PROMZ VAK 01-2025

8 Kun je wat vertellen over de geschiedenis? “Books Unlimited is opgericht als direct marketing bedrijf voor de verkoop van boeken aan het bedrijfsleven. De toenmalig commercieel directeur van Centraal Boekhuis Harry de Meijer was door een reorganisatie op zoek naar een nieuwe uitdaging. Hij is toen met een compagnon samen begonnen om B2B mooie geïllustreerde boeken als relatiegeschenk aan te bieden. Ik was op dat moment commercieel directeur bij een drukkerij en wij verzorgden zowel het drukken en mailen als de responseverwerking en orderconversie. Inclusief de gehele boekenvoorraad en de bijbehorende logistiek was dat een prachtig voorbeeld van een turn-key dienstverlening waar ik veel affiniteit mee had.” Kerstpakketten “Toen Harry de Meijer in 2002 met pensioen ging heb ik Books Unlimited overgenomen en het een aantal jaren samen met compagnon Guus Raaphorst gerund die ik op termijn heb uitgekocht. Wij verkochten destijds via direct marketing boeken als relatiegeschenk aan het bedrijfsleven. Dat was vrij beperkt en daardoor waren we ook wel wat kwetsbaar. We hebben daarom aansluiting gezocht in de kerstpakkettenbranche met de gedachte dat ten minBoeken zijn een niche in de B2B geschenkenbranche en dat is precies waar Auke Brattinga, eigenaar van Books Unlimited, plezier aan beleeft. Affiniteit hebben en houden met het werk dat hij doet is zijn grote drijfveer. Het bedrijf in hartje Zwolle bestaat al zo’n dertig jaar en is een betrouwbare leverancier voor de kerstpakketten-, promo- en relatiegeschenkenbranche en bedrijven die een jubileum te vieren hebben. Een klein team van vier personen werkt aan ideeën, content en sales en groter dan dat hoeft het wat Brattinga betreft ook niet te worden. ‘Als een bedrijf groter wordt verlies ik het gevoel met de basis, hier ben ik precies op m’n plek’. AUKE BRATTINGA VAN BOOKS UNLIMITED - SPECIALIST IN BOEKGESCHENKEN IK STA GRAAG DICHT BIJ DE BASIS ste één op de tien kerstpakketten een boekje zou moeten kunnen bevatten. Deze tak levert nu een substantieel deel van onze omzet op. Als spin-off kwamen we terecht in de promobranche en als vierde tak van ons bedrijf hebben we het uitgeven van jubileumboeken ontwikkeld.” Hoe gaan jullie te werk? “We werken hier bewust met een klein team en hebben alle creativiteit in huis voor het ontwikkelen van mooie uitgaves, de expertise voor het voeren van redactie en productie, sales en aftersales en we voeren ook zelf de financiële administratie. De trends in de markt houden we goed in de gaten en dan poppen er ideeën en titels op waar we mee aan de gang gaan. We kijken naar de omvang en de sfeer die het boek moet krijgen, voor welke doelgroep of voor welk themapakket het gemaakt zou kunnen worden. Op het moment dat we een titel in beeld hebben bespreken we intern wie er tijd en zin heeft om die te maken. Ik schrijf zelf dus ook, soms samen met een van mijn collega’s. Ik sta zelf graag aan de basis van het productieproces en door klein te blijven kunnen we het zonder bureaucratische organisatie stellen. Ik zie het ook niet zozeer als ‘schrijverschap’ maar als het vergaren van content en dat in een aantrekkelijke setting naar buiten brengen. Als we de capaciteit of 13 2025 - nummer 1 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5