8 Ik sta graag dicht bij de basis de kennis niet in huis hebben dan besteden we het uit. De vormgeving wordt gedaan door een ontwerpstudio. Ik kan creatieve ideeën opperen en formuleren maar de vormgeving zelf is niet mijn expertise.” Culinair Welke onderwerpen kunnen mensen bij jullie vinden? “Veruit het grootste deel van ons assortiment is food gerelateerd. Kerstpakketten gaan immers over eten. Dus vind je bij ons veel culinair gerelateerde titels zoals BBQ, Italiaanse keuken, pizza’s… We zijn hier stuk voor stuk ook kookgekken, dus die titels vinden we heel leuk om te schrijven. Daarnaast geven we boeken uit die te maken hebben met vrije tijd, fietsen, wandelen en ontspanning. Los van de onderwerpen heb ik een intrinsieke motivatie om alles zo duurzaam mogelijk te maken. Niet alleen door middel van een duurzaam productieproces met zo min mogelijk uitstoot, maar ook inhoudelijk willen we in onze boeken duurzaamheidstips geven. Bijvoorbeeld inkopen doen conform de seizoenen en vegetarische opties bij de recepten. Tien jaar geleden richtte ik het label EKOboek op voor salespromotion en kerstpakketten. De boekjes werden klimaatneutraal geproduceerd, wat toen zeer onderscheidend was, maar ze waren per stuk een dubbeltje duurder en niemand kocht het toen. De markt was er blijkbaar niet klaar voor.” Waarom richt Books Unlimited zich alleen op de B2B markt? “Ik heb minder affiniteit met de detailhandel, die vraagt hele andere kennis en ervaring. Ik hou meer van het éénop-één onderhandelen over afzetmogelijkheden. We leveren aan kerstpakkettensamenstellers, promo- en relatiegeschenkenbedrijven en PR bureaus. Jubileumboeken leveren we veelal rechtstreeks.” Hoe verloopt dat proces? “Voor de jubileumboeken benaderen we bedrijven die een rond aantal jaar bestaan en bieden onze diensten aan. Dat zijn mooie langlopende projecten. Wat er onder andere ook zo leuk aan is: je staat de ene dag met een haarnetje op in een laboratorium en de volgende dag loop je in een grote industriële bakkerij en vertelt de eigenaar trots dat hij 30.000 broodjes per uur bakt… Aan routinematig werk heb ik een broertje dood, dus ik hou enorm van die afwisseling en wat je leuk vindt om te doen daar ben je over het algemeen goed in. Per uitgave zoeken we een auteur en/ of redacteur uit de betreffende branche waarmee we de inhoud samenstellen. We doen tekst- en beeldresearch, ontwerp en opmaak en boekproductie. Grafisch technisch, mijn achtergrond, zoeken we per uitgave naar uitdagende en onderscheidende uitvoeringsvormen.” Zijn jullie veelal gebonden aan de streek waar jullie gevestigd zijn, Zwolle en omstreken? “Ons afzetgebied is heel Nederland en het Nederlandstalige deel van België. Ik hou van het directe contact met de klant en reis overal naartoe. Onderweg krijg ik ook vaak ideeën waarmee we vroeger of later mee aan de slag kunnen. Wij hebben een ’push product’ dus de latente vraag moeten we zelf aanslingeren om tot verkoop te komen. Maar dat vind ik juist leuk om te doen door middel van persoonlijke verkoop, beurzen en de follow up daarvan en netwerken binnen en buiten de branche. Behalve ons kantoor hier in Zwolle hebben we twee magazijnlocaties. Eentje in Hasselt voor bewerkelijke orders zoals voor de kerstpakketten, salespromotion en relatiegeschenken, en een locatie in Enschede waar het orderproces volledig geautomatiseerd is voor keuzeconcept toepassingen.” Geur van inkt Hoe ben jij in het boekenvak terecht gekomen? “Ik ben geboren in Bolsward boven de kantoorboekhandel annex drukkerij die van mijn ouders was. In die tijd was het drukkersvak nog heel ambachtelijk. Als kind vond ik het heel fijn om daar rond te banjeren. Het geluid van de machines was op de een of andere manier rustgevend en de geur van inkt vond ik lekker… Ik wist ook al vroeg dat ik drukker wilde worden. Toen ik zes was verhuisden we naar de regio Nijmegen. Ik ben naar het Grafisch Lyceum in Eindhoven gegaan en ben daar opgeleid tot drukker. In de jaren zeventig was het lastig werk te vinden maar ik kon aan de slag bij een drukkerij in Lelystad. Ik zag het in het begin nog als een kortstondig tussenstation maar het bleek 15 2025 - nummer 1 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5