PROMZ VAK 02-2025

9 Beetje bij beetje ging het rondzingen dat wij goede innovatieve producten leverden. Zoals een antislip laag op het microvezeldoekje om een betere grip te krijgen, dat is ook handig voor oudere mensen. Of een compact opbergsysteem voor je brillen- en displaydoekje dat makkelijk in je zak past, onze PocketCleaner voor onderweg. Of een veelzijdig microvezeldoekje dat delicate oppervlakken reinigt en tevens kan dienen als muismat. En de Smart Kosi, een zelfklevende mini-display-cleaner die direct aan je telefoon bevestigd kan worden zodat je hem altijd binnen handbereik hebt. Dit zijn allemaal creatieve oplossingen om dit klassieke product zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken met een moderne touch.” Waarom was het ingewikkeld het juiste materiaal te vinden voor gevoelige oppervlakken? “We hebben heel veel tests met materialen uitgevoerd op verschillende oppervlakken. Hoe lang duurt het om het schoon te krijgen? Wat ons betreft moet je een of twee keer hoeven wrijven om iets schoon te krijgen. Er zijn zo veel microvezel samenstellingen op de markt en voor het moeiteloos reinigen van kwetsbare oppervlakken luistert die samenstelling nauw, evenals de manier waarop het wordt geweven en de afwerking van de randjes. Na al deze testen kwam de samenstelling van materialen in P-9000® Microfiber als beste uit de bus.” Hoe heb je de stap naar de promo-industrie gemaakt? “Een vriend raadde me aan om naar de PSI te gaan, waar ik, ik was toen net voor mezelf begonnen, nog nooit van gehoord had. Dat bleek een heel goede zet. Ik ging rondkijken en het jaar erna had ik een klein standje met vier producten. Ik leerde er veel mensen kennen en deed ook goede nieuwe ideeën op. Vanuit de auto- en de optische-industrie waren bijvoorbeeld vragen gekomen of de doekjes bedrukt konden worden. In Duitsland waren wij een van de eersten om dat op te pakken. De producten lenen zich uitstekend voor promotie en tegelijkertijd wilde ik garant staan voor een zo hoog mogelijke kwaliteit. Mede vanuit mijn technische achtergrond ben ik toen mogelijkheden gaan onderzoeken en testen. Daar heeft veel tijd ingezeten maar het heeft goed uitgepakt. En we blijven onze producten verbeteren. We verkopen al 20 jaar lensdoekjes, maar steeds kijken we of het materiaal of de bedrukking beter kan. We blijven ook investeren in machines en druktechnieken. Daar staat druk achter vanuit de markt, en die heb je nodig om het steeds beter te doen.” Wie zijn onder andere jullie klanten? “We leveren alleen aan de B2B markt. Via wederverkopers bedienen we bijvoorbeeld grote merken als Mercedes, BMW en Porsche en grote bedrijven uit de optische en display industrie. We hebben vaak een langdurige relatie met onze klanten. Hoewel we ook leveren aan andere omringende landen is ons grootste afzetgebied in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, daar willen we nummer 1 zijn. We zijn momenteel bezig met een agent in Nederland.” Is er veel concurrentie in dit veld? “Ja, tegenwoordig is er heel veel concurrentie en er wordt heel veel geproduceerd. Maar ik ben heel optimistisch. We hebben genoeg goede ideeën om te onderzoeken en ons doel is om elk jaar maximaal één nieuw product uit te brengen. Die focus brengt succes. We zijn een betrouwbare supplier voor verschillende branches en zijn trots op wat we leveren. Functie staat op nummer één en we doen geen enkel compromis in dat opzicht: het product moet op en top werken. We evalueren steeds weer of een product verder ontwikkeld kan worden tot een meer volwaardig product. De kern van ons bedrijf is gericht op het bieden van oplossingen ‘Made in Germany’. Klanten kunnen van ons op aan: we kunnen snel leveren omdat bijna alles binnenshuis gebeurt. Coaten, lamineren, lassen, bedrukken en meer van deze processen worden hier door ons uitgevoerd. Ook de volledig bedrukte verpakkingen produceren we zelf om bezorgtijden te verkorten. Alleen het ruwe materiaal importeren we, waarbij we onze kwaliteitseisen waarborgen. Een aanzienlijk deel van onze producten is beschermd tegen namaak door patenten of andere intellectuele eigendomsrechten. ” Hoe zie je de toekomst? “Er is een stabiele markt voor onze producten omdat ze niet mode gerelateerd zijn en nuttig voor dagelijks gebruik. Met alle schermen die we tegenwoordig gebruiken blijft de vraag groeien. Polyclean producten zijn in de basis niet gericht op emotie maar vooral heel erg praktisch. Bovendien zijn ze duurzaam omdat je ze lang kunt gebruiken, iets waar tegenwoordig natuurlijk veel belang aan wordt gehecht. We hebben bijvoorbeeld een display sprayer gevuld met water die navulbaar is. Al onze P-9000® producten maken delicate oppervlakken smetteloos schoon zonder chemicaliën, ofwel met een droog doekje of met een klein beetje water.” 35 2025 - nummer 3 - promzvak.nl Focus zorgt voor succes

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5