PROMZ VAK 02-2025

De kracht van kunst in het promotionele product 9 FOTOCREDITS: Dutch Brands Company 69 2025 - nummer 3 - promzvak.nl waarmee hij een keuze kan maken uit 144 kunstwerken, elk iets groter dan een A4’tje. Elke creatie wordt bezorgd in een luxe verpakking en vergezeld van handschoentjes om deze op gepaste wijze uit te pakken, laat mede-oprichter Cole Brekoo weten. Ze gelooft heilig in de kracht van kunst als promotioneel product. Om meerdere redenen: “Het is een bijzonder cadeau mét een maatschappelijk verantwoord karakter, iets waar mensen niet zo bij stilstaan. Veel bedrijven gaan voorbij aan het feit dat wát ze geven ook iets zegt over hen. Met kunst laat een gever zien dat hij de culturele sector steunt en dat hij de ontvanger serieus neemt door iets waardevols te geven. Hij schat diegene op waarde. Kunst maakt mensen blij, het inspireert. Dat geldt net zo goed voor kunst in een museum als voor kunst op andere plekken. Drinkbekers bijvoorbeeld. Liever een kunstwerk dan een onbeduidend design.” Trends Het onderscheidend vermogen waar kunst volgens de geïnterviewden voor kan zorgen heeft naar de mening van Ingmar Emmen ook nut tegen de achtergrond van bredere maatschappelijke ontwikkelingen. De noodzaak om op te vallen als werkgever bijvoorbeeld. Hij zegt: “De trend is nu en waarschijnlijk ook voorlopig nog wel dat bedrijven steeds meer moeten doen om personeel te werven en behouden. En ook, dat zij dus steeds meer zoeken naar mogelijkheden om eruit te springen. Ze gaan niet meer voor ‘gewone’ geschenken maar voor iets bijzonders, en voor maatwerk.” Het gebruik van kunst voor promotionele doeleinden is niet de goedkoopste optie. Toch bemerkt Emmen dat steeds meer bedrijven zich realiseren dat iets bijzonders nu eenmaal een prijs heeft. Hij zag de waardering voor kunst de laatste tien tot twintig jaar toenemen. “In die zin is er wel sprake van een kentering”, zegt hij. “Waar kunst vroeger toch vooral iets voor de happy few was, is het nu meer laagdrempelig en breder toegankelijk. Mogelijk mede vanuit een tegenbeweging voor de eerdere bezuinigingen in de culturele sector. Al heeft de komst van corona er misschien ook wel voor gezorgd dat er meer aandacht voor is.” Een andere belangrijke trend die Cole Brekoo signaleert is dat bedrijven vanuit duurzame overwegingen steeds vaker gaan voor iets wat niet alleen mooi is, maar ook nut heeft. “Daarom denk ik ook dat promotionele producten met kunst de grootste kans hebben om aan te slaan als het gebruiksvoorwerpen zijn. Denk aan een lekker schrijfboek, een koffiemok, broodtrommel of make-uptasje. Mensen worden er nóg blijer van als het niet alleen mooi is, maar ze er ook iets mee kunnen.” Do’s en don’ts Het succes van kunst in promotionele zin kan ook door andere facetten worden vergroot. Zo pleit kunstenaar Erika Stanley voor artikelen van een hoogwaardige kwaliteit om de kunst nog beter tot zijn recht te laten komen: “Liefst eco-friendly, met goede materialen zoals mooi hout en een bijpassende verpakking. Vergeet niet: je geeft iets bijzonders cadeau. Alles moet er fantastisch uitzien. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je weet op wie je je richt en het liefst ook wat diegene mooi vindt.” Tijd en moeite steken in een blijvende indruk loont. Daarom heeft iets wat meer mainstream is niet dezelfde toegevoegde waarde, vindt Emmen: “Iedereen kan een afbeelding van Van Goghs zonnebloemen of De Nachtwacht printen op een product. Je wilt toch liever met iets bijzonders komen? Iets wat iemand bewaart? Dan kun je niet kiezen voor de makkelijkste weg. Begin je met kunst? Maak er iets écht moois van. Dan is de impact vele malen groter.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5