreekbaar materiaal klinkt geweldig, maar als hij slecht schrijft of lekt, beschadigt dat je merk. Wij wachten liever tot zowel het product als het verhaal kloppen.” Duurzaamheid: meer dan alleen een bamboepen Over duurzaamheid gesproken: BIC loopt al decennialang voorop. “Onze Cristal-pen is in de afgelopen 75 jaar tientallen keren opnieuw ontworpen om met zo min mogelijk materiaal geproduceerd te worden,” vertelt Marc. “En we publiceerden al in 2004 ons eerste duurzaamheidsrapport. Inmiddels werken we met CO2barometers, recyclingsystemen, zonnepanelen op onze fabrieken en hebben we duidelijke doelen voor 2025 en 2030.” Maar duurzaamheid bij BIC gaat verder dan het product alleen. “Het gaat om het hele plaatje: sociale verantwoordelijkheid, arbeidsomstandigheden, verpakking, logistiek. Een bamboepen is niet per se duurzamer als je de hele keten bekijkt.” Een mooi voorbeeld: de recyclingmachine die BIC ontwikkelde voor gebruikte aanstekers. “Dat duurde zeven jaar. Maar nu kunnen we zelf de onderdelen scheiden, recyclen of hergebruiken. Die technologie is uniek in de wereld.” Een partner voor de distributeur BIC Graphic werkt exclusief met distributeurs en hecht veel waarde aan die relaties. “De rol van de distributeur verandert. Ze moeten alles weten over duurzaamheid, compliance, decoratiemogelijkheden en IT. Het is aan ons om hen daarin te ondersteunen.” Daarom ontwikkelde BIC Graphic tools zoals mediakits, mock-up systemen en online platforms, waarmee distributeurs zelfstandig kunnen werken. “We willen het leven van de distributeur makkelijker maken. De markt is al complex genoeg.” Daarnaast biedt BIC Graphic trainingen, webinars en 27 2025 - nummer 4 - promzvak.nl DOOR PETER VAN GESTEL

9 BIC Graphic gelooft heilig dat promotionele producten geen bijzaak zijn – ze zijn een verlengstuk van je merkverhaal. “Een goede pen is geen gadget; het is een ambassadeur. En die kies je met zorg. Een pen is er op al die belangrijke beslissingsmomenten in het leven – van je naam leren schrijven tot je eerste examen, je huwelijk, het kopen van je eerste huis of het tekenen van je testament.” De verschillende manieren om een BIC-pen te personaliseren Romeo & Juliet herschreven met BIC Pantone Kleuren van 24 stuks Top Kwaliteit Duurzame Sublimatie Geschenksets met verzending al vanaf 72 uur Meer creatieve ideeën op www.maxim-benelux.com Branding experts in mugs & candles since 1998 Meer dan 6 miljoen producten direct beschikbaar uit Europese voorraad Benelux B.V. technische ondersteuning. “Distributeurs krijgen steeds vaker vragen van kritische eindklanten. Dan is het prettig als je leverancier niet alleen producten levert, maar ook kennis en documentatie.” De klantenservice van BIC Graphic is een wereld op zich. Er worden tientallen talen gesproken door native speakers, zodat distributeurs in hun eigen taal geholpen worden. Nederlandse klanten kennen vast Nuria wel van de telefoon of van beurzen. “We kijken altijd uit naar de grote voetbaltoernooien,” zegt Nuria lachend. “Er is altijd wel iemand aan het vieren.” Vertrouwen als kapitaal Marc ziet het als de taak van BIC Graphic om de hele sector verder te helpen. “We moeten af van het idee dat een promotieartikel een wegwerpproduct is. Het is een communicatietool. En die moet kloppen – in kwaliteit, duurzaamheid én uitstraling.” BIC doet dat al jaren, vaak zonder er veel ruchtbaarheid aan te geven. “We zijn niet het merk dat roept: ‘Kijk ons eens goed bezig zijn.’ We dóen het gewoon. Maar misschien moeten we het af en toe wat vaker vertellen.” Een mooi voorbeeld is het werk van de BIC Foundation. “We steunen educatieve projecten wereldwijd en hebben al 210 miljoen kinderen geholpen. Dat past bij ons DNA: educatie, eenvoud, impact. En dat verhaal willen we vaker delen.” Een betekenisvolle toekomst Wat brengt de toekomst voor BIC Graphic? Marc hoeft niet lang na te denken. “We willen een ambassadeur blijven van de promotionele sector – met iconische producten, duurzame oplossingen, transparante communicatie en vooral: een merk dat vertrouwen uitstraalt.” Puffy Glitter Embellish your designs with the shimmering effect of glitter. See and feel its coloured glitter texture. UV Highlight your brand with a high-gloss finish! Combine a matt and gloss finish to highlight contrasts. Metallic Create great effects! Metallic effects in text, images and backgrounds. BritePixTM Personalisation BritePix™ personalisation. Personalise each unit within the same britePix™ order. Screen printing Perfect technique for creating high-quality prints and exact colour matches. Puffy Highlighted personalisation that gives a relief effect to your logo. Matt Use the matt finish to add a touch of elegance to your design. BritePixTM Digital The solution for full-colour communication. Now on coloured barrels! Laser Laser engraving brings elegance to your communication. Use it to make a lasting impression. Holographic Stand out from the crowd! Play with gold or silver reflections in your design. Brilliant Choose the brilliant finish for a dazzling final effect. BIC GRAPHIC BritePixTM Texture BritePix™ Texture is a fresh addition to our britePix™ concept: now you don’t just see the full colour – you can feel it! With more than 50 years of experience as a guarantee! Meer dan een naam, een belofte 29 2025 - nummer 4 - promzvak.nl

L-SHOP-TEAM Nederland B.V. | Ceresstraat 1 | 4811 CA Breda www.l-shop-team.nl | Tel.: +31 76 790-1131 | info@l-shop-team.nl Exclusief verkrijgbaar bij 8 31 2025 - nummer 4 - promzvak.nl DOOR WALLY CARTIGNY De BIGsmilegroep is enkele jaren geleden ontstaan uit een samenwerking tussen Jongens Xmas en FeyenPak. Twee familiebedrijven die de krachten hebben gebundeld voor de verkoop van werknemerswaardering en geschenkoplossingen. Met tientallen jaren ervaring in het ontwerpen en samenstellen van geschenken levert de groep kerstpakketten, goodiebags en wijn- en snackpakketten voor gerenommeerde bedrijven. De bedoeling is daarbij om een grote lach op het gezicht te krijgen van zowel gever als ontvanger. En om dat nóg vaker voor elkaar te krijgen, start BIGsmilegroep met De BIGsmilegroep, een van de grootste spelers in kerstpakketten en keuzecadeaus, lanceert een nieuw cadeauconcept voor elk geefmoment. En net als bij de andere concepten werkt BIGsmilegroep hiervoor samen met distributeurs voor wederverkoop. Michel Stavenuiter van BIGsmilegroep: “De kracht van onze wederverkopers is hun netwerk in de regio waarmee meer klanten worden bereikt.” BIGSMILEGROEP LANCEERT NIEUW CADEAUCONCEPT VOOR WEDERVERKOOP een extra geschenkenconcept: BIGsmile Pro, een zakelijke shop voor bedrijven waar zij het jaar rond alle geschenken voor personeel en relaties kunnen vinden. Van aanvraag naar concept “Het gaat om een oplossing voor elk geefmoment, van onboardingspakketten, bloemen en taart voor verjaardagen tot aan leuke babycadeaus bij een geboorte”, vertelt Michel Stavenuiter. De bloemen, het meest gegeven product bij cadeaumomenten, vormden de aanleiding voor BIGsmilegroep om te beginnen met BIGsmile Pro. Stavenuiter: “Het idee is ontstaan na een aanvraag van een

8 Samdam Nederland B.V. Smederijstraat 2 4814 DB Breda T +31 (0)76 5720088 M +31 (0)6 23206762 Samdam Belux N.V. Van Langehovestraat 11-15 B-9300 Aalst T +32 (0)53 771200 M +31 (0)6 23206762 bestaande relatie. Die vroeg of wij misschien ook bloemen konden leveren. Ze waren niet tevreden met de leverancier die het bedrijf van boeketten voorzag. Het probleem is dat bloemenservices online een afbeelding tonen, maar niet altijd ook daadwerkelijk het voorgestelde product afleveren bij de ontvanger. Wij hebben daar goede afspraken over kunnen maken zodat er geen verschil bestaat tussen verwachting en resultaat. Daarvoor nemen wij genoegen met wat minder marge op de bloemen, omdat dat meer tevreden klanten oplevert.” Kant-en-klare wederverkoop Een bijzonder aspect aan BIGsmile Pro is de manier waarop het in de markt wordt gezet. Dat gebeurt net als met de andere concepten van BIGsmilegroep in samenwerking met wederverkopers. Distributeurs wordt een kant-enklaar online verkoopconcept geboden. Daarmee kunnen zij zonder verdere kosten geschenken aanbieden vanuit een volledig ingerichte webwinkel. Een wederverkoper kan onder andere beschikken over een eigen homepage, actuele voorraadinformatie, productinformatie en professioneel beeldmateriaal. Het fulfilment neemt BIGsmilegroep voor haar rekening. Lokale kracht Om BIGsmile Pro krachtig in de markt te zetten wordt het gelanceerd tijdens The Supplierdays. Daar wil BIGsmilegroep distributeurs enthousiasmeren om het concept te omarmen. Stavenuiter: “De kracht van onze wederverkopers ligt in hun lokale netwerk. Hen wordt de verkoop van geschenken gegund in regio’s waar wijzelf veel minder contacten hebben. Op die manier bereiken we veel meer klanten dan wanneer we alles zelf proberen te verkopen.” BIGsmilegroep werkt momenteel met ruim 100 wederverkopers en dat mogen er met de komst van BIGsmile Pro zeker meer worden. “Daar zit nog volop ruimte in”, zegt Stavenuiter. “Wij beheren de voorraden en zijn daarin heel ervaren. Daardoor kunnen we gemakkelijk opschalen wanneer dat nodig is. Een wederverkoper kan zich volledig richten op sales en hoeft nooit meer ‘nee’ te verkopen aan een klant.” Kerstpakketten en keuzecadeaus BIGsmilegroep is gestart met BIGsmile Pro op basis van interesse van bestaande klanten. Een stevige basis die distributeurs kan inspireren om het concept als wederverkoper te omarmen. Parallel aan het nieuwe cadeauconcept zet het bedrijf uiteraard ook vol in op de activiteiten rondom kerstgeschenken. De verkoop van kerstpakketten en keuzecadeaus is alweer in volle gang voor dit jaar. Stavenuiter: “De verhouding tussen die twee is inmiddels zo ‘n beetje fifty-fifty. We zien dat het per klant nog weleens wisselt. Het traditionele kerstpakket wordt nog altijd erg gewaardeerd en lijkt zelfs weer aan een opmars bezig. De showroom is dagelijks goed gevuld met mensen die daar een keuze uit willen maken voor hun medewerkers. Ik denk dat de hoge prijzen in de supermarkt daar zeker een aandeel in hebben; veel mensen worden hartstikke blij van een goed gevuld kerstpakket.” Horecatrends De keuze voor producten in de kerstpakketten en de keuzegeschenken heeft BIGsmilegroep in eigen hand. Stavenuiter vertelt dat hij voor de food items gebruikmaakt van de lange ervaring vanuit zusterbedrijf en horecaleverancier VHC Jongens. “Daardoor zijn wij in staat de trends in horeca op de voet te volgen. We stemmen met onze chef-kok af welke recepten trendy zijn en daar zoeken we dan producten bij. Ook werken we met QR-codes bij producten die leiden naar recepten, zodat mensen thuis zelf lekkere gerechten kunnen bereiden. Dat zorgt voor een grotere beleving van de kerstpakketten.” Populair in non-food Een van de producten die dit jaar trendy zijn om te geven met kerst is volgens Stavenuiter een gietijzeren pan. “Dat is typisch zo’n item waar ontvangers heel blij mee zijn. Ze zijn redelijk kostbaar in Nederlandse winkels, waardoor niet iedereen die snel voor zichzelf aanschaft. Ze gaan lang mee en je kunt er direct mee aan de slag om bijvoorbeeld stoofvlees te bereiden, waarvoor in het pakket de ingrediënten en het recept zijn verpakt.” 33 2025 - nummer 4 - promzvak.nl BIGsmilegroep lanceert nieuw cadeauconcept voor wederverkoop

Wederverkopers BIGsmilegroep BIGsmilegroep besteedt veel aandacht aan haar concepten voor wederverkopers. Op de website wordt distributeurs uitvoerig voorgespiegeld wat zij mogen verwachten bij deelname. Er ligt een complete webshop in het verschiet waar een wederverkoper geen omkijken naar heeft. "Je ontvangt een kant en klare professionele webshop. Compleet gevuld, in jouw huisstijl en onder je eigen domeinnaam. Hiermee kun je direct en zonder bijkomende kosten starten met de verkoop van o.a. kerstpakketten en keuzekado met een concurrerende prijsstelling." Puntsgewijs is dit het aanbod: • Homepage in huisstijl • Concurrerende pakketten met Value for Money • Professioneel beeldmateriaal • Online actuele voorraad informatie • Uitgebreide productinformatie • Bedragen in- en exclusief BTW • Overzichtelijke bestel- en betaalmodule • Direct bestellen en afrekenen • Betaling via I-deal, Credit Card en vooruitbetalingsfactuur • Klanten bepalen hun eigen bezorgmoment • Bezorging bij jouw klant op de afgesproken datum • Optie tot kortingscodes • Online & Realtime Managementinformatie • Ruim voldoende aanbod, ook in de (late) verkooppiek • Uitstekende service en nazorg • Track en trace op verzendingen pakketten • Mogelijkheid tot API koppeling met jouw shop BIGsmilegroep wijst er nadrukkelijk op dat er één aspect is dat voor rekening komt van de wederverkoper: de marketing. Voor verdere non-food kerstgeschenken baseert BIGsmilegroep zich op de trends die worden gepresenteerd op social media en vakbeurzen. Stavenuiter: “Ook dit jaar zijn ledlampen weer in trek om te geven en zoals altijd is een plaid een populair item. Een echte trend is volgens mij de underseater voor in het vliegtuig. Dat is denk ik deels een reactie op de hogere bagagetarieven van luchtvaartmaatschappijen. Daardoor is een underseater een heel welkom cadeau dat mensen het gevoel geeft dat er aan ze wordt gedacht met kerst.” Duurzaamheid voorop Bij de zoektocht naar kerstgeschenken is duurzaamheid een belangrijk aandachtspunt voor BIGsmilegroep. Volgens Stavenuiter heeft dat niet alleen te maken met de vraag van afnemers, maar ook met de kwaliteit van producten. “Minder duurzame artikelen zijn vaak al bekend en daardoor minder interessant. Waarom zou je een dertien in een dozijn-product opnemen in het aanbod als je ook kan kiezen voor iets dat beter en duurzamer is? Daar ligt zeker onze focus op. En ook de leveranciers gaan daarin mee, ook in China. De informatievoorziening hieromtrent is steeds beter omdat iedereen begrijpt hoe nodig dat is.” Flexibiliteit voor distributeurs Ook wederverkopers kunnen tot op zekere hoogte invloed uitoefenen op het geschenkenaanbod van BIGsmilegroep. “In standaardpakketten is daar beperkt ruimte voor”, zegt Stavenuiter. “Maar alcoholische dranken worden bijvoorbeeld op aanvraag vaker gewisseld voor sappen. Daarnaast zijn er maatwerkpakketten mogelijk. Ook lokale geschenken behoren daarbij tot de mogelijkheden. Zo kan er een giftcard worden toegevoegd die kan worden verzilverd bij een lokale slager of bakker, mits die is aangesloten bij ons programma. Dat is een optie waar wat mij betreft best vaker gebruik van mag worden gemaakt, want ontvangers van geschenken waarderen dat. Sowieso staan wij altijd open voor overleg om geschenken zo goed mogelijk af te stemmen op de wensen van verzender en ontvanger.” Toekomst in lokaal en digitaal Tot slot benadrukt Stavenuiter nog eens de belangrijke rol die distributeurs voor BIGsmilegroep spelen. “Wij zijn ervan overtuigd dat ons contact met afnemers steeds verder naar online verschuift. Er komen nog steeds veel mensen naar de showroom, maar jongere generaties kiezen vaker voor een goed voorstel dat digitaal wordt geleverd. Daarbij speelt lokale netwerkkracht van wederverkopers een cruciale rol, in samengaan met een keuze voor duurzaamheid, kwaliteit en gedegen fulfilment. Die elementen tezamen zorgen ervoor dat wij het hele jaar door persoonlijke geschenken kunnen leveren waar gevers en ontvangers blij van worden.” 9 35 2025 - nummer 4 - promzvak.nl BIGsmilegroep lanceert nieuw cadeauconcept voor wederverkoop

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5