Special: werkschoenen en -sneakers Heel veel Duitse maak industrie HET VAKBLAD VOOR BRANDED MERCHANDISE EN WORKWEAR www.promzvak.nl Verschijnt tweemaandelijks - mei/juni 2025 - nummer 3 vak
5 2025 - nummer 3 - promzvak.nl COMMENTAAR DOOR PETER VAN GESTEL (PETER.VANGESTEL@HETPORTAAL.COM) vak 9 In dit nummer, dat als special werkschoenen heeft, staan – gek genoeg – vooral verhalen over Duitse bedrijven. Het lijkt wel alsof de doldrieste acties van Trump van invloed zijn geweest op deze keuze. Dat ook wij als brancheblad op zoek gaan naar samenwerking en verbinding binnen Europa. Wat mij betreft een goede ontwikkeling. Als ik kijk naar wat we kunnen leren van de Duitse maakindustrie, dan valt me één ding heel sterk op: rentmeesterschap. Je onderneemt niet alleen om er zelf beter (lees: rijk) van te worden, maar je hebt een zorgplicht naar je medewerkers en naar de gemeenschap waarin je onderneemt en woont. Duitsers hebben – meer dan wij – de behoefte om iets ‘achter te laten’. En dat vind ik een mooie eigenschap. Binnen de branche kijken wij Nederlanders meer naar efficiency. Denk bijvoorbeeld maar eens aan alle veredeling die in veel gevallen plaatsvindt in Oost-Europa. Duitsers zullen er alles aan doen om die werkgelegenheid binnen hun eigen regio te houden. Om een lang verhaal kort te maken: laten we ons niet gek laten maken door die oompa loompa aan de andere kant van de plas. Laten we kijken naar al het moois dat Europa, waaronder Duitsland, ons te bieden heeft – en laten we vooral ook gewoon zaken met China blijven doen. Want hoe je het ook wendt of keert: we hebben China hard nodig in onze branche. En echt niet alleen maar voor tech-producten. Oh ja, en vergeet vooral de werkschoenen-special niet. Want wat een mooie productie hebben we ook hier, in ons eigen kleine kikkerlandje. Veel leesplezier!
XXXX 6 I N H O U D vak C O L O F O N 18 Wie zegt wat in dit nummer? <9> Supplier vs intermediair <10> Hans Baltus over zijn levensloop en bloembollenbedrijf: “Ik kan alleen handelen vanuit mijn gevoel” <12> De charme van emaille. Het verhaal achter Willems Classics <18> Goede employer branding speelt een sleutelrol bij het vinden en behouden van de juiste medewerkers <22> Wat EUDR voor gevolgen heeft voor intermediairs <29> Polyclean is specialist in reinigingsmiddelen voor kwetsbare oppervlakken <32> UMA: het verhaal achter Europa’s grootste promotionele pennenfabrikant <36> Joachim Schäfer: van Schumacher tot steentjes <41> Daiber brengt alles samen onder één merknaam <44> Lorne Spranz weet werkelijk alles van zijn producten <49> Tussenmeting 2025. Hoe het is gesteld met de branche <52> Vijf exposanten over de The Supplierdays 3 en 4 september <60> De kracht van kunst als promotioneel product <65> Jurgen Lopez (BQS) treedt in voetsporen van vader <71> Special: werkschoenen & sneakers <74> CSRD voor de promotionele branche <83> Next Gen: Davor Batina van The Social Brand Club <85> Column PPP door Cynthia de Groot <91> New ProductZ <92> Circulr en ClubHub: de circulaire toekomst van sporttextiel en sportmaterialen <99> NoteZ <101> 29 65 74 99 PromZ Vak Het Portaal Media B.V. Veerdijk 40-H, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: traffic@hetportaal.com Hoofdredactie: Peter van Gestel Veerdijk 40-H, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-33637794 E-mail: peter.vangestel@hetportaal.com Redactionele medewerkers: Lisette Erdtsieck, Judith Munster, Wally Cartigny, Cynthia de Groot, Marjolein Straatman, Ed van Eunen, Kelly Vermeer, Allard Frederiks. Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: Ferry Aaftink Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-12643168 E-mail: ferry.aaftink@hetportaal.com Bettina Nettelbeck Mob: +49 (0)173-1933919 E-mail: bettina.nettelbeck@hetportaal.com Katharina Bütow Mob: +31 (0)6 25392460 E-mail: katharina.buetow@hetportaal.com Simone Keijzers Mob: +31 (0)6-18255325 E-mail: simone.keijzers@-hetportaal.com Productie/traffic: Monique Zijlstra Tel: +31 (0)75-6475747 E-mail: traffic@hetportaal.com Vormgeving en DTP: Finnmedia.nl Coverontwerp: Snars Beeldmateriaal: Nina van Vliet, Rodney Kersten, Marit Hazebroek, Erika Stanley, Dutch Brands Company, Creative Owl Media, iStockphoto Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Onze magazines worden gedrukt op FSC gecertificeerd papier. Geef ze door aan collega's of gooi ze na lezen aub in de papierbak.
WIE ZEGT WAT IN DIT NUMMER? “VOORAL HET VERRASSINGSELEMENT HELPT WERKGEVERS OM ECHT TE SCOREN BIJ NIEUWE ÉN ‘OUDE’ WERKNEMERS. DAT DOE JE ALS BEDRIJF DOOR AF TE WIJKEN VAN DE STANDAARDMOMENTEN OM IETS TE GEVEN.” (RAYMOND VAN DOORN, AAIM, PAG. 25) “ WE ZETTEN GEWOON EEN ADVERTENTIE IN DE KRANT, SCHUMACHER WON EEN RACE, EN OP MAANDAGOCHTEND STOND DE POSTBODE VOOR DE DEUR MET ZAKKEN VOL BESTELLINGEN.” (Joachim Schäfer, Schäfer Toy Company, pag. 41) “WE KOPEN GEEN PRODUCTEN IN. WE ONTWIKKELEN ZE ZELF, PASSEN ZE AAN, VERBETEREN ZE. HET ZIJN ONZE EIGEN TOOLS, ONZE EIGEN CERTIFICATEN. IK WEET PRECIES WAT ER IN ZIT.” (Lorne Spranz, Spranz, pag. 51) “Elke schoen is het resultaat van continue innovatie, ontworpen met oog voor de specifieke behoeften van professionals en uitvoerig getest in geavanceerde laboratoria.” (Emérence van Daalen, Bata Industrials, pag. 76) “WE MOETEN BETER LUISTEREN. CREATIEVER ZIJN. DURVEN LOSKOMEN VAN DIE KLASSIEKE REFLEX OM EEN CATALOGUS OPEN TE SLAAN EN IETS ‘LEUKS’ AAN TE KRUISEN.” (Lizz Bosschaerts, Zedd Promo & Gifts, pag. 10) “WE HEBBEN ALLES IN HUIS: EEN LABORATORIUM OM KLEUREN TE MENGEN, EEN LASERSNIJDER VOOR HET STAAL, ONTVETTINGSBADEN, OVENS, SPUITCABINES...ALLES. DAT DOET BIJNA NIEMAND MEER.” (Jasper Nap, Willems Classics, pag. 19) 9 2025 - nummer 3 - promzvak.nl
10 Intermediair en supplier. Vijf dezelfde vragen. Aan een supplier en een intermediair, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Lizz Bosschaerts (Zedd Promo & Gifts) en Jeroen Kasteel (Premium Square). Welke trend of ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? “De groeiende roep om échte duurzaamheid. Niet alleen iets dat groen lijkt, maar iets dat klopt – ecologisch, ethisch, lokaal gemaakt, met een verhaal waar je achter kunt staan. Wat ik ook steeds vaker zie: personalisatie op kleine schaal. Liever een kleinere oplage, maar wél eentje die binnenkomt – persoonlijk, op maat, op het juiste moment. Het maakt van een giveaway een gebaar. En daar zit de waarde. Daarnaast merk ik dat emotie steeds vaker wint van pure functie. Wat raakt, blijft hangen. Het gaat niet alleen meer om wat een artikel doet, maar vooral om wat het uitdrukt. Dat vraagt iets anders van ons. We moeten beter luisteren. Creatiever zijn. Durven loskomen van die klassieke reflex om een catalogus open te slaan en iets ‘leuks’ aan te kruisen. En ja, we gaan ook aan de slag moeten met AI. Niet als gimmick, maar als tool die écht iets kan betekenen – in ontwerp, in personalisatie, in inspiratie. Mits we het slim inzetten, wordt het geen bedreiging maar een verrijking. Geen vervanger van creativiteit, maar een versneller ervan.” Wat zijn je zakelijke verwachtingen voor de tweede helft van het jaar? “Als ik vooruitkijk naar de tweede helft van het jaar, dan verwacht ik weer die typische versnelling. De eerste maanden zijn vaak aftastend, maar vanaf september zie je ineens beweging. Bedrijven willen dan zichtbaar zijn, relaties versterken, impact maken. Eindejaar acties, events, employee engagement… het wordt concreet. Wat ik vermoed dat ook groeit: de vraag naar ‘bewezen producten met een twist’. Niet iets nieuws om het nieuw zijn, maar iets herkenbaars dat slim is herverpakt of inhoudelijk is verdiept. Een powerbank die een verhaal vertelt. Een notitieboekje dat bij elke aankoop een boom plant. Klassiekers, maar dan met een ziel. En eerlijk? Ik voel dat kwaliteit eindelijk weer voorrang krijgt op kwantiteit. En dat sluit naadloos aan bij hoe wij werken. Dat geeft hoop en energie.” Uit welk aspect van je werk haal je de meeste voldoening? “Die zit voor mij in dat moment waarop een idee landt. Wanneer je voelt: ja, dit klopt. Voor dat merk, die boodschap, dat publiek. Dat ene knikje, dat glimlachje via Teams, of een simpel zinnetje in de mail: “Dit is precies wat we zochten.” Dáár doe ik het voor. En ook in het proces erna. Van idee naar iets tastbaars. Van een schets naar iets dat mensen vasthouden, gebruiken, onthouden. Iets dat iets doet. Al is het maar een glimlach. Of een goed gesprek. Uiteindelijk draait het voor mij om betekenis geven aan iets wat op het eerste gezicht ‘zomaar een artikel’ lijkt. Als dat lukt, voelt het geen seconde als werk. Wat ook voelbaar is: de keten kraakt. Leveranciers zitten krap. Grondstoffen zijn grillig geprijsd. Goede mensen zijn moeilijk te vinden. De verwachtingen zijn torenhoog – het moet sneller, duurzamer, creatiever – terwijl de omstandigheden net lastiger zijn dan ooit. En daarom proberen wij juist nu de verbinding te houden. Meedenken. Samen ademen. Want echte samenwerking toont zich niet als alles vanzelf gaat, maar als het begint te wringen.” Zonder welk merk kun je niet? “Misschien niet echt een merk, maar ik ben zeer gehecht aan mijn pilates-lessen.” Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? “Laat mij tegenwoordig maar slapen. Ik ben intussen bijna vijftig – ik heb m’n nachten genoeg gegeven aan lastminutes, brandjes en ideeën die ’s nachts ineens héél dringend leken. Tegenwoordig geloof ik veel meer in ‘frisse kop, helder hoofd’. Oplossingen komen ’s morgens vaak beter binnen dan om drie uur ’s nachts. De wereld vergaat zelden tussen middernacht en zes uur. En als dat tóch zo is? Dan mag iemand anders die cape aantrekken. Geef mij maar rust, overzicht en een goeie koffie – dan kom ik er wel.” ‘We moeten beter luisteren. Creatiever zijn’ Lizz Bosschaerts Zedd Promo & Gifts DOOR ALLARD FREDRIKS
9 ‘Standaard is gewoon niet mijn ding’ Jeroen Kasteel Premium Square Welke trend of ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? “Niet verrassend: duurzaamheid. En de wens om meer ‘Made in Europe’ te produceren. Dat hoor ik echt steeds vaker van klanten. Alleen, ik houd me binnen Premium Square bezig met Premium Source; mijn tak van sport draait om custom-made producten, en daarvan komt zo’n 90 procent uit China, zeker op het gebied van elektronica. Je kúnt het soms wel in Europa laten maken, maar dan is het vaak veel duurder – en dan haken klanten ook weer af. Ik heb dus niet direct een oplossing voor de Made in Europe-vraag, maar ik verwijs dan wel door. Wat duurzaamheid betreft: daar ben ik al veel langer mee bezig. Ik was vijftien jaar geleden al op zoek naar duurzame producties, toen de vraag er amper was. Daardoor heb ik nu een netwerk van fabrikanten die écht goed zitten op dat vlak. Dus als het gaat om verantwoord produceren, kan ik goed mee in de vraag van vandaag.” Wat zijn je zakelijke verwachtingen voor de tweede helft van dit jaar? “Voor het eerst sinds ik voor mezelf werk focus ik me weer op de kerstpakkettenmarkt. In februari stond ik op de Kerstpakkettenbeurs en ik had daar twee top-producten die goed scoorden. Eén daarvan is een custom-made bordspel. Het andere is een lijn kerst-ornamenten, helemaal custom. Daar was ik zelfs de enige mee op de beurs, en het sloeg enorm aan. We krijgen er via Premium Square zóveel aanvragen op dat ik durf te zeggen: dit kan heel groot worden. Tegelijkertijd ben ik ook niet blind voor de realiteit. Ik hoor van klanten dat het pittig is, dat er betalingsproblemen zijn. Dus ik ben enerzijds positief, maar ook realistisch: het kan alle kanten op. Maar ik ga er in ieder geval vol voor.” Uit welk aspect van je werk haal je de meeste voldoening? “Ik ben ooit voor mezelf begonnen omdat ik niks meer voelde bij standaard relatiegeschenken met een logo erop. Wat ik nu doe, is maatwerk. Iets creëren waarvan de klant zegt: dit is écht van ons. Het mooiste is als je via de tussenhandel hoort dat de eindklant helemaal lyrisch is. Dan heb ik m’n werk goed gedaan. Ik vind het leuk om net even verder te kijken, om te zoeken naar iets bijzonders. De kracht van China is dat je er bijna alles kunt laten maken – dus waarom zou je dan gaan voor het zoveelste standaard flesje, als je ook iets unieks kunt ontwikkelen? Daarmee bied je je klant iets onderscheidends én geef je ze de kans om marge te maken. Win-win, toch?” Zonder welk merk kun je niet? “Serengeti. Dat is mijn zonnebrilmerk. Niet de goedkoopste, maar ik zweer erbij. Ik heb vrij gevoelige ogen, dus een goede zonnebril is voor mij onmisbaar. Ray-Ban heeft de naam, maar Serengeti heeft de kwaliteit. Ik heb inmiddels al meerdere mensen in m’n omgeving ermee ‘besmet’. Als je er eenmaal eentje hebt gedragen, wil je niet meer terug. Zeker als je veel buiten bent of veel op de weg zit, zoals ik.” Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? “Padel. Ik was een van de eerste 250 spelers in Nederland. Ik speel zo’n drie keer per week. Het spel is snel, energiek en sociaal. Niet zo technisch als tennis, maar er zit veel meer vuur in. En het groeit nog steeds hard in Nederland, alleen jammer van het tekort aan banen. Helaas ben ik al te oud om er echt in te excelleren. Maar als ik nu een jaar of achttien was, dan zou ik er echt volle bak voor gaan. Want ik vind het het mooiste spelletje wat er is.” 11 2025 - nummer 3 - promzvak.nl
12 “Het ondernemerschap zat er al vroeg in. Toen ik twaalf was mocht ik van de bloemist voor 50 cent de plantjes opkopen die anders de afvalcontainer in gingen. Met een dienblad ging ik de woonwijk langs en verkocht ze voor 1 gulden per stuk. Op de zaterdagen mocht ik hem helpen op de markt in Epe. Mijn ouders hadden in die periode een hamburgerkraam op de markt dus we werkten naast elkaar. Ik stapte om half vijf op de fiets en ‘s avonds om half acht kwam ik weer terug met een paar bloemen onder de snelbinders voor mijn moeder. Ik kreeg een tientje per dag. Daarnaast ging ik naar de tuinbouwschool in Twello.” Stroomdraden Vond je het niet lastig om zo vroeg op te staan en zo jong al te werken? “Nooit over nagedacht. Mijn vader haalde me uit bed en hup, je moet eruit. Als vroeger ADHD uitgevonden was, had ik het. Ik zal je een anekdote vertellen. Ik kwam op een dag als 4-jarige thuis van de kleuterschool en de stofzuiger was kapot. Mijn moeder had alle snoeren bovenop de koelkast gelegd want dan ‘kon kleine Hansje er niet bij’. Maar wat deed Hansje, ik pakte een keukentrapje en trok al die snoeren van de koelkast af. Ik ging achter de bank zitten en deed alle ijzeren draadjes in het stopcontact. Dat ging niet “De geschiedenis van mijn bedrijf is mijn eigen geschiedenis. Dat ben ik eigenlijk.” Zo opent Hans Baltus het gesprek. Zijn loopbaan begon al op zijn twaalfde op de markt in Epe waar hij met de plaatselijke bloemist plantjes verkocht. Zo werd de verkoop van planten en bloemen, later bloembollen, naar eigen zeggen zijn lotsbestemming. Baltus Bloembollen in het Gelderse Vaassen bestaat nu zo’n kleine dertig jaar. In de enorme loods staan de voorraden bloembollen in kistjes gepresenteerd naast alle soorten tuincadeautjes, en op het omringende terrein zijn een showtuin en een pluktuin aangelegd en zijn er bijenkorven waar imkercursussen worden verzorgd. IK KAN ALLEEN HANDELEN VANUIT MIJN GEVOEL HANS BALTUS OVER ZIJN LEVENSLOOP EN BLOEMBOLLENBEDRIJF helemaal goed. Ik zat helemaal aan het stopcontact vastgeplakt en liep rood aan zodat mijn moeder eerst dacht dat ik in m’n broek aan het poepen was. Mijn vader zag gelukkig wat er aan de hand was, trok de stroomdraden los, en vervolgens heb ik drie maanden in het ziekenhuis gelegen. De schokken waren helemaal door mijn linkerkant heen geslagen. Mijn handen waren zo zwart als potloodpunten, er ontstonden littekens en een stukje van mijn vinger is er na drie maanden afgevallen. Tot mijn 16e heb ik drie keer per week fysiotherapie gehad. Het leerde me belangrijke lessen: veerkracht, doorzettingsvermogen en ook positieve energie als drijfkracht.” “Dus op mijn twaalfde stond ik op zaterdagen op de markt en ik vond het prachtig. Een paar jaar later ging ik uit huis om naar de handelsvakschool in Rijnsburg te gaan en doordeweeks was ik bij een gastgezin ‘in de kost’. Ik ging één dag in de week naar school en werkte vier dagen op de bloemenveiling. Vier dagen alleen maar bloemen inpakken… terwijl ik eigenlijk wilde leren inkopen op de veilingklok. Dus drie maanden later zei ik ‘hier ben ik wel klaar mee’.” Eigenwijs “Toen ben ik bij Tuincentrum het Oosten in Aalsmeer gaan werken, toen het grootste tuincentrum van Europa, nu trouwens een klant van ons. Maar daar stond ik drie DOOR LISETTE ERDTSIECK
8 maanden lang alleen maar achter de kassa en dat vond ik ook saai. Dus ik heb mijn werk voor mijn oude baas, de bloemist waar ik op zaterdag op de markt voor werkte, weer opgepakt maar deze keer fulltime. Vanuit de handelsvakschool gezien was dat wel een beetje vloeken want eigenlijk was het de bedoeling om aan het werk te gaan bij groothandels.” Wat maakte dat je dacht, ik ga toch mijn eigen weg? “Ik voelde dat ik niet gelukkig werd van alleen maar achter de kassa zitten. Dan kon ik ook wel bij de Aldi gaan werken. Ik was best een eigenwijs mannetje. Van het een kwam weer het ander: ik ontmoette iemand die ik op feestdagen kon helpen met bloembollen verkopen op de markt. Op een goed moment adviseerde hij me ‘koop een aanhangertje en hier krijg je wat Dahlia bollen en begin maar voor jezelf’. Hij vertelde hoe ik de bollen het best kon presenteren met de bordjes erbij. Ik was toen 17 jaar en heb 400 gulden van mijn vader geleend voor een oud aanhangertje. Zo ben ik voor mezelf begonnen, naast mijn vaders hamburgerkraam op de markt. Mijn broer stond er ook met cassettebandjes en tuinstoelen.” Hoe heb je dat verder aangepakt? “Ik ging in Apeldoorn en omstreken op wijkmarktjes staan. Drie maanden later had ik mijn rijbewijs en een eigen autoo tje en dat werd nog iets later een klein busje. Ik woonde nog thuis en in het voor- en najaar hielpen mijn broer en ouders mij met de bollen. Op een bepaald moment zijn mijn broer en ik het samen gaan doen. Een tweede busje erbij, toen een vrachtwagen. Eerst huurden we een schuur bij een boer en op een gegeven moment konden we een pandje kopen in Apeldoorn om onze eigen bloemenwinkel te openen, waarvoor we een deel van het geld moesten lenen van onze oom en tante. Heel langzaam groeide onze handel en we werkten ook nog steeds op de markt.” Groothandel Wat deden jullie aan marketing? “We gingen op een gegeven moment naar beurzen in het buitenland, bijvoorbeeld in Duitsland. Dan gingen we in Volendammer kostuum en klompen aan onze bloembollen verkopen. Dat was mooi. Toen andere verkopers bloembollen van ons wilden overnemen om in diverse steden op de markt te verkopen, hebben we 55 parasols laten maken met Baltus erop. Die werden dan door hen boven de bollen gezet die in onze kistjes lagen met onze prijskaarten, dus het leek een soort franchise en mensen zeiden tegen ons ‘jullie staan ook overal!’ Op een gegeven moment liep het helemaal uit de klauwen. We stonden op beurzen, op de markt, we hadden de winkel en inmiddels ook personeel en we kwamen tijd en handen tekort. Er was altijd wel iets aan de hand. Toen hebben we besloten de winkel te sluiten en te stoppen met particuliere verkoop. Sinds 1998 is de groothandel er gekomen, op deze plek waar we de ruimte in de loop der jaren hebben kunnen uitbouwen tot wat het nu is.” Welke doelgroepen bedienen jullie? “We verkopen nu alleen nog aan wederverkopers en bedieJohn Smit en Hans Baltus 13 2025 - nummer 3 - promzvak.nl
8 Ik kan alleen handelen vanuit mijn gevoel nen drie verschillende doelgroepen. Onze belangrijkste tak is de groothandel, waar met name de grote tuincentra inkopen. Verder doen wij al meer dan 25 jaar fundraising acties voor bijvoorbeeld scholen, kerken, stichtingen en verenigingen. Dat is een heel leuke en belonende tak. De acties zijn ten bate van heel verschillende projecten: het kan zijn dat een school bijvoorbeeld geld nodig heeft voor een nieuw speeltoestel of dat een mannenkoor nieuwe kostuums wil aanschaffen. We hebben een speciale folder met onze bloembollen waarmee ze voor het betreffende doel langs de deuren kunnen. Zij bestellen bij ons wat ze verkocht hebben, en de winst is voor hen. Hoe meer verkocht hoe groter de winst. Zo hebben we al meer dan 30.000 goede doelen bereikt, niet alleen in Nederland maar ook in Frankrijk, België en Denemarken. Het is zo dankbaar om samen te werken met mensen die hun nek ergens voor uitsteken! Sinds een jaar of acht doen we ook de relatiegeschenken erbij. Deze tak is eigenlijk per ongeluk op ons pad gekomen op de kerstpakkettenbeurs. Er was veel enthousiasme voor onze bollen en de mensen in de branche zijn erg leuk om mee te werken.” Doen jullie ook iets speciaals voor de promotionele markt? “Jazeker, we hebben speciale lijnen met cadeautjes, zoals brievenbusdoosjes met zaden, een kruidenschaar of een snoeischaar erbij, een stempel om bloemen te drogen, bloembolletjes met een leuke slogan, vergeet me nietjes. De groene cadeautjes zijn natuurlijk heel erg van deze tijd. We hebben een kweekkastje laten maken, ook weer in een postdoosje met zaden erbij. Reageerbuisjes met wat gedroogde bloemetjes erin, een kerstboompje, een vogelhuisje, ‘geef en beleef’ pakjes... En dit maken we allemaal op maat en vanaf 200 stuks wordt het ook nog gepersonaliseerd.” Presentatie Waar komen jullie klanten vandaan? “Uit heel Europa, we bedienen klanten in 36 landen. Het merendeel gaat naar Nederland, Duitsland, België, Frankrijk en Denemarken. Materialen halen we uit China maar ook steeds meer uit India, bijvoorbeeld het zink voor de emmers, potjes en schalen die we als cadeautjes aan de tuincentra verkopen.” Hoe is de werkdruk in een bloembollenbedrijf? “In mei, juni en juli is de verkoop aan de tuincentra om alle orders binnen te hebben. Wij, en daarin verschillen we van andere bloembollen aanbieders, laten door 250 kwekers op contract bollen voor ons telen. We hebben in eerste instantie nog geen order maar wel al de voorraad. Dat is een risico maar we zijn ervan overtuigd dat als we het op onze manier presenteren, met onze kistjes, het houtwerk en de foto’s erbij, dat we zowel tot het einde van het seizoen als ook veel meer bloembollen verkopen. We geven onze klanten ook adviezen in presentatie omdat dat enorm belangrijk is in deze markt. In augustus beginnen we met leveren. Elk seizoen moeten de foto’s op de zakjes aangepast worden en het drukwerk, de aantallen moeten bijgesteld worden, dat is werk voor de stillere periodes. Nu zijn we bezig met QR-codes die naar leuke weetjes en informatie verwijzen.” Hoe komen jullie aan nieuwe ideeën? “Die ontstaan gewoon wanneer de tijd er rijp voor is. Mijn compagnon John Smit is bijvoorbeeld een gin liefhebber. Hij vroeg zich af of tulpen gin zou bestaan. We hebben biologische tulpen laten telen en gerecycled. De bloemblaadjes hebben we geplukt en de meeldraadjes er uitgehaald. Van de bloemetjes hebben we extract laten maken en die als onderdeel aan de gin toegevoegd. Dat is een heel erg leuk en lekker product geworden. Momenteel zijn we met een bijbehorende tulpenwaaier bezig. Drie dagen geleden bedacht, meteen het ontwerp gemaakt en nu in China besteld: over 14 dagen moeten ze hier zijn voor Koningsdag om uit te delen in Apeldoorn. Dan laten we er geen gas over groeien maar pakken meteen door.” Samenwerking Werk je nog met je broer samen? “Mijn broer is 20 jaar geleden uit het bedrijf gestapt. Ik heb nu in John een heel fijne compagnon gevonden. Hij werkt Het is zo dankbaar om samen te werken met mensen die hun nek ergens voor uitsteken! 15 2025 - nummer 3 - promzvak.nl
9 Ik kan alleen handelen vanuit mijn gevoel al 18 jaar bij me en is nu drie jaar mede-eigenaar van Baltus. Onze samenwerking is gebaseerd op wederzijds vertrouwen. En zo zijn er meer mensen in het bedrijf die al lang met me meelopen en hun werkplezier geeft me ook energie. Er werken hier 20 mensen fulltime en we hebben een netwerk van 30 oproepkrachten voor de drukke periodes. Ik ben nu 62 en maak me niet zo druk meer. Mijn eigen rol verandert, ik bemoei me minder met de organisatie. Ik doe mee met de inkoop, denk mee met concepten, geef hier en daar wel eens commentaar maar laat mensen vrij om eigen beslissingen te nemen. Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt. Met de kennis van nu weet ik dat ik het vooral heel leuk vind om mensen te helpen groeien. Wat je zaait dat ga je oogsten. Ik denk echt: als je twijfelt, sla het dan maar over, ga dan iets anders doen waar je wel die overtuiging in kunt stoppen. Anders werkt het niet voor de klant en ook niet voor jezelf.” Kan jij je momenten herinneren dat je een verkeerde afslag of beslissing nam? “Ik zie dat niet als fouten maar wel heb ik veel beslissingen genomen en investeringen gedaan op gevoel. Ik hou niet van marktonderzoek en eindeloos testen. Dat kost zoveel tijd en geld. Stel dat zo’n test 10.000 euro kost, dan stop ik er liever 20.000 euro in om het meteen echt te doen. Van de tien ideeën blijken er misschien zeven niet te werken, maar er gaan er drie wél goed en die zet je dan de komende jaren in. Ik ben een enorm gevoelsmens en heb mijn hele leven daarvanuit gehandeld. Of het goed is of niet maakt helemaal niet uit. Mijn gevoel is het enige wat ik volgen kan. Intussen heb ik 45 jaar ervaring opgebouwd, en mede door het werken op de markt een hoop meegemaakt. Met blabla-verhalen heb ik niets, ik loop juist warm voor iemand die net voor zichzelf begint en heel graag iets wil opbouwen, iemand met passie voor het product, die persoon help ik graag.” Bestemming Heb je misschien ooit de droom gehad om iets heel anders te gaan doen? “Ik ben nooit bezig geweest met wat ik zou kunnen worden of doen. Dat is alleen ego. Want het is al voor je bepaald. Ergens komt die eerste gedachte ‘ik ga nu die kant op denken’ vandaan, dat is al bepaald en daar kun je op vertrouwen. Dan hoef je eigenlijk ook niet zo ontzettend je best te doen en gaat het meer vanzelf. Je neemt het ritje in de achtbaan en je moet niet te bang zijn om uit de bocht te vliegen, maar eerder genieten van iedere bocht. Ik heb nooit over m’n bestemming getwijfeld: ik kan en wil niks anders dan dit. Ik ‘ben bloembollen’. Ik vind het nog altijd een prachtig vak hoewel ik er per ongeluk in terecht ben gekomen. Het heeft zo moeten zijn.” Heb je hobby's naast je werk? “Allereerst mijn kinderen en kleinkinderen. Ik heb drie meiden, de oudste is 30, en een tweeling van 28. Zij zijn niet werkzaam in de bloembollen maar hebben andere interesses en carrières. Verder hou ik van wandelen. Ik ben regelmatig en graag op Curaçao en dat voelt als thuiskomen op een heel lekker plekje. Bovendien is er zes uur tijdverschil en dat werkt heel goed om tot rust te komen. ‘s Morgens ben ik altijd vroeg wakker en ga met een kopje koffie buiten zitten, dan komt de zon op, zet ik mijn telefoon aan en doe ik een beetje werk. Met mijn voetjes in het zand! Om twaalf uur gaat de telefoon aan de kant. Zalig. Dan laad ik op. Als je je werk met passie doet, voelt het niet als werk. Wij verkopen bloembollen en daarmee een verwachting. Mensen poten iets en moeten vervolgens een half jaar wachten en maar hopen dat er wat uit de grond komt. Het plezier zit hem voor een groot deel in de emotie, als een sinterklaascadeautje waarvan je de inhoud nog niet kent. In de verwachting dat uit dat bolletje in de grond straks een prachtige bloem groeit.” 17 2025 - nummer 3 - promzvak.nl
18 DOOR PETER VAN GESTEL
8 Willems Classics is geen start-up. Het bedrijf werd al eind jaren ’80 opgericht door een emaille-liefhebber pur sang. Sinds begin jaren ’90 lag de focus volledig op het maken van emaille borden. Jasper Nap kwam een jaar of acht geleden in dienst en rolde via de sales het bedrijf binnen. “Ik vond het een prachtig product en had het meteen naar m’n zin. De oude eigenaar werd ouder, had een ongeluk gehad, en had niet meer de energie om het voort te zetten. Toen heb ik het overgenomen.” Dat overnemen ging niet van de ene op de andere dag. “We hebben met banken gepraat, afspraken gemaakt. Het duurde zeker twee, drie jaar voordat het rond was. Maar ik ben nog steeds elke dag blij dat ik die stap heb gezet.” 100% eigen productie Wat Willems Classics uniek maakt, is dat alles in eigen beheer gebeurt. In de fabriek in Polen – net over de grens – wordt elk bord van A tot Z geproduceerd. “We hebben alles in huis: een laboratorium om kleuren te mengen, een lasersnijder voor het staal, ontvettingsbaden, ovens, spuitcabines...alles. Dat doet bijna niemand meer.” De productie is bewerkelijk, maar Jasper ziet het als kracht: “Je hebt verschillende afdelingen die naadloos op elkaar afgestemd moeten zijn. Als de dames geen sjablonen hebben, staan ze stil. Als het staal niet gesneden is, gebeurt er niks. Alles is teamwork.” Hoe een bord ontstaat Het begint met een plaat staal. Die wordt met de laser in Retro is hot. Niet als vluchtige trend, maar als blijvend stijlstatement. En nergens komt dat beter tot leven dan bij Willems Classics, het Nederlandse bedrijf dat handgemaakte emaille borden levert aan de meest uiteenlopende klanten: van bierbrouwers tot monumentenorganisaties en van automusea tot hippe horecazaken. Achter dit succes schuilt Jasper Nap, een man met een passie voor traditioneel vakmanschap en een neus voor moderne branding. EMAILLE MET EEN ZIEL WILLEMS CLASSICS: vorm gesneden, de randen worden afgerond en het staal wordt licht gebold om vervorming in de oven te voorkomen. Vervolgens gaat het staal in een ultrasoon bad: “Dan is het 100% schoon en vetvrij.” Daarna wordt het bespoten met een grijze primer – de basislaag – en ingebrand bij 800 tot 900 graden. Daarna volgt de opbouw van kleuren. Dit kan met sjablonen (laag voor laag) of via zogenaamde 'safe transfers', waarbij meerdere kleuren in één keer worden aangebracht. “Elke kleur betekent een nieuwe ovenronde. En als je tien kleuren hebt, dan gaat dat bord dus tien keer de oven in.” Het resultaat: een bord dat letterlijk een leven lang meegaat. Jasper: “We leveren al zo’n 10 jaar borden aan Lely, die melkrobots maken. Die hangen in stallen vol ammoniak, maar zien er nog uit als nieuw. Een doekje erover en ze glimmen weer.” Retro rules Emaille borden zijn duurzaam, stevig en tijdloos – maar misschien nog wel belangrijker: ze roepen een gevoel op. “Het is een warm product. Je ziet het, je voelt het, en het zegt iets over een merk. Mensen worden er blij van.” Dat merkt Jasper ook bij promotionele campagnes: “Op beurzen geven we wel eens thermometertjes weg. Iedereen is meteen enthousiast. ‘Wow, wat is dit?’ Het weegt wat, het voelt als kwaliteit. Dat maakt indruk.” Emaille is dan ook veel meer dan een drager van een logo. “Je kunt er echt een verhaal mee vertellen. Vroeger 19 2025 - nummer 3 - promzvak.nl
Emaille met een Ziel 9 stonden er ijsberen op de borden, of complete taferelen. Tegenwoordig is het vaak alleen een logo. Zonde eigenlijk. Hoe kunstzinniger, hoe leuker.” Van monument tot Porsche De toepassingen van emaille zijn eindeloos. Willems maakt niet alleen promotionele borden, maar ook huisnummers, bewegwijzering, kamernummers voor hotels en de bekende monumentenschildjes. “We hebben voor Utrecht de hele binnenstad gedaan. En voor de ANWB leveren we al jaren bordjes voor monumenten.” De ANWB heeft per 1 januari 2025 de levering van de toeristische informatieborden, verkoop van emaillen monumentenschildjes over gedragen aan Orionis Walcheren en Stichting Nederland Monumentenland. Ook voor de retail is emaille interessant. Zo leverde Willems borden aan de museumwinkel van Porsche in Stuttgart. “Dat zijn verzamelobjecten. Die mogen wat kosten, maar de liefhebber betaalt dat graag.” Biermerken zijn een andere grote klantengroep. Via agentschappen levert Willems aan brouwerijen in Duitsland, België en Frankrijk. “Voor Leffe doen we nu een project met een kunstenaar. Die maakt het ontwerp, wij het bord.” Productie in Polen De fabriek staat in Polen, vlakbij de grens. “Toen ik het bedrijf overnam, was die fabriek al in opbouw. Ik heb die verder uitgebouwd tot wat het nu is: een complete productielijn.” Er werken zo’n 42 mensen. “Veel handwerk, maar we worden steeds efficiënter. Vroeger werd er nog meer met de hand gedaan. Nu helpen computers bij het voorbereiden van matrijzen of het maken van ontwerpen. Maar het blijft ambacht.” Jasper is er zelf regelmatig te vinden. “Ik vlieg of rijd erheen, afhankelijk van hoe druk het is. Als we van pigmentleverancier wisselen, wil ik erbij zijn. De kleuren moeten exact kloppen.” Duurzaamheid als bonus Is emaille duurzaam? Jazeker, zegt Jasper. “De ovens draaien op elektriciteit, dat kun je groen inkopen. Restpoeders worden opgevangen en hergebruikt. Metaalafval wordt gerecycled.” Maar het echte duurzame aspect zit in het product zelf: “Emaille blijft. Het veroudert niet, het bladdert niet. Je hangt het op, en het blijft mooi. Twintig jaar later ziet het er nog net zo uit.” Samenwerken met de branche Voor promotionele doeleinden werkt Willems graag met intermediairs. “Die weten vaak precies wat hun klant wil. Ze hebben het gesprek al gevoerd. Voor mij is dat ideaal. Ze bieden het actief aan en denken mee over design en toepassingen.” Willems levert maatwerk. Elk bord wordt apart berekend, op basis van formaat, aantal ovenrondes, aantal kleuren en techniek. “Dat is niet in een standaard prijslijst te vangen. Maar we houden altijd rekening met marges voor de tussenhandel.” De charme van imperfectie In een wereld waar alles steeds digitaler en strakker wordt, laat Willems Classics zien hoe krachtig ambacht en karakter kunnen zijn. Elk emaille bord draagt de sporen van menselijk vakmanschap – een penseelstreek hier, een nuance in kleur daar – en juist die kleine imperfecties maken het uniek. Voor intermediairs die op zoek zijn naar échte beleving en een tastbaar verhaal achter een merk, biedt Willems Classics een product dat niet alleen visueel indruk maakt, maar ook generaties lang meegaat. 21 2025 - nummer 3 - promzvak.nl
22 Jill Witteman FOTOCREDITS: Nina van Vliet DOOR MARJOLEIN STRAATMAN
8 23 2025 - nummer 3 - promzvak.nl Aan de voeten van branding-expert Jill Witteman prijken geregeld custom made Nike-sneakers. Mét het logo van haar werkgever Brandmannen. Het bureau in employer branding kan zelf natuurlijk niet achterblijven als het aankomt op employer marketing. Ook de bedrijfshanddoek, een souvenir dat ooit werd uitgereikt bij een teamuitje, wordt gebruikt en gaat zelfs mee op vakantie. “Dat ik op reis ook aan mijn werk denk vind ik helemaal niet erg. Het is ook wel weer leuk om er een foto van te maken en die te delen op social media”, vindt ze. Het is dan ook haar vak. Toch blijkt ook uit dit voorbeeld uit eigen keuken de kracht die er van employer branding kan uitgaan. Als mensen trots zijn op wat ze doen en bij wie ze werken én waardering krijgen in de vorm van een mooi cadeau zijn ze ook sneller geneigd het te gebruiken. “Zo ken ik best veel bedrijven waar iedereen rondloopt in zijn bedrijfs-hoodie. Dat geeft een boost aan de betrokkenheid. En het laat de buitenwereld zien dat de mensen trots zijn er te werken, en dat het met die werkgever dus wel goed zit.” Positieve invloed Het is een nuttig instrument gezien de gespannen arbeidsHet vinden van de juiste medewerkers is goud waard, en werving en behoud ontzettend belangrijk. Goede employer branding speelt hierin een sleutelrol. Ondersteund door promotionele producten trekt het niet alleen nieuwe mensen aan, maar zorgt het ook bij bestaande medewerkers voor meer tevredenheid en trots. WERKEN AAN EEN STERK MERK markt waardoor nieuwkomers op veel plekken meer dan welkom zijn en huidige toppers zo veel mogelijk aan boord moeten worden gehouden. Met employer branding is positieve invloed uit te oefenen op de manier waarop er door de buitenwereld en de eigen mensen tegen de werkgever wordt aangekeken. Vooropgesteld, dat het bedrijf ook echt een goede werkgever is. Het is volgens Witteman onder meer hun zichtbaarheid waarmee bedrijven worstelen en waardoor er niet voldoende geschikte sollicitanten binnenkomen. Voor zijn klanten onderzoekt Brandmannen vaak wat hun doelgroep zoekt in een werkgever, én wat de huidige medewerkers fijn vinden aan het bedrijf. “Daar rolt een rode draad uit met wat je als werkgever te bieden hebt en kunt beloven aan de arbeidsmarkt”, vervolgt ze. “In employer branding draait het tenslotte om het eerlijke verhaal, en om extern communiceren wat intern wordt gevoeld. Daarnaast moet de boodschap relevant zijn voor de doelgroep en het bedrijf onderscheiden van de concurrentie.” Producten Promotionele producten zijn geregeld een instrument in de brand employer-strategie. In de eerste plaats vindt
Werken aan een sterk merk 8 "In employer branding draait het tenslotte om het eerlijke verhaal, en om extern communiceren wat intern wordt gevoeld." 25 2025 - nummer 3 - promzvak.nl iedereen het leuk om cadeautjes te krijgen en zijn het blijken van waardering die helpen bij het vergroten van de loyaliteit. Ook zijn ze een steun bij het uitdragen van de bedrijfsidentiteit. Ze vergroten de naamsbekendheid en zorgen voor een positieve eerste indruk. Zo kunnen artikelen als een kledingstuk met logo, powerbank en mooie tas – om maar iets te noemen – in een welkomstpakket mensen zich nog meer welkom doen voelen. Promotionele producten vervullen een rol op verschillende momenten, voor verschillende mensen. Soms ook in wat Witteman de candidate journey noemt; de reis die een persoon aflegt zodra hij interesse heeft in een werkgever. “Sommige bedrijven geven ook iets leuks aan mensen die ver zijn gekomen in de sollicitatierondes, maar het toch niet hebben gehaald. Denk aan een waardebon, of een van de eigen producten. Het zorgt toch dat het bedrijf in beeld blijft en het houdt de relatie warm voor de toekomst.” Vergeet ze niet De zoektocht naar vers bloed is soms dan ook uitermate urgent. Toch brengt dat een risico met zich mee. Om precies te zijn: dat alle focus ligt op de werving en het pamperen van mensen die net binnen zijn, meent Raymond van Doorn. Hij is partner bij onderzoeks- en adviesbureau Aaim dat zich onder meer richt op de cultuur in organisaties en zegt: “Nieuwe medewerkers worden vaak in de watten gelegd bij de onboarding en maken de eerste tijd een soort wittebroodsweken door vol cadeaus, complimenten en aandacht. Maar vaak wordt het daarna een stuk stiller. Ook is er soms veel minder aandacht voor het behoud van goede krachten die er al langer werken. Vreemd eigenlijk, alleen al omdat werving uiteindelijk vele malen duurder is dan het behouden van mensen.” En dat is alvast één reden waarom employer branding zich volgens de geïnterviewden ook moet richten op wie er al in huis is. Een cadeau of attentie kan tot op zekere hoogte bijdragen aan de medewerkerstevredenheid. Een goede aanpak sorteert groots effect, belooft Van Doorn. “Vooral het verrassingselement helpt werkgevers om echt te scoren bij nieuwe én ‘oude’ werknemers. Dat doe je als bedrijf door af te wijken van de standaardmomenten om iets te geven. Niet alleen rond de feestdagen dus, maar ook op andere momenten die niet vastliggen. Voor de zomer bijvoorbeeld. Mensen verwachten het niet en daarom maakt het veel meer indruk. Daarnaast is maatwerk belangrijk. Bij het uitreiken van 500 Doppers voelt niemand zich speciaal. Geef iemand die veel rent nieuwe hardloopschoenen met het bedrijfslogo achterop, een tennisracket of iets anders dat bij diegene past. De custom made-opties zijn tegenwoordig eindeloos. Ook voor grote bedrijven is dat tot op zekere hoogte mogelijk. Door het kiezen voor categorieën bijvoorbeeld, en verschillende geschenken te bedenken voor man, vrouw, jong en oud of per afdelingsniveau. Uiteraard wel van dezelfde waarde. Personalisatie en een verrassingselement maken het gevoel van waardering vele malen groter. En het wordt nog beter als mensen ook een persoonlijke noot ontvangen in de vorm van een briefje.”
Werken aan een sterk merk 9 Raymond van Doorn FOTOCREDITS: Rodney Kersten 27 2025 - nummer 3 - promzvak.nl Ook Jill Witteman meent dat bestaande krachten niet mogen worden overgeslagen. Medewerkers blij maken is ook belangrijk op andere momenten dan bij hun binnenkomst. “Dat kan al door een attentie als gepersonaliseerde chocolade. Een andere optie is werken met een beloningsstructuur, zoals sommige bedrijven al doen. Vaste medewerkers ontvangen punten als ze bijvoorbeeld spreken op een event of iemand aandragen en kunnen daarmee sparen voor een cadeau. Een gave hoodie bijvoorbeeld. Voorwaarde is dan wel dat de producten waar je voor spaart ook echt de moeite waard zijn.” Stop er moeite in Het is een raad die ook geldt voor andere cadeautjes die deel uitmaken van employer branding, klein en groot. Met alles wat niet past bij de bedrijfsidentiteit, overbodig is, onbruikbaar of gewoonweg lelijk is, mist de strategie zijn doel. “Vanzelfsprekend is een welkomstpakket niet gemaakt door kinderhandjes en idealiter ook niet met milieuvervuilend plastic”, zegt Witteman. “Ook moeten werkgevers met meer komen dan een pen en een notitieblok. Wel sterk zijn nog altijd tassen, mits ze er leuk uitzien en van goede kwaliteit zijn. Booking.com bijvoorbeeld, gaf een poosje mooie exemplaren weg. Het eigen logo was er subtiel op geplaatst maar toch zó, dat iedereen het overal kan spotten. Kortom: stop er moeite in. Een trui moet niet alleen de bedrijfsnaam dragen, maar ook zijn uitgevoerd in een stijlvol design. Dat vinden mensen leuk en het werkt razend goed voor de zichtbaarheid. Veel mensen zien het als je mensen buiten lopen met een jas, tas of trui van het bedrijf. Een gaaf cadeau wordt bovendien vaak gedeeld op de socials. Het hoeft niet per se iets groots te zijn, sokken zijn ook leuk. Als er maar een gedachte achter zit.” Van Doorn is eenzelfde mening toegedaan. Volgens hem moet er daarnaast aandacht uitgaan naar het moment van schenken. Het gebeurt maar al te vaak dat er ergens een doos wordt neergezet met de mededeling dat mensen daar iets uit mogen pakken, zo merkt hij op. “Een gemiste kans, want daarmee haal je de hele beleving eruit. Uit het persoonlijk overhandigen van een cadeau - bij voorkeur door iemand met een zo hoog mogelijke positie in de organisatie - spreekt veel meer waardering. Verder kan het goed zijn om je af en toe wat kwetsbaarder op te stellen als baas en nieuwkomers en langer zittende medewerkers in het geheim te vragen wat zij denken dat mensen leuk vinden om te ontvangen. Dan is de kans nog groter dat je pas echt met iets komt waar iedereen blij van wordt.”
8 29 2025 - nummer 3 - promzvak.nl Kunt u uitleggen wat de EUDR precies inhoudt? Lemstra: "De Europese ontbossingsverordening (EUDR) is ontworpen om de invoer van producten die bijdragen aan ontbossing en aantasting van bossen te voorkomen. Bedrijven die bepaalde goederen op de EU-markt brengen, moeten kunnen aantonen dat deze niet afkomstig zijn van percelen waar na 31 december 2020 ontbossing heeft In december 2025 treedt de Europese ontbossingsverordening (EUDR) daadwerkelijk in werking voor bedrijven. Deze wetgeving heeft aanzienlijke gevolgen voor de hele toeleveringsketen van producten: van importeurs tot distributeurs en hun klanten. We spraken met Anne Karine Lemstra, Vice President of Sustainable Development bij PF Concept, over de implicaties van deze verordening. DE IMPACT VAN DE EU- ONTBOSSINGSVERORDENING (EUDR) OP IMPORTEURS DOOR PETER VAN GESTEL plaatsgevonden. Dit is een belangrijke stap in de strijd tegen wereldwijde ontbossing en klimaatverandering." Welke producten vallen onder de EUDR, en hoe beïnvloedt dit de promotionele productenbranche? Lemstra: "De EUDR richt zich op grondstoffen zoals cacao, koffie, hout (dus ook meubels, papier en karton), soja,
De impact van de EU-ontbossingsverordening (EUDR) op importeurs 9 "Distributeurs - of `traders' - spelen een cruciale rol in de naleving van de EUDR." 31 2025 - nummer 3 - promzvak.nl palmolie, rubber en runderen (inclusief rundvlees en leder). In onze branche zijn items zoals houten snijplanken, papieren notitieblokken en leren accessoires populair. Deze producten vallen onder de verordening, wat betekent dat we moeten kunnen aantonen dat ze niet bijdragen aan ontbossing." Hoe bepaalt men of een product binnen de reikwijdte van de EUDR valt? Lemstra: "De zogenaamde Harmonized System (HS)-codes zijn essentieel. Deze codes classificeren goederen wereldwijd. Als de HS-code van een product overeenkomt met een van de codes op de EUDR-lijst, dan valt dat product onder de verordening. Het is dus belangrijk om eerst via de HS-code te bepalen of een product onder deze wet valt. Een belangrijke kanttekening is dat aantoonbaar gerecyclede materialen buiten de scope van de EUDR vallen. Dat maakt duurzame alternatieven extra interessant." Wat zijn de verantwoordelijkheden van importeurs (‘operators’) onder de EUDR? Lemstra: "Als importeur – of ‘operator’ – zijn we de eersten die een product op de Europese markt brengen. We moeten dan uitgebreide due diligence uitvoeren. Dat betekent dat we de herkomst van onze producten moeten achterhalen en verifiëren dat ze niet afkomstig zijn uit recent ontboste gebieden. Daarnaast moeten we nauwkeurige geografische informatie verzamelen en documenteren om aan te tonen dat we voldoen aan de regelgeving." Kunt u uitleggen wat een due diligence-verklaring (DDS) inhoudt en hoe deze wordt ingediend? Lemstra: "Een due diligence-verklaring (DDS) is een document waarin we verklaren dat we alle noodzakelijke zorgvuldigheidsmaatregelen hebben genomen om te verzekeren dat onze producten niet bijdragen aan ontbossing. Deze verklaring moet voor elke zending worden opgesteld en geüpload in het TRACES-portaal, het Europese douanesysteem. Zonder een correcte DDS mogen producten niet op de EU-markt worden gebracht." Voor meer informatie: ondernemersplein.kvk.nl Welke verplichtingen hebben distributeurs (‘traders’) die niet direct importeren? Lemstra: "Distributeurs – of ‘traders’ – spelen een cruciale rol in de naleving van de EUDR. Hoewel zij niet zelf verantwoordelijk zijn voor het opstellen van de due diligence-verklaring, moeten zij ervoor zorgen dat de producten die zij verkopen voldoen aan de EUDR-eisen. Dat betekent dat zij bij elke bestelling van hun leverancier het DDS-nummer moeten ontvangen. Dit nummer bevestigt dat de vereiste due diligence is uitgevoerd." Is er een specifieke bewaarplicht voor distributeurs met betrekking tot deze documentatie? Lemstra: "Ja, distributeurs zijn verplicht om alle relevante documentatie, inclusief het DDS-nummer, ten minste vijf jaar te bewaren. Zo kunnen ze bij een controle aantonen dat ze uitsluitend producten verhandelen die in overeenstemming zijn met de EUDR. Het niet naleven van deze verplichting kan leiden tot sancties en tast de traceerbaarheid en transparantie binnen de keten aan." Voor meer informatie: www.nvwa.nl Wat adviseert u distributeurs om zich voor te bereiden op de EUDR? Lemstra: "Distributeurs moeten hun leveranciersscreening aanscherpen en samenwerken met partners die kunnen aantonen dat hun producten EUDR-conform zijn. Het is ook belangrijk om klanten te informeren over de herkomst en naleving van producten, zodat zij weten dat de items die ze kopen duurzaam en wettelijk verantwoord zijn." Zijn er specifieke bronnen waar bedrijven terecht kunnen voor meer informatie? Lemstra: "De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) biedt uitgebreide informatie over de EUDR en de gevolgen ervan voor bedrijven. Ik raad aan hun officiële website te raadplegen voor de meest actuele en gedetailleerde richtlijnen." Voor meer informatie over de EUDR en hoe deze uw bedrijf beïnvloedt, bezoek de officiële website van de NVWA: NVWA – EUDR Ontbossingsverordening
32 DOOR LISETTE ERDTSIECK
8 Kun je iets vertellen over de geschiedenis van Polyclean? “Ik heb Polyclean in 2001 opgericht. Daarvoor ben ik bij verschillende bedrijven werkzaam geweest, waaronder als laatste voor marketing en sales bij Jemako, ook een bedrijf in reinigingsproducten. Op een gegeven moment ben ik voor mezelf begonnen omdat ik erachter kwam dat reinigingsproducten voor gevoelige oppervlakten echt een speciale markt is, een niche. Ik had zelf ideeën over producten die daar goed bij konden aansluiten. Het was spannend, want ik had een goede baan daar, maar heb toch de stap gezet om onafhankelijk dit bedrijf op te zetten. Stap voor stap heeft Polyclean zich ontwikkeld. Het begon met doekjes voor de optische industrie, cameralenzen en brillen. Reinigingsproducten voor displays, die nu een groot aandeel van onze collectie zijn, waren toen nog in opkomst. Ik importeerde veel producten maar het bleek handiger en logischer om zoveel mogelijk zelf te produceren en zo binnenshuis de controle over het hele proces te hebben. Zo groeiden we gestaag verder. Twintig jaar ‘Dit is een heel speciale markt’, is een van de eerste dingen die Ulrich Pohlmann zegt. Ik beaam het direct, simpelweg omdat ik nooit heb nagedacht over de herkomst van mijn brillendoekjes noch over het materiaal dat de vette vingers van de iPad verwijdert. Tijdens mijn bezoek aan Polyclean in Ahaus, net over de grens bij Enschede, opent zich dan ook een nieuwe wereld. Lens-, brillen- en displaydoekjes verbinden de gebruiker via haptische waarneming en een aaiende beweging aan een merk en product. Design en kleurgebruik breiden de ervaring uit. Eigenaar Pohlmann is daarbij niet over één nacht ijs gegaan: alles wordt getest, getest en nog eens getest om tot de best mogelijke oplossing te komen want Polyclean is een solution provider. FOCUS ZORGT VOOR SUCCES ULRICH POHLMANN VAN POLYCLEAN OVER REINIGINGSPRODUCTEN VOOR KWETSBARE OPPERVLAKKEN geleden begonnen we hier met 5 mensen, nu zijn het er rond de 70. Ook onze productie- en kantoorruimte breidde zich gestaag uit, inmiddels hebben we drie panden naast elkaar. Nog altijd hier in Ahaus waar ik ook woon. Sinds vorig jaar werkt mijn vrouw ook bij Polyclean. Zij behandelt de juridische zaken, met name betreffende kwaliteitseisen, regelgeving en duurzaamheid. En onze zoon ondersteunt ons in e-commerce en ICT!” Hoe wist je dat je iets te pakken had waar een markt voor is? “Ik kom oorspronkelijk uit de elektronica. Toen ik voor het eerst met de fabricatie van schoonmaakproducten in aanraking kwam wist ik dan ook niet wat het allemaal behelsde, en ook niet hoe interessant die industrie is. Maar uit ervaring wist ik wel dat grote bedrijven geïnteresseerd zijn in je product als er een goed idee achter schuilt en de kwaliteit goed is. Er waren bijvoorbeeld veel producten op de markt die naar mijn idee nog niet ‘af’ waren en verbeterd konden worden. Daaruit ontstaan weer ideeën voor heel nieuwe producten. Ulrich Pohlmann 33 2025 - nummer 3 - promzvak.nl
hetportaal.comRkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5