9 TOP: EEN OUDE BEKENDE FLOP: STRIJD OM VERJAARDAGSCADEAUS 59 2025 - nummer 3 - promzvak.nl Onlangs was ik jarig. ’s Ochtends vroeg kreeg ik een mail van KLM met felicitaties en een korting bon van € 30,- voor een volgende vlucht. Vrijwel tegelijkertijd kreeg ik een felicitatiemail van KLM BlueBizz, zonder kortingscoupon of iets dergelijks. Om 11.00 uur kwam er een felicitatiemail van Air France, met een kortingscoupon van € 50,- voor een nader te bepalen vlucht vanaf Schiphol. Nu had ik de laatste tien jaar niet gevlogen met Air France, dus mijn email-adres moet Air France gekregen hebben van KLM, waar ik wel regelmatig mee vlieg. Kortgeleden was er weer de Boekenweek, een van de oudste promotionele campagnes. Dit jaar voor de 90ste keer. Steeds met hetzelfde, bewezen goede promotioneel product, het Boekenweekgeschenk. Inmiddels een gewild verzamelobject, vooral de oudere exemplaren zijn gezocht. Uitgevers zorgen ervoor dat hun nieuwe titels in de Boekenweek gelanceerd worden. Het Boekenbal is een spannend event. Als hoofdsponsor ondersteunt NS de Boekenweek. Elk jaar even leuk. De samenwerking binnen de boekenbranche maakt de Boekenweek mogelijk. Gelukkig kunnen de organisatoren de neiging weerstaan om het elk jaar anders te doen. Kerst en Pasen vieren we ook elk jaar op dezelfde manier, dus de Boekenweek blijft een promotionele topper zolang die bij het oude blijft. Sommige dingen moet je niet veranderen…. TOP OF FLOP DOOR ED VAN EUNEN Het is natuurlijk boeiend om te zien hoe diverse afdelingen van het concern Air France – KLM omgaan met verjaardagen van de klanten. En verrassend is dat die afdelingen dan ook nog met elkaar concurreren: wie geeft de hoogste korting via de cadeaucheque? Zoiets zou je als gerespecteerd bedrijf niet moeten willen. Werk deze flop weg en stem die verjaardag aanpak en die cadeautjes nou eens met elkaar af, dat zorgt in ieder geval voor een meer professionele uitstraling! In de rubriek Top of Flop geven we aandacht aan goede én aan minder goede promotionele acties
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5