PROMZ VAK 02-2025

“We voelden dat het moment nu al was aangebroken” 9 Joshua en Jurgen Lopez 73 2025 - nummer 3 - promzvak.nl ik werkzaam op kantoor. Ik begon in de binnendienst, waar ik al snel duurzame relaties leerde opbouwen. Uit de goede klik die ik met klanten had, kwam een mooie groei voort en vanaf eind 2021 mocht ik ons verkoopteam leiden. Sindsdien hebben we een explosieve groei in onze merken gemaakt en zijn we veel nieuwe en verbeterde samenwerkingen aangegaan.” BQS is een echt familiebedrijf, wat doen de andere familieleden bij het bedrijf? “Mijn vader Joshua is het bedrijf in 2003 begonnen, met ondersteuning van mijn moeder Jarinda. Zij is verantwoordelijk voor de financiële afdeling en de personeelszaken. Sinds vorig jaar werkt ook mijn zusje Amber in de zaak, als accountmanager. Dat doet ze supergoed. Je merkt dat klanten met haar weglopen. Ze zet allerlei leuke acties met klanten op, waardoor ze onze merken nog beter kunnen presenteren. Mijn broertje Kyano loopt op dit moment stage op de logistieke afdeling. We zijn dus inderdaad echt een familiebedrijf.” Vorig jaar heb je de commerciële en operationele taken van je vader overgenomen. Kan hij het werk een beetje loslaten? Vanuit mijn ambitieuze plannen hebben we het afgelopen jaar al een hoop innovaties doorgevoerd. Zo hebben we een DTF-printer aangeschaft, waardoor we in Dordrecht nu ook kunnen bedrukken. Daarnaast kunnen we nu snel leveren vanuit de BQS Express voorraad en hebben we een zeer geavanceerde webshop met onder andere de BQSconfiguratietool. Ook hebben we veel meer het accent gelegd op marketing en nieuwe merken. De oorspronkelijke bedoeling was dat ik over vijf jaar de algemene leiding zou overnemen, maar zowel mijn vader als ik voelden dat het moment al was aangebroken. Vandaar deze stap. Mijn vader focust zich nu op andere projecten. Ik moet zeggen dat onze zakelijke verstandhouding altijd zeer goed is geweest. Hij vertrouwt mij in de keuze om onze potentie verder te ontgrendelen en ik bewijs me graag aan hem. Ik merk dat hij het daardoor heel goed los kan laten.” Wat is je tot nu toe meegevallen en wat is tegengevallen? “Ik moet eerlijk zeggen dat alles is meegevallen. We hebben de juiste mensen op de juiste plek, onze organisatie is zeer professioneel. We hebben de volle support van ons team, met zijn allen gaan we voor onze doelen.” Wat merken klanten ervan dat jij in de directie bent gekomen? En wat merken collega’s ervan? “De eindverantwoording ligt nu bij mij. Ik durf met zekerheid te zeggen dat dit voor zowel onze partners als collega’s bevorderlijk werkt. Het betekent dat ik soms wat werk moet uitbesteden en soms dat ik juist sneller kan schakelen.” Waar heb je het afgelopen jaar (extra) veel aandacht aan besteed? Naast alle innovaties hebben we onze focus meer gelegd op de vraag naar duurzaamheid. Zo hebben we extra duurzame artikelen op voorraad gelegd, een duurzame zoekfilter op onze webshop gecreëerd en een extreem professionele duurzame brochure gemaakt: de BQS Sustainable brochure. We hebben veel kennis en kunde op dit gebied en dat willen we duidelijker profileren. Verder hebben we afgelopen periode de organisatie flink onder de loep genomen om te zorgen dat we onze kernpunten nog sterker uitvoeren.” Wat zijn je toekomstplannen en dromen voor BQS? “Ik ben niet direct bezig met omzet en margedoelen. Ons doel is simpelweg om eindklanten blij te maken met súper kwalitatieve artikelen en de wederverkoper zoveel mogelijk te ontzorgen middels ons digitale totaalproces. Als visie hebben we wél gesteld dat we extra hoog willen scoren op ‘service’ en dat we de omzet uit duurzaam geproduceerde artikelen procentueel willen verhogen. We zijn druk bezig met het uitwerken van al deze plannen.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5