PROMZ VAK 02-2025

De kracht van kunst in het promotionele product 8 FOTOCREDITS: Erika Stanley 67 2025 - nummer 3 - promzvak.nl Kunst is emotie Stanley schildert geen beroemde werken na van Vincent van Gogh, maar past zijn schildertechniek toe in haar eigen werk. De Van Gogh-stijl spreekt volgens haar tot de verbeelding en roept herkenbaarheid op. Dat gevoel wordt versterkt doordat Stanley er ook in haar promotionele producten vaak voor kiest om geliefde en beroemde plekken in Nederland te schilderen, meent ze: “Het voordeel daarvan is dat het direct positieve associaties oproept en mensen zich ermee identificeren. Ze hebben er direct een band mee. Kunst is emotie. Je kunt er de menselijke ziel mee raken.” Juist die eigenschap maakt kunst plat gezegd tot een interessant promotioneel instrument. De emoties die het oproept zorgen ervoor dat een product een blijvende indruk achterlaat. Het is daarnaast een goede manier om waardering te uiten, meent Stanley. “Kunst maakt elk product bijzonder en tot iets wat mensen willen houden. En daarmee is er ook een ander voordeel: mensen zijn toch minder snel geneigd om het weg te gooien. Er gaat nu eenmaal een zekere romantiek vanuit.” Koe van een kunstenaar De eindeloze mogelijkheden van kunst zorgen dat zelfs het meest alledaagse kan transformeren in een hebberigmakend kunstobject. Bij branchepartij Art Poetry & Design weten ze daar alles van. Eerder al liet het bedrijf voor een grote zuivelcorporatie bijvoorbeeld gebaksbordjes maken met de beeltenis van een koe van de hand van een kunstenaar. Eigenaren Ingmar Emmen en Bryony Coenraad bedienen zich regelmatig van een artistieke hand voor promotionele doeleinden. Het helpt hen en hun klanten om zich te onderscheiden, zo menen de twee. “Kunst is ontsproten aan het brein van een mens en heeft van zichzelf al waarde”, zegt Emmen. “Zelfs als een object niet je smaak is houdt het een zekere betekenis. Uit het inschakelen van een kunstenaar spreekt waardering voor de ontvanger van het geschenk. Het is een communicatiemiddel waarmee een bedrijf zegt dat het diegene belangrijk vindt. Kunst heeft cachet en maakt een artikel bijzonder. Dat wordt altijd gewaardeerd.” Persoonlijk tintje Kunst stelt bedrijven bovendien in staat om iets van hun eigen kenmerken mee te geven en is daarmee ook een tool om producten te personaliseren. In een andere opdracht van Art Poetry & Design kregen voorraadpotten voor een medisch centrum een gedicht van een van de eigen artsen opgedrukt. “Voor een Nederlandse gemeente hebben we een shawl laten bedrukken met het lijnenspel en de blauwdruk van het gebouw waarin de burgemeester zetelt. Dat geeft het artikel een persoonlijk tintje en maakt het tot een mooi cadeau dat wordt geschonken aan bijzondere relaties en inwoners die 100 jaar zijn geworden”, voegt Coenraad toe. “De shawl is dus een gebruiksartikel en kunstobject in één, én een artikel dat mensen willen verzamelen. Want dat zien we vaak: zodra je er een kunstenaar op loslaat, wordt een promotioneel product een collectors item. Dat was ook het geval met de gebaksbordjes; die vielen zo in de smaak, dat mensen ook de bordjes met andere schilderingen wilden verzamelen. En daarmee wordt een heel nieuwe vraag gecreëerd.” Het zijn, net zoals het betrekken van lokale kunstenaars bij events zoals Art Poetry & Design ook wel doet, manieren om met iets origineels op de proppen te komen. Of het nu gaat om een gebruiksartikel dat kunst wordt, of om een artefact voor in de kast of aan de muur. Kunstwerkjes Ook ArtMuze speelt in op de behoefte om kunst cadeau te doen. Het label verkoopt kleine kunstwerkjes die door de brievenbus kunnen. De ontvanger krijgt een tegoedbon

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5