8 JOACHIM SCHÄFER: 41 2025 - nummer 3 - promzvak.nl Van elektrotechniek naar stickers en Schumacher Joachim startte ooit met een opleiding in elektrotechniek en natuurkunde. Maar al snel kwam hij tot de conclusie: dit is niks voor mij. “Ik wil kopen en verkopen,” dacht hij – en zo geschiedde. Via een leertraject belandde hij op z’n 18e in Hongkong. Dat bleek een cruciale zet. Daar leerde hij hoe je producten ontwikkelt, inkoopt en verkoopt. Zijn eerste wapenfeit? Autostickers. “Toen waren die helemaal hot. Je kon tonnen verkopen.” En jawel, ineens Joachim Schäfer is geen doorsnee ondernemer. Nee, dit is een man met karakter, visie en een neus voor commerciële kansen. Of je hem nu spreekt over Formule 1-merchandise, gepersonaliseerde mini-puzzels of de toekomst van custom bricks in de promotionele markt – Joachim weet waar hij het over heeft. En als je met hem praat, weet je ook meteen: deze man heeft het allemaal zelf meegemaakt. VAN SCHUMACHER TOT STEENTJES DOOR PETER VAN GESTEL zat hij via zijn werkgever aan tafel met het team van niemand minder dan Michael Schumacher. Vijf jaar later was Joachim CEO van een bedrijf dat de volledige merchandising voor het Schumacher-imperium deed. “We verkochten petten, textiel, posters, alles met dat iconische logo. Geen social media toen, hè. We zetten gewoon een advertentie in de krant, Schumacher won een race, en op maandagochtend stond de postbode voor de deur met zakken vol bestellingen.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5