note 101 2025 - nummer 3 - promzvak.nl IMPLIVA NU OOK ECOVADIS PLATINUM GECERTIFICEERD IMPLIVA is bekroond met de Ecovadis Platinum medaille! Dit plaatst het bedrijf dat bekend staat om zijn paraplu’s in de hoogste categorie van bedrijven op het gebied van duurzaamheid. Een prestatie die de voortdurende inzet voor verantwoord ondernemen, ethische praktijken en zorg voor het milieu weerspiegelt. TERUGBLIK OP DE WORKWEAR EXPO 2025 IN HOUTEN Op 8 en 9 april vond de Workwear Expo plaats in Houten. Ik bracht een bezoek om de sfeer te proeven en een indruk te krijgen van de beurs. De hal zag er netjes uit: veel exposanten hadden duidelijk tijd gestoken in de aankleding van hun stand. In het midden van de beursvloer stond een grote catwalk, waar fabrikanten hun werkkleding presenteerden tijdens korte shows. Die zorgden voor afwisseling, maar het geluid stond daarbij vaak hard. Iets wat het voeren van gesprekken soms wat stoorde. Bij binnenkomst moesten bezoekers een QR-code inleveren die ze vooraf via registratie hadden ontvangen. Die werd niet gescand, maar simpelweg ingenomen. In ruil kreeg je een polsbandje waarmee je gratis kon eten en drinken. Exposanten ontvingen een lunchpakket. In gesprekken met leveranciers kwam een gemengd beeld naar voren. Het aantal bezoekers was beperkt, maar de kwaliteit van de gesprekken werd als goed ervaren. Voor veel deelnemers was het een kans om bestaande klanten te spreken en nieuwe contacten op te doen. Sommige exposanten gaven aan dat de rustige opkomst mogelijk te maken had met gebrekkige bekendheid rondom de beursdata. Tegelijkertijd bleek zichtbaarheid op LinkedIn effectief: een bezoeker vertelde dat hij via een post op het platform ontdekte dat de beurs bezig was, en besloot spontaan langs te komen. LEVENSWERK VAN MANON VAN LEEUWEN ZUSTAINA OMGEVALLEN Afgelopen week is Zustaina (het bedrijf waar ook Zustainabox onder valt) failliet verklaard. Het bedrijf dat met name bekend stond om haar groene ‘kerstpakketten’ heeft het jammer genoeg niet gered. Oprichter Manon van Leeuwen verklaart het zelf als volgt: “Ondanks onze inspanningen kregen we onvoldoende terugkerende klanten die bereid zijn om voor 100% duurzaam te kiezen. De angst voor de reacties van medewerkers op een duurzaam cadeau is net zo groot als de angst voor reacties op de vega lunch of vegan bitterbal. Jammer genoeg hebben we – na maanden onderhandelen over noodzakelijk werk en groeikapitaal – geen impact investeerders kunnen vinden. De onrust in de wereld en uitstel/afzwakking van CSRD speelt hier ook een belangrijke rol.” Manon die haar levenswerk zag ‘omvallen’ is ondanks deze teleurstelling stellig van plan om in de toekomst weer duurzame impact te maken. Wij wensen haar daar alle succes bij. DOOR KELLY VERMEER
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5