8 23 2025 - nummer 3 - promzvak.nl Aan de voeten van branding-expert Jill Witteman prijken geregeld custom made Nike-sneakers. Mét het logo van haar werkgever Brandmannen. Het bureau in employer branding kan zelf natuurlijk niet achterblijven als het aankomt op employer marketing. Ook de bedrijfshanddoek, een souvenir dat ooit werd uitgereikt bij een teamuitje, wordt gebruikt en gaat zelfs mee op vakantie. “Dat ik op reis ook aan mijn werk denk vind ik helemaal niet erg. Het is ook wel weer leuk om er een foto van te maken en die te delen op social media”, vindt ze. Het is dan ook haar vak. Toch blijkt ook uit dit voorbeeld uit eigen keuken de kracht die er van employer branding kan uitgaan. Als mensen trots zijn op wat ze doen en bij wie ze werken én waardering krijgen in de vorm van een mooi cadeau zijn ze ook sneller geneigd het te gebruiken. “Zo ken ik best veel bedrijven waar iedereen rondloopt in zijn bedrijfs-hoodie. Dat geeft een boost aan de betrokkenheid. En het laat de buitenwereld zien dat de mensen trots zijn er te werken, en dat het met die werkgever dus wel goed zit.” Positieve invloed Het is een nuttig instrument gezien de gespannen arbeidsHet vinden van de juiste medewerkers is goud waard, en werving en behoud ontzettend belangrijk. Goede employer branding speelt hierin een sleutelrol. Ondersteund door promotionele producten trekt het niet alleen nieuwe mensen aan, maar zorgt het ook bij bestaande medewerkers voor meer tevredenheid en trots. WERKEN AAN EEN STERK MERK markt waardoor nieuwkomers op veel plekken meer dan welkom zijn en huidige toppers zo veel mogelijk aan boord moeten worden gehouden. Met employer branding is positieve invloed uit te oefenen op de manier waarop er door de buitenwereld en de eigen mensen tegen de werkgever wordt aangekeken. Vooropgesteld, dat het bedrijf ook echt een goede werkgever is. Het is volgens Witteman onder meer hun zichtbaarheid waarmee bedrijven worstelen en waardoor er niet voldoende geschikte sollicitanten binnenkomen. Voor zijn klanten onderzoekt Brandmannen vaak wat hun doelgroep zoekt in een werkgever, én wat de huidige medewerkers fijn vinden aan het bedrijf. “Daar rolt een rode draad uit met wat je als werkgever te bieden hebt en kunt beloven aan de arbeidsmarkt”, vervolgt ze. “In employer branding draait het tenslotte om het eerlijke verhaal, en om extern communiceren wat intern wordt gevoeld. Daarnaast moet de boodschap relevant zijn voor de doelgroep en het bedrijf onderscheiden van de concurrentie.” Producten Promotionele producten zijn geregeld een instrument in de brand employer-strategie. In de eerste plaats vindt
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5