PROMZ VAK 02-2025

(advertentie) 2024 was positief, maar er zijn ook uitdagingen 9 webshop dan in 2024. Belgische distributeurs zijn minder positief gestemd: slechts een kwart van hen verwacht groei in de online verkoop. Tot slot werd gevraagd naar het gebruik van Artificial Intelligence (AI) binnen de bedrijfsvoering. Ruim 60% van de ondervraagde distributeurs en suppliers in Nederland en België maakt al gebruik van AI. De toepassingen zijn divers, maar vooral gericht op het genereren van teksten en afbeeldingen voor websites, mailings, offertes en andere communicatie-uitingen. De mogelijkheden van AI zijn groot – en waarschijnlijk hebben we pas het topje van de ijsberg gezien. De branche staat nog maar aan het begin van een ontwikkeling die op termijn veel impact zal hebben. Conclusie: volop kansen, maar ook risico’s De Tussenmeting van 2025 toont een gemengd beeld van de ontwikkelingen in de sector. Enerzijds werd 2024 positief afgesloten met een groei in omzet voor veel distributeurs en suppliers. Anderzijds zorgen geopolitieke spanningen en economische onzekerheden ervoor dat de vooruitzichten voor 2025 weliswaar hoopvol zijn, maar ook met voorzichtigheid worden benaderd. Het is duidelijk dat de sector in beweging is: duurzaamheid, lokale productie en digitalisering – waaronder webshopverkoop en AI – zijn geen trends meer, maar blijvende verschuivingen. De bedrijven die deze ontwikkelingen omarmen en zich tijdig aanpassen, zullen de meeste kans maken om te overleven en te groeien. Maar de uitdagingen zijn niet gering, vooral voor kleinere spelers. Spannende tijden dus, waarin innovatie, flexibiliteit en visie het verschil kunnen maken. Nederlandse Distributeurs Belgische Distributeurs Nederlandse Suppliers % % % Ja 69 56 60 Nee 31 44 40 Totaal 100 100 100 DIAGRAM 4: GEBRUIK AI IN DE BEDRIJFSVOERING 57 2025 - nummer 3 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5