8 Willems Classics is geen start-up. Het bedrijf werd al eind jaren ’80 opgericht door een emaille-liefhebber pur sang. Sinds begin jaren ’90 lag de focus volledig op het maken van emaille borden. Jasper Nap kwam een jaar of acht geleden in dienst en rolde via de sales het bedrijf binnen. “Ik vond het een prachtig product en had het meteen naar m’n zin. De oude eigenaar werd ouder, had een ongeluk gehad, en had niet meer de energie om het voort te zetten. Toen heb ik het overgenomen.” Dat overnemen ging niet van de ene op de andere dag. “We hebben met banken gepraat, afspraken gemaakt. Het duurde zeker twee, drie jaar voordat het rond was. Maar ik ben nog steeds elke dag blij dat ik die stap heb gezet.” 100% eigen productie Wat Willems Classics uniek maakt, is dat alles in eigen beheer gebeurt. In de fabriek in Polen – net over de grens – wordt elk bord van A tot Z geproduceerd. “We hebben alles in huis: een laboratorium om kleuren te mengen, een lasersnijder voor het staal, ontvettingsbaden, ovens, spuitcabines...alles. Dat doet bijna niemand meer.” De productie is bewerkelijk, maar Jasper ziet het als kracht: “Je hebt verschillende afdelingen die naadloos op elkaar afgestemd moeten zijn. Als de dames geen sjablonen hebben, staan ze stil. Als het staal niet gesneden is, gebeurt er niks. Alles is teamwork.” Hoe een bord ontstaat Het begint met een plaat staal. Die wordt met de laser in Retro is hot. Niet als vluchtige trend, maar als blijvend stijlstatement. En nergens komt dat beter tot leven dan bij Willems Classics, het Nederlandse bedrijf dat handgemaakte emaille borden levert aan de meest uiteenlopende klanten: van bierbrouwers tot monumentenorganisaties en van automusea tot hippe horecazaken. Achter dit succes schuilt Jasper Nap, een man met een passie voor traditioneel vakmanschap en een neus voor moderne branding. EMAILLE MET EEN ZIEL WILLEMS CLASSICS: vorm gesneden, de randen worden afgerond en het staal wordt licht gebold om vervorming in de oven te voorkomen. Vervolgens gaat het staal in een ultrasoon bad: “Dan is het 100% schoon en vetvrij.” Daarna wordt het bespoten met een grijze primer – de basislaag – en ingebrand bij 800 tot 900 graden. Daarna volgt de opbouw van kleuren. Dit kan met sjablonen (laag voor laag) of via zogenaamde 'safe transfers', waarbij meerdere kleuren in één keer worden aangebracht. “Elke kleur betekent een nieuwe ovenronde. En als je tien kleuren hebt, dan gaat dat bord dus tien keer de oven in.” Het resultaat: een bord dat letterlijk een leven lang meegaat. Jasper: “We leveren al zo’n 10 jaar borden aan Lely, die melkrobots maken. Die hangen in stallen vol ammoniak, maar zien er nog uit als nieuw. Een doekje erover en ze glimmen weer.” Retro rules Emaille borden zijn duurzaam, stevig en tijdloos – maar misschien nog wel belangrijker: ze roepen een gevoel op. “Het is een warm product. Je ziet het, je voelt het, en het zegt iets over een merk. Mensen worden er blij van.” Dat merkt Jasper ook bij promotionele campagnes: “Op beurzen geven we wel eens thermometertjes weg. Iedereen is meteen enthousiast. ‘Wow, wat is dit?’ Het weegt wat, het voelt als kwaliteit. Dat maakt indruk.” Emaille is dan ook veel meer dan een drager van een logo. “Je kunt er echt een verhaal mee vertellen. Vroeger 19 2025 - nummer 3 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5