PROMZ VAK 01-2025

8 69 2025 - nummer 1 - promzvak.nl Digitalisering is overal. Veel wat vroeger offline plaatshad is er nu online. En ook de promotionele catalogus heeft tegenwoordig een digitale broer of plaatsvervanger. Wat betekent dat eigenlijk voor de toekomst van de fysieke catalogus? DE CATALOGUS: PAPIER OF PIXEL De Gouden Gids. Het Ikea-boek. En de Wehkampcatalogus. Het zijn zomaar wat voorbeelden van fysieke catalogi die op eigen bodem in de loop der jaren uit beeld verdwenen. Al waren ze ooit met recht een begrip. En dat laatste geldt, zij het onder vakgenoten, toch zeker ook voor de promotionele catalogus. Het doorgaans dikke boekwerk gold altijd als hét instrument om te laten zien wat je in huis hebt, als een perfecte salestool en inspiratiebron voor de klant. Van de 24 jaar die countrymanager Benelux/Denmark Gert Jan Mulstege bij Toppoint werkte barstte in ieder geval in de eerste helft van die periode jaarlijks een strijd los wie de meeste catalogi verkocht, zo weet hij nog. Dúizenden gingen er de deur uit. En ook elders in het land gold de catalogus als het summum in verkooptools. XD Connects’ countrymanager Benelux Poland Bob Heerius herinnert zich hoe het uitbrengen van de catalogus een directe link had met de omzet. “Als je ‘m had verzonden kon je bij wijze van spreken bij de telefoon gaan zitten wachten”, zo blikt hij terug. DOOR MARJOLEIN STRAATMAN Flexibiliteit Anno 2025 is er veel veranderd. Zo deed ook in het promotionele vak de digitalisering haar intrede, een ontwikkeling die we ook terugzien op catalogusniveau. Steeds vaker kwamen er online oplossingen bij, waaronder een digitale catalogus. PF Concept heeft er inmiddels acht en nam vijf jaar geleden zelfs helemaal afscheid van de papieren catalogus. De verklaring voor die omslag zit ‘m voor een groot deel in een dalende vraag, laat countrymanager Benelux Serge Mertens weten. Hij zegt: “De markt veranderde. Klantgroepen met een online focus en webstore groeiden exceptioneel hard en veel sneller dan de meer traditionele groep die nog wel behoefte heeft aan een gedrukte catalogus. Dat beeld zagen we overal. Nieuwe generaties zijn digitaal opgegroeid en gebruiken geen fysiek boek om iets op te zoeken. Er is meer vraag naar digitale tools.” Volgens Mertens kleven er daarnaast nadelen aan een gedrukte catalogus. Hij vervolgt: “Vroeger ondersteunden de catalogi de twee vaste momenten in het jaar waarop

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5