Reclamebureaus en de inkoop van promotionele producten 9 Samenwerking tussen opdrachtgever en een reclamebureau bij de inkoop van promotionele producten, volgens opdrachtgevers Altijd Soms Nooit 27 2025 - nummer 1 - promzvak.nl Vaker zonder reclamebureau dan met Wat is nu de werkelijke rol van reclamebureaus als het om promotionele producten gaat? In het PromZ Distributeursonderzoek 2024 zijn hierover enkele vragen gesteld. Gebleken is dat bij zo’n 23% van de uitgebrachte offertes op de een of andere manier een reclamebureau betrokken was. Als het om het uitleveren van orders gaat ligt dat percentage ongeveer gelijk. Globaal betekent dit dat bij ongeveer één op de vier gevallen de distributeur (ook) te maken krijgt met een reclamebureau. We hebben bij het PromZ Opdrachtgeversonderzoek 2024 ook gevraagd of men als opdrachtgever weleens samenwerkt met een reclamebureau bij de onderhandelingen met een distributeur. Dan blijkt, zoals in de tabel te zien is, dat bijna 90% van de opdrachtgevers zegt nooit samen te werken met een reclamebureau bij het inkopen van promotionele producten. Dat verschilt dus met de ervaringen die distributeurs zeggen te hebben. Hoe kunnen we dit verschil verklaren? Het lijkt er op dat met name grotere opdrachtgevers, die (veel) vaker promotionele producten inkopen, daarbij ook vaker een reclamebureau inschakelen. We moeten ons hierbij realiseren dat de rol van het reclamebureau bij de inkoop van promotionele producten zeer uiteenlopend kan zijn, van het ontwikkelen van ideeën die de opdrachtgever zelf moet uitvoeren tot het verzorgen van de volledige inkoop, logistiek en opslag van een order, waarmee het reclamebureau veel werk uit handen neemt van de opdrachtgever. Het is overigens niet bekend hoe doorslaggevend de rol van reclamebureaus is bij het onderhandelen over promotionele producten. We hebben de indruk dat de uiteindelijke besluitvorming in verreweg de meeste gevallen bij de opdrachtgever ligt. Je kunt je natuurlijk afvragen of het wel nodig is dat een opdrachtgever zijn reclamebureau meeneemt naar de distributeur. Uit het eerder genoemde Distributeursonderzoek blijkt dat 7% van de distributeurs zichzelf ook een rol als reclamebureau toedicht. Daar zou de opdrachtgever dus ook gewoon gebruik van kunnen maken. Misschien zou het goed zijn als deze distributeurs hier wat meer nadruk op leggen bij hun communicatie.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5