Werken aan een sterk merk 9 Raymond van Doorn FOTOCREDITS: Rodney Kersten 27 2025 - nummer 3 - promzvak.nl Ook Jill Witteman meent dat bestaande krachten niet mogen worden overgeslagen. Medewerkers blij maken is ook belangrijk op andere momenten dan bij hun binnenkomst. “Dat kan al door een attentie als gepersonaliseerde chocolade. Een andere optie is werken met een beloningsstructuur, zoals sommige bedrijven al doen. Vaste medewerkers ontvangen punten als ze bijvoorbeeld spreken op een event of iemand aandragen en kunnen daarmee sparen voor een cadeau. Een gave hoodie bijvoorbeeld. Voorwaarde is dan wel dat de producten waar je voor spaart ook echt de moeite waard zijn.” Stop er moeite in Het is een raad die ook geldt voor andere cadeautjes die deel uitmaken van employer branding, klein en groot. Met alles wat niet past bij de bedrijfsidentiteit, overbodig is, onbruikbaar of gewoonweg lelijk is, mist de strategie zijn doel. “Vanzelfsprekend is een welkomstpakket niet gemaakt door kinderhandjes en idealiter ook niet met milieuvervuilend plastic”, zegt Witteman. “Ook moeten werkgevers met meer komen dan een pen en een notitieblok. Wel sterk zijn nog altijd tassen, mits ze er leuk uitzien en van goede kwaliteit zijn. Booking.com bijvoorbeeld, gaf een poosje mooie exemplaren weg. Het eigen logo was er subtiel op geplaatst maar toch zó, dat iedereen het overal kan spotten. Kortom: stop er moeite in. Een trui moet niet alleen de bedrijfsnaam dragen, maar ook zijn uitgevoerd in een stijlvol design. Dat vinden mensen leuk en het werkt razend goed voor de zichtbaarheid. Veel mensen zien het als je mensen buiten lopen met een jas, tas of trui van het bedrijf. Een gaaf cadeau wordt bovendien vaak gedeeld op de socials. Het hoeft niet per se iets groots te zijn, sokken zijn ook leuk. Als er maar een gedachte achter zit.” Van Doorn is eenzelfde mening toegedaan. Volgens hem moet er daarnaast aandacht uitgaan naar het moment van schenken. Het gebeurt maar al te vaak dat er ergens een doos wordt neergezet met de mededeling dat mensen daar iets uit mogen pakken, zo merkt hij op. “Een gemiste kans, want daarmee haal je de hele beleving eruit. Uit het persoonlijk overhandigen van een cadeau - bij voorkeur door iemand met een zo hoog mogelijke positie in de organisatie - spreekt veel meer waardering. Verder kan het goed zijn om je af en toe wat kwetsbaarder op te stellen als baas en nieuwkomers en langer zittende medewerkers in het geheim te vragen wat zij denken dat mensen leuk vinden om te ontvangen. Dan is de kans nog groter dat je pas echt met iets komt waar iedereen blij van wordt.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5