PROMZ VAK 02-2025

Emaille met een Ziel 9 stonden er ijsberen op de borden, of complete taferelen. Tegenwoordig is het vaak alleen een logo. Zonde eigenlijk. Hoe kunstzinniger, hoe leuker.” Van monument tot Porsche De toepassingen van emaille zijn eindeloos. Willems maakt niet alleen promotionele borden, maar ook huisnummers, bewegwijzering, kamernummers voor hotels en de bekende monumentenschildjes. “We hebben voor Utrecht de hele binnenstad gedaan. En voor de ANWB leveren we al jaren bordjes voor monumenten.” De ANWB heeft per 1 januari 2025 de levering van de toeristische informatieborden, verkoop van emaillen monumentenschildjes over gedragen aan Orionis Walcheren en Stichting Nederland Monumentenland. Ook voor de retail is emaille interessant. Zo leverde Willems borden aan de museumwinkel van Porsche in Stuttgart. “Dat zijn verzamelobjecten. Die mogen wat kosten, maar de liefhebber betaalt dat graag.” Biermerken zijn een andere grote klantengroep. Via agentschappen levert Willems aan brouwerijen in Duitsland, België en Frankrijk. “Voor Leffe doen we nu een project met een kunstenaar. Die maakt het ontwerp, wij het bord.” Productie in Polen De fabriek staat in Polen, vlakbij de grens. “Toen ik het bedrijf overnam, was die fabriek al in opbouw. Ik heb die verder uitgebouwd tot wat het nu is: een complete productielijn.” Er werken zo’n 42 mensen. “Veel handwerk, maar we worden steeds efficiënter. Vroeger werd er nog meer met de hand gedaan. Nu helpen computers bij het voorbereiden van matrijzen of het maken van ontwerpen. Maar het blijft ambacht.” Jasper is er zelf regelmatig te vinden. “Ik vlieg of rijd erheen, afhankelijk van hoe druk het is. Als we van pigmentleverancier wisselen, wil ik erbij zijn. De kleuren moeten exact kloppen.” Duurzaamheid als bonus Is emaille duurzaam? Jazeker, zegt Jasper. “De ovens draaien op elektriciteit, dat kun je groen inkopen. Restpoeders worden opgevangen en hergebruikt. Metaalafval wordt gerecycled.” Maar het echte duurzame aspect zit in het product zelf: “Emaille blijft. Het veroudert niet, het bladdert niet. Je hangt het op, en het blijft mooi. Twintig jaar later ziet het er nog net zo uit.” Samenwerken met de branche Voor promotionele doeleinden werkt Willems graag met intermediairs. “Die weten vaak precies wat hun klant wil. Ze hebben het gesprek al gevoerd. Voor mij is dat ideaal. Ze bieden het actief aan en denken mee over design en toepassingen.” Willems levert maatwerk. Elk bord wordt apart berekend, op basis van formaat, aantal ovenrondes, aantal kleuren en techniek. “Dat is niet in een standaard prijslijst te vangen. Maar we houden altijd rekening met marges voor de tussenhandel.” De charme van imperfectie In een wereld waar alles steeds digitaler en strakker wordt, laat Willems Classics zien hoe krachtig ambacht en karakter kunnen zijn. Elk emaille bord draagt de sporen van menselijk vakmanschap – een penseelstreek hier, een nuance in kleur daar – en juist die kleine imperfecties maken het uniek. Voor intermediairs die op zoek zijn naar échte beleving en een tastbaar verhaal achter een merk, biedt Willems Classics een product dat niet alleen visueel indruk maakt, maar ook generaties lang meegaat. 21 2025 - nummer 3 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5