PROMZ VAK 01-2025

De catalogus: papier of pixel 8 71 2025 - nummer 1 - promzvak.nl nieuwe producten werden gelanceerd. De inhoud van het boek lag al maanden voor verzending vast. Hoe anders is de wereld nu. Nieuwe artikelen zijn er maandelijks. En als de containerprijzen volgende week stijgen, kun je niets meer veranderen in de fysieke catalogus. Papier beperkt je flexibiliteit. Het voordeel aan digitale catalogi is daarnaast dat je er interactieve elementen en filmpjes aan kunt toevoegen.” Afslanken Een ronde langs verschillende spelers in de branche die nog wel een fysieke catalogus uitbrengen leert dat ook bij hen de vraag is gedaald. Soms heeft dat geleid tot kleinere oplages. Bij Toppoint is dat nu zo’n 30 procent van wat het 15 jaar geleden was, schat Mulstege. En ook bij XD Connects daalt de vraag naar de papieren versie al jaren. Het idee om er helemaal mee te stoppen vanuit duurzaamheidsoogpunt zoemt er zo nu en dan rond. Al is het nu nog niet zo ver. “Als tussenstap hebben we op dit moment een afgeslankte best-of-catalogus waarin alleen de bestsellers en nieuwkomers zijn opgenomen”, vertelt Heerius. “Daarmee zijn we van de oorspronkelijke 470 pagina’s naar 144 gegaan. Dat scheelt dus al aanzienlijk.” Eenzelfde afslankscenario zien we bij Premo. Het bedrijf stapte zo’n drie jaar geleden af van wat directeur en medeeigenaar Huub Kemerink ‘de hoofdcatalogus’ noemt. In plaats van de vroegere gids van 400 pagina’s heeft de supplier nu kleinere deelcatalogi. Het past volgens hem bij de huidige tijd. “Met het maken van de fysieke catalogus is uiteraard veel papier gemoeid. En dan moet je elk exemplaar – dat bij ons toch al gauw een kilo woog – ook nog verzenden. Dat staat toch wel haaks op het huidige bewustzijn dat tegenwoordig wordt gevraagd op productniveau ten aanzien van het milieu en zaken als het beperken van de CO2-uitstoot. Bovendien kost het veel geld om de fysieke catalogus te produceren”, zegt hij. De keuze voor digitaal is volgens hem ook een generatiedingetje. Jongere mensen zijn eerder geneigd voor online te gaan waar de groep die voor papier gaat volgens Kemerink meestal wat ouder is. De kracht van papier Dat digitaal oprukt lijkt een teken van de tijd en de voortschrijdende vooruitgang. Digitale tools bieden soms meer flexibiliteit en opties. Toch betekent dat niet dat de papieren catalogus geen waarde meer heeft. Integendeel. Ook anno nu gaat er volgens de geïnterviewden onmiskenbaar kracht van uit. Anders was -ie al verdwenen, zoals Bob Heerius opmerkt. De rol is volgens hem alleen verschoven. “Catalogi fungeren vandaag de dag meer als visitekaartjes. Het zijn tastbare manieren om iets van jezelf achter te laten bij een klant. Die ziet direct waar jij voor staat en welke merken je voert in je collectie. Commercieel is een fysieke catalogus dus nog steeds functioneel.” Daarnaast, zo merkt Gert Jan Mulstege op, is het nog altijd een ideaal werkboek en naslagwerk. Zeker voor de groep mensen die internet nog niet volledig heeft omarmd. “Papier ademt ook meer sfeer en doet warmer aan dan een webshop. Bovendien heeft bladeren in een boek het voordeel dat de klant meer ziet dan in een webshopbezoek”, zegt hij. “In een gedrukte catalogus zijn producten gebundeld onder één thema. Daarom zie je niet alleen het ijskrabbertje – wat wél het geval is online als dat je zoekopdracht is - maar ook veiligheidshesjes, telefoonhouders en geurhangers voor in de auto. De gedrukte catalogus is daarmee ook nu nog een ideaal instrument om klanten op ideeën te brengen. Voor upselling ook.” En dat je met papier minder flexibel bent? Dat valt volgens de Toppoint-man goed op te vangen. Dat prijzen kunnen fluctueren en mogelijk gedurende het jaar niet marktconform zijn nadat de catalogus op de mat is geploft, is mogelijk. Maar dat werkt twee kanten op. En nieuwe collecties die de catalogus niet hebben gehaald? Die kunnen altijd nog onder de aandacht worden gebracht in een aparte mailing, promotie of folder. Boek onder de arm Een andere belangrijke reden om nog steeds voor papier te kiezen is dat je er veel beter een gevoel mee kunt overbrengen, en je identiteit kunt laten zien. Zo meent althans

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5