PROMZ VAK 01-2025

8 25 2025 - nummer 1 - promzvak.nl Het is ook bekend dat sommige reclamebureaus graag betrokken worden bij het plaatsen van een order voor promotionele producten, omdat ze dan kunnen proberen er een kleine marge op te leggen. Dat zullen opdrachtgevers niet altijd leuk vinden (tenzij ze hierover met hun reclamebureau afspraken hebben gemaakt), maar het gebeurt ook regelmatig dat opdrachtgevers niet met naam en Spreek je met distributeurs van promotionele producten, dan hoor je zo nu en dan opmerkingen over de rol van reclamebureaus bij de inkoop van promotionele producten. Soms lovend, soms misprijzend. Reclamebureaus worden door opdrachtgevers ingeschakeld om hen te helpen bij de ontwikkeling en de uitvoering van het communicatiebeleid. En daar horen natuurlijk ook promotionele producten bij. In de praktijk zien we met enige regelmaat dat reclamebureaus, terwijl ze nog bezig zijn met het formuleren van hun advies, ook al kijken wat de mogelijkheden van promotionele producten hierbij zijn. Dat leidt regelmatig tot vragen aan distributeurs zonder dat daar een order uit rolt. In veel gevallen komt die order dan rechtstreeks van de opdrachtgever en is het niet altijd duidelijk wat de rol van het reclamebureau daarbij geweest is. RECLAMEBUREAUS EN DE INKOOP VAN PROMOTIONELE PRODUCTEN DOOR ED VAN EUNEN toenaam bekend willen worden bij de distributeurs in de offertefase. In dat geval laten ze hun reclamebureau de gesprekken voeren. Opdrachtgevers zijn soms bang dat ze dagelijks bestookt zullen worden met telefoontjes en e-mails van distributeurs als bekend is dat ze zich oriënteren op de aanschaf van promotionele producten. Dan kun je deze telefoontjes maar beter door je reclamebureau laten opvangen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5