8 Ik kan alleen handelen vanuit mijn gevoel nen drie verschillende doelgroepen. Onze belangrijkste tak is de groothandel, waar met name de grote tuincentra inkopen. Verder doen wij al meer dan 25 jaar fundraising acties voor bijvoorbeeld scholen, kerken, stichtingen en verenigingen. Dat is een heel leuke en belonende tak. De acties zijn ten bate van heel verschillende projecten: het kan zijn dat een school bijvoorbeeld geld nodig heeft voor een nieuw speeltoestel of dat een mannenkoor nieuwe kostuums wil aanschaffen. We hebben een speciale folder met onze bloembollen waarmee ze voor het betreffende doel langs de deuren kunnen. Zij bestellen bij ons wat ze verkocht hebben, en de winst is voor hen. Hoe meer verkocht hoe groter de winst. Zo hebben we al meer dan 30.000 goede doelen bereikt, niet alleen in Nederland maar ook in Frankrijk, België en Denemarken. Het is zo dankbaar om samen te werken met mensen die hun nek ergens voor uitsteken! Sinds een jaar of acht doen we ook de relatiegeschenken erbij. Deze tak is eigenlijk per ongeluk op ons pad gekomen op de kerstpakkettenbeurs. Er was veel enthousiasme voor onze bollen en de mensen in de branche zijn erg leuk om mee te werken.” Doen jullie ook iets speciaals voor de promotionele markt? “Jazeker, we hebben speciale lijnen met cadeautjes, zoals brievenbusdoosjes met zaden, een kruidenschaar of een snoeischaar erbij, een stempel om bloemen te drogen, bloembolletjes met een leuke slogan, vergeet me nietjes. De groene cadeautjes zijn natuurlijk heel erg van deze tijd. We hebben een kweekkastje laten maken, ook weer in een postdoosje met zaden erbij. Reageerbuisjes met wat gedroogde bloemetjes erin, een kerstboompje, een vogelhuisje, ‘geef en beleef’ pakjes... En dit maken we allemaal op maat en vanaf 200 stuks wordt het ook nog gepersonaliseerd.” Presentatie Waar komen jullie klanten vandaan? “Uit heel Europa, we bedienen klanten in 36 landen. Het merendeel gaat naar Nederland, Duitsland, België, Frankrijk en Denemarken. Materialen halen we uit China maar ook steeds meer uit India, bijvoorbeeld het zink voor de emmers, potjes en schalen die we als cadeautjes aan de tuincentra verkopen.” Hoe is de werkdruk in een bloembollenbedrijf? “In mei, juni en juli is de verkoop aan de tuincentra om alle orders binnen te hebben. Wij, en daarin verschillen we van andere bloembollen aanbieders, laten door 250 kwekers op contract bollen voor ons telen. We hebben in eerste instantie nog geen order maar wel al de voorraad. Dat is een risico maar we zijn ervan overtuigd dat als we het op onze manier presenteren, met onze kistjes, het houtwerk en de foto’s erbij, dat we zowel tot het einde van het seizoen als ook veel meer bloembollen verkopen. We geven onze klanten ook adviezen in presentatie omdat dat enorm belangrijk is in deze markt. In augustus beginnen we met leveren. Elk seizoen moeten de foto’s op de zakjes aangepast worden en het drukwerk, de aantallen moeten bijgesteld worden, dat is werk voor de stillere periodes. Nu zijn we bezig met QR-codes die naar leuke weetjes en informatie verwijzen.” Hoe komen jullie aan nieuwe ideeën? “Die ontstaan gewoon wanneer de tijd er rijp voor is. Mijn compagnon John Smit is bijvoorbeeld een gin liefhebber. Hij vroeg zich af of tulpen gin zou bestaan. We hebben biologische tulpen laten telen en gerecycled. De bloemblaadjes hebben we geplukt en de meeldraadjes er uitgehaald. Van de bloemetjes hebben we extract laten maken en die als onderdeel aan de gin toegevoegd. Dat is een heel erg leuk en lekker product geworden. Momenteel zijn we met een bijbehorende tulpenwaaier bezig. Drie dagen geleden bedacht, meteen het ontwerp gemaakt en nu in China besteld: over 14 dagen moeten ze hier zijn voor Koningsdag om uit te delen in Apeldoorn. Dan laten we er geen gas over groeien maar pakken meteen door.” Samenwerking Werk je nog met je broer samen? “Mijn broer is 20 jaar geleden uit het bedrijf gestapt. Ik heb nu in John een heel fijne compagnon gevonden. Hij werkt Het is zo dankbaar om samen te werken met mensen die hun nek ergens voor uitsteken! 15 2025 - nummer 3 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5