PROMZ VAK 02-2025

9 ‘Standaard is gewoon niet mijn ding’ Jeroen Kasteel Premium Square Welke trend of ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? “Niet verrassend: duurzaamheid. En de wens om meer ‘Made in Europe’ te produceren. Dat hoor ik echt steeds vaker van klanten. Alleen, ik houd me binnen Premium Square bezig met Premium Source; mijn tak van sport draait om custom-made producten, en daarvan komt zo’n 90 procent uit China, zeker op het gebied van elektronica. Je kúnt het soms wel in Europa laten maken, maar dan is het vaak veel duurder – en dan haken klanten ook weer af. Ik heb dus niet direct een oplossing voor de Made in Europe-vraag, maar ik verwijs dan wel door. Wat duurzaamheid betreft: daar ben ik al veel langer mee bezig. Ik was vijftien jaar geleden al op zoek naar duurzame producties, toen de vraag er amper was. Daardoor heb ik nu een netwerk van fabrikanten die écht goed zitten op dat vlak. Dus als het gaat om verantwoord produceren, kan ik goed mee in de vraag van vandaag.” Wat zijn je zakelijke verwachtingen voor de tweede helft van dit jaar? “Voor het eerst sinds ik voor mezelf werk focus ik me weer op de kerstpakkettenmarkt. In februari stond ik op de Kerstpakkettenbeurs en ik had daar twee top-producten die goed scoorden. Eén daarvan is een custom-made bordspel. Het andere is een lijn kerst-ornamenten, helemaal custom. Daar was ik zelfs de enige mee op de beurs, en het sloeg enorm aan. We krijgen er via Premium Square zóveel aanvragen op dat ik durf te zeggen: dit kan heel groot worden. Tegelijkertijd ben ik ook niet blind voor de realiteit. Ik hoor van klanten dat het pittig is, dat er betalingsproblemen zijn. Dus ik ben enerzijds positief, maar ook realistisch: het kan alle kanten op. Maar ik ga er in ieder geval vol voor.” Uit welk aspect van je werk haal je de meeste voldoening? “Ik ben ooit voor mezelf begonnen omdat ik niks meer voelde bij standaard relatiegeschenken met een logo erop. Wat ik nu doe, is maatwerk. Iets creëren waarvan de klant zegt: dit is écht van ons. Het mooiste is als je via de tussenhandel hoort dat de eindklant helemaal lyrisch is. Dan heb ik m’n werk goed gedaan. Ik vind het leuk om net even verder te kijken, om te zoeken naar iets bijzonders. De kracht van China is dat je er bijna alles kunt laten maken – dus waarom zou je dan gaan voor het zoveelste standaard flesje, als je ook iets unieks kunt ontwikkelen? Daarmee bied je je klant iets onderscheidends én geef je ze de kans om marge te maken. Win-win, toch?” Zonder welk merk kun je niet? “Serengeti. Dat is mijn zonnebrilmerk. Niet de goedkoopste, maar ik zweer erbij. Ik heb vrij gevoelige ogen, dus een goede zonnebril is voor mij onmisbaar. Ray-Ban heeft de naam, maar Serengeti heeft de kwaliteit. Ik heb inmiddels al meerdere mensen in m’n omgeving ermee ‘besmet’. Als je er eenmaal eentje hebt gedragen, wil je niet meer terug. Zeker als je veel buiten bent of veel op de weg zit, zoals ik.” Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? “Padel. Ik was een van de eerste 250 spelers in Nederland. Ik speel zo’n drie keer per week. Het spel is snel, energiek en sociaal. Niet zo technisch als tennis, maar er zit veel meer vuur in. En het groeit nog steeds hard in Nederland, alleen jammer van het tekort aan banen. Helaas ben ik al te oud om er echt in te excelleren. Maar als ik nu een jaar of achttien was, dan zou ik er echt volle bak voor gaan. Want ik vind het het mooiste spelletje wat er is.” 11 2025 - nummer 3 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5