De catalogus: papier of pixel 9 "Een gesprek voeren met een klant gaat een stuk gemakkelijker met een fysieke catalogus." 73 2025 - nummer 1 - promzvak.nl André van Offeren, die net is aangetreden als branchemanager The Netherlands, UK, Scandinavia, Ireland en Iceland bij Inspirion. Ja, ook bij deze supplier zien ze de rol van papier kleiner worden. Er zijn kleinere oplages en de kerstcatalogus is er in tegenstelling tot vroeger nu alleen nog digitaal. Toch heeft ook de fysieke catalogus nog een glansrol. “Het grote voordeel daarvan is namelijk dat hij je op ideeën brengt als je nog niet zo goed weet wat je wilt. Veel meer dan digitaal mogelijk is”, vindt hij. “Online sneeuwt een artikel juist makkelijker onder door alle andere producten. Al zijn digitale tools juist weer heel geschikt voor een gerichte zoekopdracht. Maar: een gesprek voeren met een klant gaat een stuk gemakkelijker met een fysieke catalogus. Reden waarom veel distributeurs die nog meenemen richting klant. Ik heb zelf ook gemerkt dat een tablet dan toch minder goed werkt.” Mooie combi Bovendien hoeft het een het ander niet uit te sluiten. Papier en pixel bestaan naast elkaar. Het is geen kwestie van of-of, maar eerder van en-en. Zo luidt de visie van Ignacio Mitjans, sales and marketingmanager van het Spaanse Makito. De combinatie stelt de multinational juist in staat klanten zo goed mogelijk te helpen. Ze versterken elkaar. Hij zegt: “Wij volgen de wensen van de klant. Sommige bedrijven willen digital only. Andere alleen een papieren catalogus. En dan is er nog een groep die allebei gebruikt. Ook wij zien wel dat er minder vraag is naar de fysieke exemplaren in vergelijking met tien jaar geleden. De gedrukte catalogus vervult niet overal meer dé hoofdrol, zoals vroeger. Maar, hij is nog steeds van grote waarde.” Internationale verschillen Of de papieren promo-catalogus hetzelfde lot wacht als de Gouden Gids, het Ikea-boek en de Wehkamp-catalogus, is dan ook nog maar de vraag. Her en der en ook in het promotionele vak wordt er weleens geroepen dat papier verdwijnt. “In 2010 vroeg ik me al af of de papieren catalogus er vijf jaar later nog zou zijn”, merkt André van Offeren op. “Maar hij is er nog steeds. En ik vraag me nu af of -ie ooit helemaal verdwijnt. Misschien pas op het moment dat er een oplossing komt die het fysieke op alle fronten evenaart. Al hangt de behoefte aan een gedrukte catalogus mogelijk ook af van het land. In Scandinavië bijvoorbeeld, lopen ze net als in Nederland nogal voorop met de ontwikkelingen in ICT en innovaties. Dat kan betekenen dat daar minder wordt vastgehouden aan de gedrukte catalogus.” Vanuit Spanje lijkt dat beeld voor een groot deel te worden bevestigd. De wereldwijde markt die Makito bedient is gefragmenteerd, merkt Mitjans op. Een afname in de vraag naar de papieren catalogus ziet hij inderdaad meer in de Scandinavische landen en de Benelux. Naar landen als Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal en ook naar Oost-Europa gaan volgens hem nog relatief veel gedrukte catalogi. En ook de Duitsers stellen volgens hem nog steeds prijs op een papieren catalogus. Blijvertje? In eigen land is de papieren gids voorlopig nog niet verdwenen. Klanten van Toppoint hebben er nog steeds behoefte aan om kennis uit op te doen, volgens Mulstege. Maar als we hem de vraag over vijf jaar nog eens stellen, weet hij nog niet wat het antwoord is. Websites worden steeds beter, merkt hij op, en bovendien gaat het in de branche steeds meer naar maatwerk toe en verschuift de focus dientengevolge ook meer naar internet. “Papier blijft altijd deel uitmaken van de marketingmix, maar wel steeds minder in de vorm van dikke catalogussen die met duizenden de markt in worden gepompt”, denkt Serge Mertens. “Al bestaat bij sommige spelers vrees om er definitief van af te stappen. Je moet ook een goed alternatief klaar hebben staan.” Ignacio Mitjans hoort de berichten dat papier verdwijnt ook geregeld. In het geval van de catalogus is dat volgens hem nog zeker de komende tien jaar niet het geval. Want: “Niets kan de touch en feel van de papieren catalogus vervangen. Vergelijk het met het lezen van een boek op je badhanddoek of het doen van boodschappen. Je kúnt het ook digitaal doen, maar toch vinden veel mensen het fijn om een boek in handen te hebben en om zelf naar de markt te gaan om vis en fruit echt te zien en te voelen. Noem het de sensatie van het fysieke. Iets ervaren en er gevoel mee krijgen. Dat werkt op een bepaalde manier net zo bij de catalogus.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5