Daiber: van textielknopen naar een platform voor Corporate Fashion in Europa 9 onze klanten en de markt,” zegt Gminder. “En wat verrassend is? De reacties waren overwegend positief. De meeste klanten passen het etiket toch aan of gebruiken onze Tearoff-labels (waarbij de merknaam uit het etiket kan worden getrokken, red.).” Van hoed tot een concept van top tot teen Wat Daiber uniek maakt, is het brede en goed op elkaar afgestemde assortiment. De kleurenschema’s passen bij elkaar, de pasvormen vloeien door de verschillende productlijnen en de handelaren kunnen hun klanten van top tot teen kleden – zonder dat het verwarrend wordt. “We zijn sterk in sweatshirts, maar ook in mutsen, sokken, jassen, polo’s en werkbroeken. Alleen schoenen maken we niet,” lacht Kunze. “Maar verder: Alles voor een professionele outfit.” Daiber biedt ook veredelingen aan: borduurwerk, 3D-borduurwerk, zeefdruk... alles kan in huis worden gedaan. “De klanten waarderen het enorm dat ze bij ons het totaalpakket kunnen krijgen. Het zijn niet alleen de textielproducten, maar de hele service eromheen die telt.” Duurzaamheid als basis Duurzaamheid is voor Daiber geen loze belofte. Het bedrijf werkt al 25 jaar samen met dezelfde hoofdleverancier in Bangladesh. “Vertrouwen en langdurige relaties zijn voor ons belangrijker dan een paar cent goedkoper in te kopen,” zegt Gminder. De productie vindt plaats in China, Pakistan en Bangladesh, maar onder strikte controle en naleving van de richtlijnen van de Business Social Compliance Initiative (amfori BSCI) en de International Labour Organisation (ILO). Binnen de moedermaatschappij JCK Holding beschikt Daiber over eigen laboratoria, zowel in Duitsland als in Dhaka. Hier worden de stoffen getest op hun chemische en fysieke eigenschappen. Daarnaast voldoen de producten van Daiber aan standaarden zoals REACH, OEKO-TEX en de Organic Content Standard (OCS). “Onze klanten willen zowel duurzame als betrouwbare producten, en wij willen hen die zekerheid bieden,” zegt Kunze. Digitalisering en efficiëntie Ongeveer 17 miljoen kledingstukken liggen opgeslagen in het 60.000 m² grote magazijn in Albstadt. Maar hier draait het niet alleen om volume, ook de processen zijn slim ingericht. Al jaren wordt er geïnvesteerd in digitalisering: een modern ERP-systeem, Business Intelligence-analyses (BI) en uitgebreide automatisering zorgen ervoor dat 84 procent van de bestellingen online binnenkomt – en vaak direct zonder tussenkomst van een medewerker wordt verwerkt. “Vroeger konden klanten nog bellen om snel iets aan een bestelling toe te voegen,” legt Kunze uit. “Dat doen we niet meer. Het proces is strak: bestelling geplaatst? Dan gaat het direct naar het magazijn. Geen uitzonderingen meer. Dat zorgt voor duidelijkheid – voor ons en voor de klant.” Benelux: klaar voor verovering Hoewel Daiber in de DACH-landen (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) een grote naam is, is de merkbekendheid in Nederland en België nog beperkt. Dat moet veranderen. “We zien veel potentieel,” zegt Gminder. “De Benelux-markt is een uitdaging, vooral met sterke spelers zoals Texet, New Wave, Clique enzovoort. Maar we hebben iets unieks te bieden: een breed, betrouwbaar assortiment, een sterke merkidentiteit en digitale ondersteuning.” De verkoop in de regio gebeurt via partners zoals Clothing Professionals B.V. (Nederland), BQS (Nederland) en HDB Liratex (België), maar Daiber wil ook actiever zijn op beurzen. “We hebben ervoor gekozen om een eigen stand te hebben op de CTCO in Lyon. En ook in Nederland willen we sterker naar voren komen, en dan onder de naam Daiber en niet als submerk. Mensen moeten weten dat we er zijn.” Werkkleding groeit, evenals het netwerk van handelaren Bij Daiber zien ze werkkleding en veiligheidskleding als een belangrijke groeimarkt. “Vroeger waren onze klanten vooral promotionele productenhandelaren,” legt Kunze uit. “Maar we zien dat steeds meer specialisten in werkkleding ook promotieartikelen maken – en omgekeerd. Daarom spreken we nu van ‘Corporate Fashion’ in plaats van ‘promotiekleding’. Het is professioneler, breder en geschikt voor de industrie, de gezondheidszorg en de horeca.” Familiebedrijf met visie Wat opvalt in het gesprek, is de mix van zakelijkheid en hartelijkheid. “Onze klanten zijn partners,” zegt Gminder. “We willen onze handelaren geen concurrentie aandoen, maar hen versterken.” Daiber biedt ondersteuning aan, zelfs als de handelaar niet alles zelf kan leveren. “Samen groeien, dat is altijd ons uitgangspunt.” Met 170 medewerkers, waarvan velen in Albstadt zelf, is Daiber een serieuze speler. Maar vooral blijft het een familiebedrijf – met korte lijnen, duidelijke beslissingen en een sterk moreel kompas. De toekomst: digitaal, duurzaam, Daiber Wat brengt de toekomst? Meer digitale integraties, een klantgerichte online ervaring met decoratiemogelijkheden en een verdere focus op duurzaamheid. “We willen dat klanten met alles bij ons terecht kunnen,” zegt Kunze. “Niet alleen voor producten, maar ook voor diensten, inspiratie en oplossingen.” 47 2025 - nummer 3 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5