9 CIRCULR. EN CLUBHUB: Circular Sports richt zich met haar sportlabel CIRCULR. en het inzamelsysteem ClubHub op het sluiten van de keten in de sporttextielindustrie. Want wat gebeurt er eigenlijk met sportkleding nadat het zijn eerste levensfase achter de rug heeft? In veel gevallen belandt het op de afvalberg of in verre landen, zonder dat hergebruik of recycling een rol speelt. Circular Sports wil dit veranderen door sportkleding te verzamelen, sorteren, bewerken en terugbrengen in de keten – volledig binnen Europa. Een belangrijk instrument in hun aanpak is ClubHub: een landelijk netwerk van inzamelpunten bij sportverenigingen, waar leden hun oude sportkleding kunnen inleveren. Dit biedt niet alleen een laagdrempelige manier om kleding op één plek te verzamelen, maar creëert ook bewustwording bij sporters en clubs. CIRCULR. zorgt vervolgens voor het sorteren en doorontwikkelen van de sportkleding en sportmaterialen naar een tweede leven, door hoogwaardige recycling tot grondstoffen en verwerking tot nieuwe sportieve producten die, voorzien van een Digitaal Product Paspoort, end of life zo weer terug in de keten kunnen. Wat ClubHub uniek maakt, is de combinatie van logistiek, educatie en community building. Sportclubs worden zo niet alleen partners in circulariteit, maar ook educatieve hubs waar jongeren leren over duurzaamheid en hergebruik. Tegelijkertijd wordt data verzameld over de hoeveelheid ingezameld textiel, wat waardevolle inzichten oplevert voor merken, overheden en beleidsmakers. Tijdens een recente bijeenkomst van de MVO-commissie van de PPP presenteerde het jonge en ambitieuze bedrijf Circular Sports BV – mede opgericht door Floris Verheij en voormalig tophockeyster Kim Lammers – hun visie op de circulaire economie binnen de sport- en promotionele textielindustrie. Het duo wist de aanwezige brancheprofessionals te boeien met een verhaal dat niet alleen gaat over duurzaamheid, maar ook over samenwerking, innovatie en systeemverandering. DE CIRCULAIRE TOEKOMST VAN SPORTTEXTIEL EN SPORTMATERIALEN CIRCULR. ziet ook kansen voor samenwerking met bedrijven uit de promotionele productenbranche, zoals PPP-leden. Want ook in deze sector is er volop gebruik van textiel – denk aan sportshirts, teamwear of bedrijfskleding. De CIRCULR. & Friends catalogus en het showroompakket is beschikbaar voor leden die interesse hebben om distributeur van CIRCULR. producten te worden. Door de krachten te bundelen en circulaire producten aan te bieden i.c.m. een inzamelconcept, kunnen PPP-leden concreet bijdragen aan een circulaire textielketen én invulling geven aan hun duurzaamheidsdoelstellingen. De presentatie en rondleiding door de showroom en inzamel-hal, waar inmiddels maandelijks vele duizenden kilo’s aan sportmaterialen en -kleding verwerkt worden, maakte duidelijk: de circulaire textielketen is geen verre toekomstmuziek, maar een realistische kans voor vandaag. Met ClubHub als tastbaar voorbeeld en CIRCULR. als aanjager, ligt er een uitnodiging aan de branche om in beweging te komen. Want circulair wordt het pas echt als we het samen doen. De 100ste ClubHub is een feit Onlangs vierde Circular Sports de toetreding van de 100ste ClubHub. De doelstelling is om in 2030 minimaal 1000 sportverenigingen te hebben aangesloten en jaarlijks tussen de 1 en 2 miljoen kilo sport textielafval in te zamelen. Kim Lammers FOTOCREDITS: Marit Hazebroek 99 2025 - nummer 3 - promzvak.nl DOOR PETER VAN GESTEL
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5