10 Intermediair en supplier. Vijf dezelfde vragen. Aan een supplier en een intermediair, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Lizz Bosschaerts (Zedd Promo & Gifts) en Jeroen Kasteel (Premium Square). Welke trend of ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? “De groeiende roep om échte duurzaamheid. Niet alleen iets dat groen lijkt, maar iets dat klopt – ecologisch, ethisch, lokaal gemaakt, met een verhaal waar je achter kunt staan. Wat ik ook steeds vaker zie: personalisatie op kleine schaal. Liever een kleinere oplage, maar wél eentje die binnenkomt – persoonlijk, op maat, op het juiste moment. Het maakt van een giveaway een gebaar. En daar zit de waarde. Daarnaast merk ik dat emotie steeds vaker wint van pure functie. Wat raakt, blijft hangen. Het gaat niet alleen meer om wat een artikel doet, maar vooral om wat het uitdrukt. Dat vraagt iets anders van ons. We moeten beter luisteren. Creatiever zijn. Durven loskomen van die klassieke reflex om een catalogus open te slaan en iets ‘leuks’ aan te kruisen. En ja, we gaan ook aan de slag moeten met AI. Niet als gimmick, maar als tool die écht iets kan betekenen – in ontwerp, in personalisatie, in inspiratie. Mits we het slim inzetten, wordt het geen bedreiging maar een verrijking. Geen vervanger van creativiteit, maar een versneller ervan.” Wat zijn je zakelijke verwachtingen voor de tweede helft van het jaar? “Als ik vooruitkijk naar de tweede helft van het jaar, dan verwacht ik weer die typische versnelling. De eerste maanden zijn vaak aftastend, maar vanaf september zie je ineens beweging. Bedrijven willen dan zichtbaar zijn, relaties versterken, impact maken. Eindejaar acties, events, employee engagement… het wordt concreet. Wat ik vermoed dat ook groeit: de vraag naar ‘bewezen producten met een twist’. Niet iets nieuws om het nieuw zijn, maar iets herkenbaars dat slim is herverpakt of inhoudelijk is verdiept. Een powerbank die een verhaal vertelt. Een notitieboekje dat bij elke aankoop een boom plant. Klassiekers, maar dan met een ziel. En eerlijk? Ik voel dat kwaliteit eindelijk weer voorrang krijgt op kwantiteit. En dat sluit naadloos aan bij hoe wij werken. Dat geeft hoop en energie.” Uit welk aspect van je werk haal je de meeste voldoening? “Die zit voor mij in dat moment waarop een idee landt. Wanneer je voelt: ja, dit klopt. Voor dat merk, die boodschap, dat publiek. Dat ene knikje, dat glimlachje via Teams, of een simpel zinnetje in de mail: “Dit is precies wat we zochten.” Dáár doe ik het voor. En ook in het proces erna. Van idee naar iets tastbaars. Van een schets naar iets dat mensen vasthouden, gebruiken, onthouden. Iets dat iets doet. Al is het maar een glimlach. Of een goed gesprek. Uiteindelijk draait het voor mij om betekenis geven aan iets wat op het eerste gezicht ‘zomaar een artikel’ lijkt. Als dat lukt, voelt het geen seconde als werk. Wat ook voelbaar is: de keten kraakt. Leveranciers zitten krap. Grondstoffen zijn grillig geprijsd. Goede mensen zijn moeilijk te vinden. De verwachtingen zijn torenhoog – het moet sneller, duurzamer, creatiever – terwijl de omstandigheden net lastiger zijn dan ooit. En daarom proberen wij juist nu de verbinding te houden. Meedenken. Samen ademen. Want echte samenwerking toont zich niet als alles vanzelf gaat, maar als het begint te wringen.” Zonder welk merk kun je niet? “Misschien niet echt een merk, maar ik ben zeer gehecht aan mijn pilates-lessen.” Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? “Laat mij tegenwoordig maar slapen. Ik ben intussen bijna vijftig – ik heb m’n nachten genoeg gegeven aan lastminutes, brandjes en ideeën die ’s nachts ineens héél dringend leken. Tegenwoordig geloof ik veel meer in ‘frisse kop, helder hoofd’. Oplossingen komen ’s morgens vaak beter binnen dan om drie uur ’s nachts. De wereld vergaat zelden tussen middernacht en zes uur. En als dat tóch zo is? Dan mag iemand anders die cape aantrekken. Geef mij maar rust, overzicht en een goeie koffie – dan kom ik er wel.” ‘We moeten beter luisteren. Creatiever zijn’ Lizz Bosschaerts Zedd Promo & Gifts DOOR ALLARD FREDRIKS
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5