PROMZ VAK 01-2025

9 Duitse, Nederlandse en Belgische distributeurs met elkaar vergeleken: overeenkomsten, maar ook verschillen 53 2025 - nummer 1 - promzvak.nl steeds groei in Duitsland als het gaat om duurzaam. Bijna de helft van de Duitse distributeurs geeft aan dat in het afgelopen jaar de vraag naar duurzame promotionele producten is toegenomen. Dat geldt overigens ook voor Nederlandse en Belgische distributeurs. Opvallend is wel dat bijna één op de vijf Duitse distributeurs in het afgelopen jaar de omzet in duurzame promotionele producten zag afnemen. Dit zal ongetwijfeld ook te maken hebben met de iets teruglopende omzetten in de totale Duitse markt voor promotionele producten. Dat er nog verdere groei zal komen in duurzame promotionele producten is wel duidelijk. Ook de distributeurs in de drie landen signaleren een nog steeds groeiende vraag naar ‘duurzaam’. Verder blijkt dat ongeveer de helft van de Duitse distributeurs zelf ook initiatieven neemt om de duurzaamheid van het assortiment promotionele producten te bevorderen. Het gaat dan vaak om certificering van producten of om het aanbieden van duurzame alternatieven, ook als de klant daar niet zelf om vraagt. Overigens zien we dat ook bijna de helft van de Nederlandse distributeurs actief de verkoop van duurzame promotionele producten bevordert. Bij duurzaamheid gaat het ook om ‘Made in Europe’. In tabel 5 is af te lezen dat niet minder dan driekwart van de Duitse distributeurs aangeeft dat de rol van Made in Europe in het afgelopen jaar belangrijker is geworden. In Nederland en België ligt dit percentage een stuk lager: 43% van de Nederlandse distributeurs zegt dat Made in Europe belangrijker is geworden, alsmede 47% van de Belgische distributeurs. Opvallend is verder dat 10% van de Duitse distributeurs de rol van Made in Europe in het afgelopen jaar juist minder belangrijk zag worden, maar ook dit zal weer te maken hebben met de lichte teruggang in de totaalomzet van de Duitse distributeurs. Verder is in het onderzoek nog gevraagd naar de rol van webshops. Die blijkt in Duitsland niet anders te liggen dan in Nederland en België: rond 45% van de distributeurs in deze drie landen heeft geen webshop waar promotionele producten besteld kunnen worden, terwijl de meeste distributeurs met een webshop minder dan 50% van hun omzet via die webshop realiseren. Conclusie Er zijn de nodige overeenkomsten tussen Duitse, Nederlandse en Belgische distributeurs, maar zeker ook de nodige verschillen. Duitse distributeurs hebben gemiddeld een grotere bedrijfsomvang dan distributeurs in Nederland en België, maar qua omzet en winst hebben ze momenteel te maken met tegenwind. Duitse distributeurs liggen voor als het gaat om de verkoop van duurzame promotionele producten. Mogelijk is dat ook de reden dat Duitse distributeurs gemiddeld bij een groter aantal suppliers hun producten inkopen dan bij Nederlandse en Belgische distributeurs het geval is. Wat we in ieder geval uit dit multi-country onderzoek kunnen leren is dat de Duitse distributeurs ons laten zien dat het percentage ‘duurzaam’ in de omzet in promotionele producten nog behoorlijk kan stijgen in Nederland en België. Er is dus nog werk aan de winkel. Distributeurs Duitsland Nederland België % % % De rol van ‘Made in Europe’ is afgelopen jaar belangrijker geworden 72 43 47 De rol van ‘Made in Europe’ is afgelopen jaar onveranderd gebleven 15 36 38 De rol van ‘Made in Europe’ is afgelopen jaar minder belangrijker geworden 10 - - Wij verkopen geen producten die in Europa geproduceerd zijn - 1 - Dat kan ik niet beoordelen 3 20 15 Totaal 100 100 100 TABEL 5: ROL ‘MADE IN EUROPE’ IN 2024 BIJ DISTRIBUTEURS Duitsland Nederland België % % % Minder dan 5 13 20 25 5 tot 10 8 23 8 11 tot 20 35 22 33 21 tot 30 3 14 17 31 tot 40 3 8 - 41 tot 50 3 5 - Meer dan 50 35 8 17 Gemiddeld 35,6 20,0 23,5 Totaal 100 100 100 TABEL 4: GEMIDDELD AANTAL LEVERANCIERS PER DISTRIBUTEUR

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5