Van Schumacher tot steentjes 9 43 2025 - nummer 3 - promzvak.nl Van promotie naar productie Na die tijd begon hij voor zichzelf. Hij richtte Schäfer Promotion op en draaide prima volumes – in samenwerking met namen als Polyflame en Asia-Link. De reizen naar Azië leverden hem niet alleen ervaring op, maar ook inspiratie. “Ik zag in Japan kleine bouwsteentjes – de NanoBlock – en dacht: dit werkt niet voor Europa. De verpakking was te Japans. Dus ik besloot: ik ga zelf mallen ontwikkelen.” Daarmee legde hij de basis voor wat nu een van de meest veelbelovende niches in de branche is: Brixies. Wat zijn Brixies? Brixies zijn miniatuurbouwsets die je kunt personaliseren en in relatief lage oplage kunt produceren – ideaal voor de promotionele markt. Denk aan een Domtoren van Utrecht in steentjesformaat, of een gepersonaliseerde vorkheftruck voor een logistiek bedrijf. “We kunnen al vanaf 500 stuks produceren, inclusief full colour verpakking, handleiding én een uniek ontwerp,” legt Joachim uit. “En het mooiste? We doen het snel. Binnen vier weken geleverd, direct uit China.” Waarom het werkt? Omdat het anders is. “Iedereen heeft al een pen, een mok, een powerbank. Maar een custom made bouwsetje? Dat is fun, origineel en blijft liggen op iemands bureau.” Bricks: sexy of ingewikkeld? De grap is: niet iedereen in de branche durft zich aan Brixies te wagen. “Inkopers – vooral dames, sorry dames – vinden het soms niet sexy. Ze snappen niet meteen hoe het werkt en denken dat het ingewikkeld is.” Toch ziet Joachim dat veranderen. Want de mogelijkheden zijn eindeloos. Musea, voetbalclubs, gemeenten, retail – allemaal raken ze geïnteresseerd. Sterker nog: Brixies zijn inmiddels zelfs in de schappen van Aldi te vinden. “Maar de promotionele markt loopt nog een beetje achter. Terwijl de vraag groeit – zeker nu bedrijven op zoek zijn naar duurzame, originele giveaways.” Duurzaam, maar niet dogmatisch Over duurzaamheid gesproken: Joachim is geen groene evangelist, maar wel realistisch. “Natuurlijk willen klanten gerecycled plastic. Maar het moet wel werken. Recycled ABS is duurder, minder stabiel, en moeilijker te verwerken. Dat maakt het lastig op schaal.” Toch kijkt hij vooruit. De fabriek waar de Brixies geproduceerd worden is BSCI-gecertificeerd en werkt nauw samen met investeerders die duurzaamheid stimuleren. “We zijn er klaar voor. Maar zolang mensen hun kinderen nog hun oude Lego doorgeven aan de volgende generatie, is dat misschien wel het beste recyclingmodel dat er is.” Toekomstplannen: de sprong naar Amerika Wat staat er nog op Joachim’s bucketlist? Simpel: Amerika veroveren. “We zijn al naar de Toy Fair in New York geweest en hebben plannen om volgend jaar serieus voet aan de grond te krijgen in de VS. Die markt is zó groot. En daar snappen ze het idee van branded bricks meteen.” En in de Benelux? Joachim werkt samen met distributeurs als Kick and Rush en zoekt nadrukkelijk samenwerking met intermediairs in de Benelux. “We hebben het liefst partners die het verhaal snappen, die investeren in relatiemarketing en niet alleen prijs, prijs, prijs roepen. Dealers die snappen dat je geen pen verkoopt, maar een beleving. Dat je met een Brixie een merk tot leven brengt – in 144 steentjes.” Wat maakt Joachim Schäfer nou zo bijzonder? Simpel: hij ziet kansen waar anderen regels zien. Hij durft te investeren, denkt groots en bouwt letterlijk aan de toekomst van de promotionele branche. Of, zoals Joachim het zelf zegt: “Als je het doet, doe het goed. Bouw iets op. Letterlijk.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5