8 49 2025 - nummer 1 - promzvak.nl Laten we beginnen met de omzet- en winstverwachting over 2024 en 2025. Waar door de Nederlandse distributeurs gerekend wordt op een omzet- en winstgroei in 2024 van tussen de 2,5 en 3%, is de situatie in Duitsland minder rooskleurig, zoals uit tabel 1 blijkt. Daar verwachten de distributeurs een omzetverlies in 2024 van 1,5% en een winstdaling van ruim 2%. Dergelijke negatieve cijfers hebben we in Nederland alleen meegemaakt tijdens de coronaperiode. In België zijn de verwachtingen voor 2024 nog veel hoger dan in Nederland: daar verwachten distributeurs een omzetgroei van tegen de 12% en een winstgroei van ruim 8%. We moeten ons natuurlijk realiseren dat in Duitsland de economische vooruitzichten op dit moment bepaald niet gunstig zijn. Denk alleen maar aan de grote problemen waar een concern als Volkswagen mee te kampen heeft. Net als in voorgaande jaren heeft Het Portaal Media ook in 2024 weer het jaarlijkse Distributeursonderzoek laten uitvoeren door onderzoekbureau One Question. Waar dit onderzoek voorheen alleen in Nederland werd gehouden is in 2024 voor een bredere opzet gekozen: ook Duitse en Belgische distributeurs en suppliers zijn dit jaar ondervraagd. In de vragenlijst zijn enkele aanpassingen doorgevoerd om deze onderzoeken later te laten aansluiten op het jaarlijks in Frankrijk gehouden PPAI-onderzoek. Uit de resultaten blijkt dat op sommige vlakken de verschillen tussen Duitsland, Nederland en België heel gering zijn, terwijl zich op andere gebieden tamelijk grote verschillen voordoen. DUITSE, NEDERLANDSE EN BELGISCHE DISTRIBUTEURS MET ELKAAR VERGELEKEN: OVEREENKOMSTEN, MAAR OOK VERSCHILLEN DOOR ED VAN EUNEN De situatie voor Duitse distributeurs is mogelijk nog wat negatiever, omdat een gemiddelde distributeur in Duitsland een relatief hoog percentage aan promotionele 0 5 10 15 Omzetontwikkeling 2024 Winstontwikkeling 2024 DUITSLAND NEDERLAND BELGIË DIAGRAM 1: OMZET- EN WINSTONTWIKKELING 2024 BIJ DISTRIBUTEURS %
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5