PROMZ VAK 01-2025

PromZ Product Première 2025: de branche in beweging! Groentjes op de beurs: de opvallendste producten HET VAKBLAD VOOR BRANDED MERCHANDISE EN WORKWEAR www.promzvak.nl Verschijnt tweemaandelijks - februari/maart 2025 - nummer 1 vak

5 2025 - nummer 1 - promzvak.nl COMMENTAAR DOOR PETER VAN GESTEL (PETER.VANGESTEL@HETPORTAAL.COM) vak 9 Zijn jullie al beursmoe? Of valt het allemaal nog wel mee? Toegegeven, al die beursbezoeken zijn best vermoeiend, maar gelukkig geven ze ook veel energie. Voor mij is dat zeker zo. Ik krijg energie van de inspirerende mensen die ik spreek (zowel bezoekers als exposanten), van het ondernemerschap van de exposanten en van al die mooie producten. Na een paar dagen beurs wil je niets liever dan eindklanten overtuigen van die prachtige producten. Een mooie on-pack promotie, een leuke spaaractie of een spetterende merkactivatie levert zoveel meer op dan een ‘suffe’ prijspromotie. Laat dit het doel zijn voor 2025: Make Promo Great Again! Als we één ding van Trump kunnen leren, dan is het wel dat het herhalen van een boodschap werkt.

XXXX 6 I N H O U D vak C O L O F O N PromZ Vak Het Portaal Media B.V. Veerdijk 40-H, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: traffic@hetportaal.com Hoofdredactie: Peter van Gestel Veerdijk 40-H, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-33637794 E-mail: peter.vangestel@hetportaal.com Redactionele medewerkers: Lisette Erdtsieck, Judith Munster, Wally Cartigny, Fred Sengers, Marjolein Jacobs, Ed van Eunen, Suzanne Jacobs, Kelly Vermeer, Allard Frederiks. Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: Ferry Aaftink Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-12643168 E-mail: ferry.aaftink@hetportaal.com Bettina Nettelbeck Mob: +49 (0)173-1933919 E-mail: bettina.nettelbeck@hetportaal.com Katharina Bütow Mob: +31 (0)6 25392460 E-mail: katharina.buetow@hetportaal.com Simone Keijzers Mob: +31 (0)6-18255325 E-mail: simone.keijzers@-hetportaal.com Productie/traffic: Monique Zijlstra Tel: +31 (0)75-6475747 E-mail: traffic@hetportaal.com Vormgeving en DTP: Finnmedia.nl Coverontwerp: Snars Beeldmateriaal: Ad Boogaard, Robbert Morsman, Creative Owl Media, iStockphoto Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Onze magazines worden gedrukt op FSC gecertificeerd papier. Geef ze door aan collega's of gooi ze na lezen aub in de papierbak. 28 Wie zegt wat in dit nummer? <9> Supplier vs intermediair <10> Auke Brattinga heeft met Books Unlimited alle creativiteit in huis voor het ontwikkelen van mooie uitgaves <12> Kersverse CEO Pieter Boonekamp over strategie PF Concept <20> De rol van reclamebureaus bij inkoop promotionele producten <25> Bij Bata Industrials, de enige producent ter wereld wiens veiligheidsschoenen en-sokken wereldwijd te koop zijn, gebeurt het <28> Toppoint innoveert <32> Textiel Groep Holland maakt nieuwe stap in allround textieldruk en borduren <37> Giving en Brand Charger bundelen krachten in Europa <41> 2025; Een jaar van onzekerheid <44> Verschillen én overeenkomsten, Duitse, Nederlandse en Belgische distributeurs vergeleken <49> Vernieuwde PromZ Product Première valt in de smaak <57> Opvallende producten – gespot door ‘de groentjes’ <63> Next Gen: Kennissessie NFT’s & Blockchain <67> De catalogus: Papier of pixel? <69> Column Ed van Eunen <75> New productZ <77> NoteZ <81> 44 49 57 69

WIE ZEGT WAT IN DIT NUMMER? “KLANTEN WILLEN STEEDS VAKER KLEINERE OPLAGES, VOLLEDIG AFGESTEMD OP HUN SPECIFIEKE BEHOEFTEN.” (Gert-Jan Mulstege, Toppoint, pag. 33) “WE MERKTEN DAT VEEL KLANTEN BEHOEFTE HADDEN AAN EEN ONE-STOPSHOP WAAR ZE TEXTIEL KUNNEN BESTELLEN ÉN LATEN BEDRUKKEN OF BORDUREN. VOORHEEN BESTEEDDEN WE DIT UIT AAN VERSCHILLENDE PARTIJEN, MAAR NU DOEN WE ALLES IN EIGEN BEHEER.” (Bart Oerlemans, Textiel Groep Holland, pag. 37) “ALS EEN BEDRIJF GROTER WORDT, VERLIES IK HET GEVOEL MET DE BASIS. HIER BEN IK PRECIES OP M’N PLEK.” (Auke Brattinga, Books Unlimited, pag. 13) “Binnen tien minuten wisten we dat dit een match was.” (Arno van Helden, Giving, pag. 41) “WE WILLEN LATEN ZIEN DAT KWALITEIT EN IMPACT PERFECT SAMEN KUNNEN GAAN.” (Ruben Peters, FLASKE, pag. 11) “WAAR WIJ VOORHEEN AANVRAGEN KREGEN VOOR DUIZENDEN PLASTIC PENNEN, DRAAIT HET ANNO 2025 OOK BIJ PROMOTIONELE PRODUCTEN OM LONG LASTING IMPACT. VOOR MIJ IS DE TREND VAN 2025 DUS LESS IS MORE. ” (Jasmijn Dirkse, DDG Promotions, pag. 10) 9 2025 - nummer 1 - promzvak.nl

10 Intermediair en supplier. Vijf dezelfde vragen. Aan een supplier en een intermediair, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Jasmijn Dirkse (DDG Promotions) en Ruben Peters (FLASKE). Wat zijn jouw zakelijke verwachtingen voor dit jaar? “Zakelijke verwachtingen... I can’t help but think about... de verwachtingen overtreffen van onze klanten dit jaar. Zonder dollen: dat is natuurlijk onze basis. DDG Promotions bestaat in 2025 maar liefst 28 jaar (!) en dit jaar staat in het teken van vernieuwing. Op onze roadmap staat een rebranding, een nieuwe website en een optimalisatie van onze propositie. Samen met mijn collega Annick van Arckel kijk ik er erg naar uit om de puntjes op de i te zetten en daarbij een nog grotere glimlach te brengen op de gezichten van onze klanten, leveranciers en partners.” Welke trend/ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? “De huidige trends – duurzaamheid en personalisatie – zullen dit jaar zeker blijven. Ik wil daar graag aan toevoegen, het concept: Less is More. Less is More heeft betrekking op de aspecten design, personalisatie en volume. Als we het hebben over design, stijgt de vraag naar minimalistische producten. Populair zijn bijvoorbeeld Scandinavische designs met neutrale kleuren en strakke esthetiek. Daarnaast kiezen klanten steeds vaker voor subtiele branding op de producten; een klein logootje is genoeg. Kwaliteit boven kwantiteit is de trend rondom volume. Waar wij voorheen aanvragen kregen voor duizenden plastic pennen, draait het anno 2025 ook bij promotionele producten om Long Lasting Impact. Voor mij is de trend van 2025 dus Less is More.” Uit welk aspect van je werk haal je de meeste voldoening? “Naast de afdeling Promotions ben ik ook verantwoordelijk voor de marketing. Waarbij mijn werk mij enthousiasmeert omdat ik naar meer dan één aspect mag kijken. Bij DDG noemen we onze aanpak zelf graag ‘Connecting the Dots’: we zorgen ervoor dat elk detail in het proces, van idee tot uitvoering, perfect op elkaar aansluit. En dit is ook vanuit een marketingoogpunt erg belangrijk. Door promotions en marketing te combineren zie ik sneller in wat de impact en de boodschap is. Ik wil er in mijn werkzaamheden voor zorgen dat het verhaal O-rond is. Vandaar ook de DOTS.” Zonder welk merk kun je niet? “Apple. Apple is in staat geweest om een behoefte te creëren. Ze hebben daarin iets unieks gedaan: ze hebben niet alleen innovatieve producten zoals de iPhone, MacBook en iPad ontwikkeld, maar ook een hele wereld daaromheen gecreëerd. Alles bij Apple klopt: het is ‘rond’, van het strakke design en de intuïtieve technologie tot de marketing, support en zelfs de beleving in hun winkels. Het is een perfect ecosysteem waarin alle details op elkaar aansluiten en de gebruiker centraal staat. Bij DDG streven we dus eigenlijk naar hetzelfde principe: met onze ‘Connecting the Dots’- aanpak zorgen we ervoor dat alles, van idee tot uitvoering, samenkomt.” Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? “Mij kun je wakker maken voor ijs. Ik ben verliefd op HäagenDazs Salted Carmel. Het liefst maar een klein bakje, want anders eet ik er echt te veel van. Daarnaast is ijs heel veelzijdig; je kan van alles ijs maken. Naast natuurlijk de bekende smaken vanille, pistache, cookies, aardbei, chocolade en nog heel veel meer, heb ik ijs geproefd van wasabi, basilicum, rabarber en broccoli. En het doet mij denken aan mijn favoriete seizoen: de zomer.” ‘De trend van 2025 is Less is More’ Jasmijn Dirkse DDG Promotions DOOR ALLARD FREDRIKS

9 ‘We willen laten zien dat kwaliteit en impact perfect samen kunnen gaan’ Ruben Peters FLASKE Wat zijn jouw zakelijke verwachtingen voor dit jaar? “Ik verwacht dat 2025 het jaar wordt waarin steeds meer bedrijven duurzaamheid écht gaan omarmen. Voor FLASKE betekent dat meer samenwerkingen met bedrijven die net als wij impact willen maken. Mijn doel is om mensen blij te maken met mooie producten die jarenlang meegaan en die ook daadwerkelijk gebruikt worden, en om dit jaar in totaal 65 miljoen liter schoon drinkwater te doneren. Eén verkochte FLASKE staat namelijk gelijk aan 650 liter schoon drinkwater. We willen laten zien dat kwaliteit en impact perfect samen kunnen gaan.” Welke ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? “Persoonlijke duurzaamheid. Mensen willen niet alleen duurzame producten, maar ook iets dat écht bij hun identiteit past. Denk aan producten met de naam van de medewerker erop. Dit maakt het allemaal net iets persoonlijker en dit zorgt ervoor dat de waardering voor de medewerker of relatie ook omhoog gaat. Tegelijk willen bedrijven producten die bij hun merkverhaal passen en die impact maken. Combineer dat met transparantie over duurzaamheid, en je hebt de toekomst van de branche in handen.” Uit welk aspect van je werk haal je de meeste voldoening? “Mijn rol binnen FLASKE is het laten groeien van het bedrijf en mijn medewerkers. Ik krijg altijd erg veel voldoening als ik zie dat mijn team met veel plezier naar het werk komt. In onze dagelijkse stand-up deelt elke medewerker een persoonlijke en zakelijke ‘win’. We hebben ook een weekly, waarin we stilstaan bij hoe iedereen zich voelt en wat ze willen veranderen of niet. Als ons maanddoel is gehaald, gaan we elke eerste vrijdag van de nieuwe maand een activiteit doen die door één medewerker wordt geregeld. Het team weet dan niet wat er gepland is, dus dat is altijd een leuke verrassing. Daarnaast ben ik trots als klanten ons vertellen dat ze blij zijn met onze producten. We besteden veel aandacht aan de klantbeleving en het leveren van de hoogste kwaliteit. Het is dan altijd leuk als dit bevestigd wordt.” Zonder welk merk kun je niet? “Patagonia. Hun focus op duurzaamheid, kwaliteit en het maken van impact inspireert me enorm. Zij laten zien dat een sterk merk niet alleen draait om sales, maar om betekenis. En hun truien zijn ook gewoon heel fijn. Ik ben iemand die liever een product van goede kwaliteit aanschaft en er langer mee doet, omdat dat duurzamer is. Bij FLASKE leveren we ook producten die jarenlang meegaan. Voor mijn eigen spullen vind ik dat ook belangrijk.” Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? “Je kunt me altijd wakker maken voor een overheerlijke kipkrokant! Dat is trouwens ook bekend bij al mijn vrienden. Het is nooit te vroeg voor een kipkrokant. Ook vind ik het heerlijk om te BBQ'en. Voor mijn huwelijk heb ik van mijn vrienden een fantastische BBQ gekregen die in de zomer wel een aantal keer per week aanstaat. Lekker in de tuin zitten met je familie en vrienden en genieten van het gezelschap en vooral veel lachen. Verder mag mijn dochter me altijd wakker maken. Ze is nu twee jaar, altijd vrolijk en aan het lachen! Voelt goed om te weten dat ik eindelijk een fan heb, haha!” 11 2025 - nummer 1 - promzvak.nl

12 Auke Brattinga DOOR LISETTE ERDTSIECK

8 Kun je wat vertellen over de geschiedenis? “Books Unlimited is opgericht als direct marketing bedrijf voor de verkoop van boeken aan het bedrijfsleven. De toenmalig commercieel directeur van Centraal Boekhuis Harry de Meijer was door een reorganisatie op zoek naar een nieuwe uitdaging. Hij is toen met een compagnon samen begonnen om B2B mooie geïllustreerde boeken als relatiegeschenk aan te bieden. Ik was op dat moment commercieel directeur bij een drukkerij en wij verzorgden zowel het drukken en mailen als de responseverwerking en orderconversie. Inclusief de gehele boekenvoorraad en de bijbehorende logistiek was dat een prachtig voorbeeld van een turn-key dienstverlening waar ik veel affiniteit mee had.” Kerstpakketten “Toen Harry de Meijer in 2002 met pensioen ging heb ik Books Unlimited overgenomen en het een aantal jaren samen met compagnon Guus Raaphorst gerund die ik op termijn heb uitgekocht. Wij verkochten destijds via direct marketing boeken als relatiegeschenk aan het bedrijfsleven. Dat was vrij beperkt en daardoor waren we ook wel wat kwetsbaar. We hebben daarom aansluiting gezocht in de kerstpakkettenbranche met de gedachte dat ten minBoeken zijn een niche in de B2B geschenkenbranche en dat is precies waar Auke Brattinga, eigenaar van Books Unlimited, plezier aan beleeft. Affiniteit hebben en houden met het werk dat hij doet is zijn grote drijfveer. Het bedrijf in hartje Zwolle bestaat al zo’n dertig jaar en is een betrouwbare leverancier voor de kerstpakketten-, promo- en relatiegeschenkenbranche en bedrijven die een jubileum te vieren hebben. Een klein team van vier personen werkt aan ideeën, content en sales en groter dan dat hoeft het wat Brattinga betreft ook niet te worden. ‘Als een bedrijf groter wordt verlies ik het gevoel met de basis, hier ben ik precies op m’n plek’. AUKE BRATTINGA VAN BOOKS UNLIMITED - SPECIALIST IN BOEKGESCHENKEN IK STA GRAAG DICHT BIJ DE BASIS ste één op de tien kerstpakketten een boekje zou moeten kunnen bevatten. Deze tak levert nu een substantieel deel van onze omzet op. Als spin-off kwamen we terecht in de promobranche en als vierde tak van ons bedrijf hebben we het uitgeven van jubileumboeken ontwikkeld.” Hoe gaan jullie te werk? “We werken hier bewust met een klein team en hebben alle creativiteit in huis voor het ontwikkelen van mooie uitgaves, de expertise voor het voeren van redactie en productie, sales en aftersales en we voeren ook zelf de financiële administratie. De trends in de markt houden we goed in de gaten en dan poppen er ideeën en titels op waar we mee aan de gang gaan. We kijken naar de omvang en de sfeer die het boek moet krijgen, voor welke doelgroep of voor welk themapakket het gemaakt zou kunnen worden. Op het moment dat we een titel in beeld hebben bespreken we intern wie er tijd en zin heeft om die te maken. Ik schrijf zelf dus ook, soms samen met een van mijn collega’s. Ik sta zelf graag aan de basis van het productieproces en door klein te blijven kunnen we het zonder bureaucratische organisatie stellen. Ik zie het ook niet zozeer als ‘schrijverschap’ maar als het vergaren van content en dat in een aantrekkelijke setting naar buiten brengen. Als we de capaciteit of 13 2025 - nummer 1 - promzvak.nl

8 Ik sta graag dicht bij de basis de kennis niet in huis hebben dan besteden we het uit. De vormgeving wordt gedaan door een ontwerpstudio. Ik kan creatieve ideeën opperen en formuleren maar de vormgeving zelf is niet mijn expertise.” Culinair Welke onderwerpen kunnen mensen bij jullie vinden? “Veruit het grootste deel van ons assortiment is food gerelateerd. Kerstpakketten gaan immers over eten. Dus vind je bij ons veel culinair gerelateerde titels zoals BBQ, Italiaanse keuken, pizza’s… We zijn hier stuk voor stuk ook kookgekken, dus die titels vinden we heel leuk om te schrijven. Daarnaast geven we boeken uit die te maken hebben met vrije tijd, fietsen, wandelen en ontspanning. Los van de onderwerpen heb ik een intrinsieke motivatie om alles zo duurzaam mogelijk te maken. Niet alleen door middel van een duurzaam productieproces met zo min mogelijk uitstoot, maar ook inhoudelijk willen we in onze boeken duurzaamheidstips geven. Bijvoorbeeld inkopen doen conform de seizoenen en vegetarische opties bij de recepten. Tien jaar geleden richtte ik het label EKOboek op voor salespromotion en kerstpakketten. De boekjes werden klimaatneutraal geproduceerd, wat toen zeer onderscheidend was, maar ze waren per stuk een dubbeltje duurder en niemand kocht het toen. De markt was er blijkbaar niet klaar voor.” Waarom richt Books Unlimited zich alleen op de B2B markt? “Ik heb minder affiniteit met de detailhandel, die vraagt hele andere kennis en ervaring. Ik hou meer van het éénop-één onderhandelen over afzetmogelijkheden. We leveren aan kerstpakkettensamenstellers, promo- en relatiegeschenkenbedrijven en PR bureaus. Jubileumboeken leveren we veelal rechtstreeks.” Hoe verloopt dat proces? “Voor de jubileumboeken benaderen we bedrijven die een rond aantal jaar bestaan en bieden onze diensten aan. Dat zijn mooie langlopende projecten. Wat er onder andere ook zo leuk aan is: je staat de ene dag met een haarnetje op in een laboratorium en de volgende dag loop je in een grote industriële bakkerij en vertelt de eigenaar trots dat hij 30.000 broodjes per uur bakt… Aan routinematig werk heb ik een broertje dood, dus ik hou enorm van die afwisseling en wat je leuk vindt om te doen daar ben je over het algemeen goed in. Per uitgave zoeken we een auteur en/ of redacteur uit de betreffende branche waarmee we de inhoud samenstellen. We doen tekst- en beeldresearch, ontwerp en opmaak en boekproductie. Grafisch technisch, mijn achtergrond, zoeken we per uitgave naar uitdagende en onderscheidende uitvoeringsvormen.” Zijn jullie veelal gebonden aan de streek waar jullie gevestigd zijn, Zwolle en omstreken? “Ons afzetgebied is heel Nederland en het Nederlandstalige deel van België. Ik hou van het directe contact met de klant en reis overal naartoe. Onderweg krijg ik ook vaak ideeën waarmee we vroeger of later mee aan de slag kunnen. Wij hebben een ’push product’ dus de latente vraag moeten we zelf aanslingeren om tot verkoop te komen. Maar dat vind ik juist leuk om te doen door middel van persoonlijke verkoop, beurzen en de follow up daarvan en netwerken binnen en buiten de branche. Behalve ons kantoor hier in Zwolle hebben we twee magazijnlocaties. Eentje in Hasselt voor bewerkelijke orders zoals voor de kerstpakketten, salespromotion en relatiegeschenken, en een locatie in Enschede waar het orderproces volledig geautomatiseerd is voor keuzeconcept toepassingen.” Geur van inkt Hoe ben jij in het boekenvak terecht gekomen? “Ik ben geboren in Bolsward boven de kantoorboekhandel annex drukkerij die van mijn ouders was. In die tijd was het drukkersvak nog heel ambachtelijk. Als kind vond ik het heel fijn om daar rond te banjeren. Het geluid van de machines was op de een of andere manier rustgevend en de geur van inkt vond ik lekker… Ik wist ook al vroeg dat ik drukker wilde worden. Toen ik zes was verhuisden we naar de regio Nijmegen. Ik ben naar het Grafisch Lyceum in Eindhoven gegaan en ben daar opgeleid tot drukker. In de jaren zeventig was het lastig werk te vinden maar ik kon aan de slag bij een drukkerij in Lelystad. Ik zag het in het begin nog als een kortstondig tussenstation maar het bleek 15 2025 - nummer 1 - promzvak.nl

8 Ik sta graag dicht bij de basis een ongelooflijk leuk sociaal bedrijf. Het was een warm bad. Ik kreeg veel mogelijkheden om me te ontwikkelen en toen het bedrijf ook grafische machines ging verkopen, mocht ik dat op me nemen. Ik hield van reizen en vloog kriskras door Europa om fabrikanten te ontmoeten en machines te verkopen.” “Machinehandel was niet mijn einddoel en ik miste het ambacht en de kleinschaligheid van het drukkersvak. Dus na een aantal jaar ben ik in de sales gaan werken bij een kleine drukkerij in Kampen. Het gaf voldoening om weer met het ambacht bezig te zijn. Maar er was een sterke groeiambitie binnen het bedrijf en na een aantal jaar groeide het van 18 naar bijna 100 man. Toen ik er op een gegeven moment directeur werd gaf ik leiding aan een groot bedrijf. Dan moet je soms keuzes maken die niet altijd de jouwe zijn en daar heb ik moeite mee. Dus na een paar jaar zag ik mezelf toch weer ver verwijderd van de basis in een, op technisch gebied, sterk veranderende omgeving. De charme van het ambacht verdween uit de branche. Het bedrijf liep goed maar ik kwam op een gegeven moment thuis met een ontevreden gevoel.” Autonomie “Het was me duidelijk geworden dat voor mezelf beginnen de enige optie was om bij de basis van het bedrijfsproces te kunnen blijven. Ik nam me toen iets voor: mijn bedrijf wordt nooit groter dan vier à vijf mensen. En zo is het ook gegaan. Het geeft mij de vrijheid van handelen zodat ik er plezier aan beleef.” Is het voor jou belangrijk om eigenaar te zijn? “Ja. Ik kan slecht tegen autoriteit en hiërarchie, misschien is het mijn Friese afkomst. Ik hou niet van generaliseren maar de gemiddelde Fries is vrijgevochten. Books Unlimited betekent voor mij ook vrijheid, autonomie. Ik voel een sterke verantwoordelijkheid voor het bedrijf, mijn collega’s en de klanten, maar tegelijkertijd vind ik het prettig om mijn eigen keuzes te kunnen maken zonder dat ik er direct op word afgerekend. Als leverancier wil ik voorspelbaar zijn. Klanten kunnen op ons rekenen en we doen wat we beloven. Maar ik vind het ook fijn om onvoorbereid op pad te gaan en te zien wat ik tegenkom. Niet altijd via vastgelegde routines te werken. En het team kan daar ook goed mee omgaan. Ieder heeft z’n eigen kerncompetentie, dat werkt heel goed.” Wat zou jouw team zeggen over jouw kerncompetenties? “Ik denk dat het antwoord zou zijn: vindingrijk, creatief, veelzijdig, betrouwbaar, goed georganiseerd.” Heb je een idee waar jij met het bedrijf heen wil? “Primair is het mijn doel om te continueren. Daar is ook veel op gericht, een goede balans van omzet, marge en kosten, waardoor het bedrijf bestaansrecht behoudt. We blijven doorgaan met concepten uitwerken om dat te bewerkstelligen. Ik wil ook graag nog heel lang blijven doorwerken. Op termijn zal ik op zoek gaan naar continuïteit buiten mij om, maar dat is voor later, dat heb ik nog niet in detail gepland maar ik ben er wel mee bezig. Mijn hobby is mijn werk en mijn werk is mijn hobby.” Uitdagingen Ben jij iemand die zijn werk mee naar huis neemt? “Routinematig werk laat ik graag op kantoor, dat neem ik zo weinig mogelijk mee, maar ik sta altijd aan. Als ik iets lees wat interessant is dan ga ik erover nadenken hoe ik er een boekje over zou kunnen maken. Alles wat op mijn pad komt is een uitdaging. Ook tegenvallers horen daar bij. Ik ervaar dat niet als beren op de weg of bedreigingen en het bezorgt me ook geen stress. Ik slaap geen enkele nacht slecht. Ja, soms is het erg druk, maar ik heb er geen last van. Op vakantie neem ik in principe de (werk)telefoon niet op. Ik maak mijn keuzes op dat gebied.” Zou je jezelf ondernemer of manager noemen? “Ik ben niet de ondernemer in de klassieke zin van het woord. Ik heb geen affiniteit met het economisch model dat alles moet groeien. Sterker nog, ik ben er kritisch over, we bewijzen onszelf daar uiteindelijk geen dienst mee. Aan groei zit ook altijd een keerzijde. In die zin ben ik geen ondernemer maar ik kan goed managen en intern hebben we de taken en verantwoordlijkheden goed verdeeld. Ik ben eindverantwoordelijk en run de tent met overtuiging, passie en verantwoordelijkheidsbesef.” De smaak van Schiphol De beste recepten van en voor collega’s 17 2025 - nummer 1 - promzvak.nl

Ik sta graag dicht bij de basis (advertentie) 9 Wat doe je graag naast je werk? “Ik heb naast m’n werk geen andere hobby’s maar wel veel leuke bezigheden. Ik lees graag, maar dat doe ik niet structureel, eerder impulsief. Mijn vrij grote tuin onderhouden doe ik omdat het moet gebeuren en ik heb er zeker geen hekel aan. Het brengt mij ontspanning en afleiding maar heeft ook een vorm van rendement. Iedere ochtend verzorg ik mijn eigen kippen wat altijd een leuk momentje is. Kippen zijn echt hele boeiende wezens! Verder doe ik regelmatig vrijwilligerswerk met een maatschappelijk doel. Ooit heb ik een klassieke auto, een Citroen DS, als hobbyproject gehad maar ik kon er uiteindelijk niet veel mee. Zij stond er maar en keek mij aan. En een ‘sportgen’ heb ik ook niet, in tegenstelling tot mijn partner die marathons rent. Ik moedig haar wel aan! We hebben twee zoons, de een is archeoloog en de ander eventmanager bij een museum. Zij hebben beiden een kind dus ik ben ook opa.” Onderweg Wat drijft je om op te staan ’s ochtends? “Ik sta op voor wat de dag mij brengt. Voor wat er ligt. Voor de ideeën die ik wil uitwerken. Ik vind onderweg zijn in Nederland en België nog steeds erg leuk. Maar ik sta ook op voor de dagelijkse routine die gedaan moet worden.” Wat was je geworden als je dit niet was geworden? “Ik wist al heel jong dat ik drukker wilde worden maar er was ook een tijd dat boswachter zijn me leuk leek. Maar dit past toch beter bij me. De binding met de natuur is er wel in de zin van dat ik het leuk vind om te wandelen maar veel verder dan dat gaat het niet. Eigenlijk ben ik volkomen op mijn plek. Ik heb leuke klanten, we zijn een fijn team, ik kan m’n creativiteit kwijt, heb onderscheidend vermogen omdat ik in een niche zit, het werk is heel veelzijdig en er zijn genoeg uitdagende projecten om aan te pakken.” Waar kun je jou voor wakker maken? “Ik hecht heel erg aan m’n nachtrust, laat mij maar lekker slapen.” 19 2025 - nummer 1 - promzvak.nl

20 De aanstelling van Pieter Boonekamp als CEO van PF Concept markeert een logische voortzetting van de strategische richting die het bedrijf al enkele jaren volgt. "Dit is geen revolutie, maar een evolutie," benadrukt Boonekamp. "De afgelopen jaren heb ik stap voor stap verantwoordelijkheden overgenomen en nu is het tijd om het roer definitief over te nemen." Zijn voorganger, Ralf Oster, heeft zich de laatste jaren vooral gericht op aandeelhoudersrelaties en de optimalisatie van de operationele processen in de productiefaciliteiten. Boonekamp neemt deze taken over en benadrukt dat hij zich, naast zijn vertrouwde rollen binnen sales, marketing en duurzaamheid, nu ook zal bezighouden met de gehele supply chain, finance en IT. Terwijl digitalisering en duurzaamheid onze sector transformeren, staat PF Concept aan de frontlinie van deze ontwikkelingen. Met de recente benoeming van Pieter Boonekamp als CEO zet de onderneming een strategische koers uit die zowel continuïteit als innovatie waarborgt. In een openhartig gesprek deelt hij zijn visie op de toekomst van PF Concept en de marktontwikkelingen die distributeurs niet mogen missen. KERSVERSE CEO PIETER BOONEKAMP OVER STRATEGIE PF CONCEPT Drie belangrijke beloftes aan distributeurs Onder leiding van Boonekamp blijft PF Concept trouw aan drie kernbeloftes richting distributeurs: 1. Het meest relevante assortiment aanbieden: PF Concept wil distributeurs een breed scala aan hoogwaardige, duurzame en innovatieve producten blijven bieden. Het merk Stanley is daar een sprekend voorbeeld van. Het toevoegen van het merk Roly aan het textielportfolio en in het algemeen meer producten in de lagere prijspunten bieden extra kansen aan distributeurs om ook voor de alledaagse business van de snelheid en kwaliteit van PF gebruik te maken. 2.Technologie als drijvende kracht: De investeringen in digitale tools helpen distributeurs efficiënter te werken. Naast AI voor online personaliseren is een van de Pieter Boonekamp en Serge Mertens FOTOCREDITS: DROPShots-By-Hanneke DOOR PETER VAN GESTEL

8 belangrijkste innovaties 'Print on Demand', waarmee distributeurs gepersonaliseerde producten kunnen aanbieden zonder voorraadrisico's, en dit vanaf 1 stuk. 3.Duurzaamheid als prioriteit: De transitie naar een duurzame industrie is onvermijdelijk. PF Concept wil distributeurs volledig ontzorgen op het gebied van compliance en transparantie in de supply chain, zodat eindklanten met vertrouwen promotionele producten kunnen blijven afnemen. Het behouden van het Ecovadis Platinum label geeft aan hoe serieus het topic genomen wordt binnen de organisatie. De kracht van samenwerking in de keten Een van de uitdagingen in de sector is het beheersen van kosten terwijl de marges onder druk staan. PF Concept gelooft dat samenwerking met distributeurs en leveranciers de sleutel is om efficiënter te opereren. "Waarom zouden distributeurs zelf grote voorraden van bedrukte producten houden of IT-investeringen doen als wij al binnen 1 dag kunnen printen en een geavanceerd platform kunnen aanbieden?" stelt Boonekamp. "Door gebruik te maken van onze technologie, kunnen zij zich focussen op hun kerntaak: het inspireren en bedienen van hun klanten." De samenwerking met textielleverancier Roly is een goed voorbeeld van deze strategie. In plaats van zelf een enorme voorraad op te bouwen, maakt PF Concept gebruik van Roly’s bestaande distributiecentrum. Hierdoor kan het bedrijf flexibel inspelen op de vraag zonder onnodige kosten te maken. De impact van print on demand Een van de meest baanbrekende ontwikkelingen binnen PF Concept is de integratie van 'Print on Demand'. Dit model stelt distributeurs in staat om zonder grote investeringen in voorraad gepersonaliseerde producten aan te bieden. "We hebben een platform ontwikkeld waarmee distributeurs echt binnen een paar minuten een webshop kunnen opzetten. Zo kunnen zij inspelen op tijdelijke markten zoals evenementen en sportevenementen," vertelt Boonekamp. Udesignme PF Concept introduceert met Udesignme een innovatieve oplossing voor distributeurs die willen inspelen op de groeiende markt van print on demand. Met deze tool kunnen distributeurs binnen anderhalve minuut een gepersonaliseerde webshop opzetten, waarmee ze eindklanten eenvoudig en snel kunnen bedienen. De producten uit het PF Concept-assortiment zijn per stuk te personaliseren en worden direct uit voorraad geleverd. Volgens Serge Mertens, country manager van PF Concept, biedt Udesignme enorme kansen: “We geloven enorm in de mogelijkheden van print on demand, vooral voor sectoren zoals sportevenementen, universiteiten en bedrijfsevenementen. Distributeurs kunnen hiermee nieuwe markten aanboren zonder grote investeringen in IT of voorraadbeheer.” Het platform stelt distributeurs in staat om hun klanten een eenvoudige en efficiënte manier te bieden om gepersonaliseerde producten te bestellen. “Udesignme verlaagt de drempel voor maatwerk en maakt het mogelijk om ook kleine aantallen op een winstgevende manier te verkopen,” aldus Mertens. De tool is ontworpen met gebruiksgemak in gedachten: “Met slechts een paar klikken selecteer je producten, upload je een logo en is de webshop klaar voor gebruik. Wij regelen de productie en distributie, zodat de distributeur zich volledig kan richten op de verkoop en klantcontact.” PF Concept verwacht dat Udesignme een nieuwe standaard zet voor digitale verkoopkanalen. "Door gebruik te maken van onze technologie, kunnen zij zich focussen op hun kerntaak." Bekijk hier het gesprek tussen Pieter Boonekamp, Steven Baumgärtner en Peter van Gestel tijdens de PSI. 21 2025 - nummer 1 - promzvak.nl

9 Kersverse CEO Pieter Boonekamp over strategie PF Concept (advertentie) Voor distributeurs betekent dit een nieuwe manier van zakendoen. In plaats van grote oplages in te kopen en voorraadrisico’s te nemen, kunnen zij flexibeler inspelen op specifieke klantbehoeften. "Dit model kan een gamechanger worden in de industrie," voorspelt Boonekamp. “Denk maar eens aan de mogelijkheden in de kerstpakketten markt. Een gevarieerd foodpakket met een mooi product op naam en zo kan ik nog wel tien voorbeelden geven.” Markttrends en uitdagingen voor distributeurs De promotionele productensector is volop in beweging. Consolidaties en overnames veranderen het speelveld, terwijl digitalisering en duurzaamheid steeds meer prioriteit krijgen. Boonekamp wijst erop dat veel distributeurs maar ook veel suppliers nog niet volledig zijn voorbereid op de nieuwe wet- en regelgeving rondom duurzaamheid en supply chain-transparantie. "Wie nu niet investeert in compliance en digitalisering, zal het op termijn moeilijk krijgen." PF Concept helpt distributeurs door relevante data en tools beschikbaar te stellen, zodat zij eenvoudiger kunnen voldoen aan de eisen van eindklanten en wetgevers. "Onze klanten moeten zich kunnen concentreren op hun business zonder zich zorgen te maken over regelgeving en logistieke uitdagingen," zegt Boonekamp. Een positieve blik op 2025 Ondanks de economische onzekerheden ziet Boonekamp 2025 met vertrouwen tegemoet. "We hebben de afgelopen jaren veel strategische beslissingen genomen die ons nu in een sterke positie brengen. Door ons assortiment uit te breiden, technologie slim in te zetten en duurzaamheid centraal te stellen, blijven we onze distributeurs optimaal ondersteunen." PF Concept blijft zich richten op innovatie en samenwerking. "Dit is een dynamische sector en wie niet meebeweegt, blijft achter. Maar ik ben ervan overtuigd dat wij, samen met onze distributeurs, klaar zijn voor de toekomst." 23 2025 - nummer 1 - promzvak.nl

8 25 2025 - nummer 1 - promzvak.nl Het is ook bekend dat sommige reclamebureaus graag betrokken worden bij het plaatsen van een order voor promotionele producten, omdat ze dan kunnen proberen er een kleine marge op te leggen. Dat zullen opdrachtgevers niet altijd leuk vinden (tenzij ze hierover met hun reclamebureau afspraken hebben gemaakt), maar het gebeurt ook regelmatig dat opdrachtgevers niet met naam en Spreek je met distributeurs van promotionele producten, dan hoor je zo nu en dan opmerkingen over de rol van reclamebureaus bij de inkoop van promotionele producten. Soms lovend, soms misprijzend. Reclamebureaus worden door opdrachtgevers ingeschakeld om hen te helpen bij de ontwikkeling en de uitvoering van het communicatiebeleid. En daar horen natuurlijk ook promotionele producten bij. In de praktijk zien we met enige regelmaat dat reclamebureaus, terwijl ze nog bezig zijn met het formuleren van hun advies, ook al kijken wat de mogelijkheden van promotionele producten hierbij zijn. Dat leidt regelmatig tot vragen aan distributeurs zonder dat daar een order uit rolt. In veel gevallen komt die order dan rechtstreeks van de opdrachtgever en is het niet altijd duidelijk wat de rol van het reclamebureau daarbij geweest is. RECLAMEBUREAUS EN DE INKOOP VAN PROMOTIONELE PRODUCTEN DOOR ED VAN EUNEN toenaam bekend willen worden bij de distributeurs in de offertefase. In dat geval laten ze hun reclamebureau de gesprekken voeren. Opdrachtgevers zijn soms bang dat ze dagelijks bestookt zullen worden met telefoontjes en e-mails van distributeurs als bekend is dat ze zich oriënteren op de aanschaf van promotionele producten. Dan kun je deze telefoontjes maar beter door je reclamebureau laten opvangen.

Reclamebureaus en de inkoop van promotionele producten 9 Samenwerking tussen opdrachtgever en een reclamebureau bij de inkoop van promotionele producten, volgens opdrachtgevers Altijd Soms Nooit 27 2025 - nummer 1 - promzvak.nl Vaker zonder reclamebureau dan met Wat is nu de werkelijke rol van reclamebureaus als het om promotionele producten gaat? In het PromZ Distributeursonderzoek 2024 zijn hierover enkele vragen gesteld. Gebleken is dat bij zo’n 23% van de uitgebrachte offertes op de een of andere manier een reclamebureau betrokken was. Als het om het uitleveren van orders gaat ligt dat percentage ongeveer gelijk. Globaal betekent dit dat bij ongeveer één op de vier gevallen de distributeur (ook) te maken krijgt met een reclamebureau. We hebben bij het PromZ Opdrachtgeversonderzoek 2024 ook gevraagd of men als opdrachtgever weleens samenwerkt met een reclamebureau bij de onderhandelingen met een distributeur. Dan blijkt, zoals in de tabel te zien is, dat bijna 90% van de opdrachtgevers zegt nooit samen te werken met een reclamebureau bij het inkopen van promotionele producten. Dat verschilt dus met de ervaringen die distributeurs zeggen te hebben. Hoe kunnen we dit verschil verklaren? Het lijkt er op dat met name grotere opdrachtgevers, die (veel) vaker promotionele producten inkopen, daarbij ook vaker een reclamebureau inschakelen. We moeten ons hierbij realiseren dat de rol van het reclamebureau bij de inkoop van promotionele producten zeer uiteenlopend kan zijn, van het ontwikkelen van ideeën die de opdrachtgever zelf moet uitvoeren tot het verzorgen van de volledige inkoop, logistiek en opslag van een order, waarmee het reclamebureau veel werk uit handen neemt van de opdrachtgever. Het is overigens niet bekend hoe doorslaggevend de rol van reclamebureaus is bij het onderhandelen over promotionele producten. We hebben de indruk dat de uiteindelijke besluitvorming in verreweg de meeste gevallen bij de opdrachtgever ligt. Je kunt je natuurlijk afvragen of het wel nodig is dat een opdrachtgever zijn reclamebureau meeneemt naar de distributeur. Uit het eerder genoemde Distributeursonderzoek blijkt dat 7% van de distributeurs zichzelf ook een rol als reclamebureau toedicht. Daar zou de opdrachtgever dus ook gewoon gebruik van kunnen maken. Misschien zou het goed zijn als deze distributeurs hier wat meer nadruk op leggen bij hun communicatie.

28 Veel herinnert nog aan de begintijd van Bata in Nederland. Batadorp bestaat nog, al is het nu officieel een wijk van Best. De herkenbare woningen met platte daken staan er nog, net als de historische fabriekspanden. Natuurlijk is er veel veranderd. Maar de machines in de Bata schoenenfabriek draaien al bijna honderd jaar. Tegenwoordig geavanceerder en efficiënter dan ooit. Ondertussen is het Bata fabriekscomplex uitgeroepen tot Nederlands Industrieel erfgoed. In de voormalige magazijnen, sokkenfabriek en verpakkingshallen bevinden zich onder meer het hoofdkantoor van Bata Industrials, een bedrijfsverzamelgebouw, lunchroom, vergaderzalen, sportcentrum en een werkplaats voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ook één van de twee laatste Nederlandse Bata schoenenwinkels - de andere zit in Uden - is nog op het terrein te vinden. Kortom, Bata is uniek in zijn soort. Er zijn van die bedrijven waar je als land trots op mag zijn. Bata Industrials is zo’n bedrijf. Waarom? 1. In de jaren dertig bouwde de succesvolle Bata-oprichter Thomas Bata niet alleen een schoenenfabriek in Best, maar óók een compleet dorp voor de arbeiders. 2. Tot op de dag van vandaag is Bata Industrials de enige producent ter wereld wiens veiligheidsschoenen en -sokken wereldwijd te koop zijn. 3. Research & Development en een groot deel van de productie vinden nog steeds in Nederland plaats. “BIJ BATA INDUSTRIALS GEBEURT HET” HET BRUIST IN BEST Leuke gesprekken Die nostalgie en het proces van vernieuwing, verjonging en verduurzaming waar het bedrijf volop in zit, spreekt Remie van der Kuip aan. Vorig jaar werd de voormalige Benelux U-Power man door een recruiter gepolst voor de functie van Business Director Europe. Het woord ‘Bata’ bracht hem even terug in de tijd dat hij als kleine jongen zijn eerste Bata-schoenen kreeg. Een gesprek over Bata levert vaak leuke gesprekken op heeft Van der Kuip gemerkt. Veel mensen - weliswaar boven een bepaalde leeftijd - herinneren zich de tijden van weleer. Bata was destijds een begrip, zoals Nike en Adidas dat nu zijn. In veel landen is Bata dat nog steeds. In Nederland raakte de Bata modeschoen eind vorige eeuw op de achtergrond. In plaats daarvan maakte het Brabantse bedrijf naam als maker van degelijke en betrouwbare werkschoenen. Dit resulteerde in de oprichting van Bata Industrials, dat DOOR JUDITH MUNSTER

8 zich volledig concentreert op het vervaardigen van kwalitatieve veiligheidsschoenen en -sokken. Miljoenen werklieden Inmiddels dragen miljoenen werklieden over de hele wereld de gecertificeerde veiligheidssokken en -schoenen van Bata Industrials. Toch valt er nog genoeg terrein te winnen. Zo worden de pijlen anno 2025 nadrukkelijker op de nieuwe generatie gericht. Van Der Kuip: “Jongeren hebben andere wensen dan hun oudere collega’s. Maar dat niet alleen, door de opkomst van de sneaker is het wensenpakket in het algemeen veranderd. Naast veiligheid en comfort vinden we het belangrijk dat schoenen er leuk uitzien en duurzaam worden gemaakt. Dus daar ligt onze focus nu op. De afgelopen jaren stonden in het teken van het ontwikkelen van innovaties en nieuwe modellen, onder andere speciaal voor vrouwen. Vooral de sneaker-achtige werkschoenen zijn hot. Daarnaast hebben we grote stappen gemaakt in het verduurzamen en optimaliseren van de productie- en kantoorfaciliteiten en het uitrollen van nieuwe communicatie- en marketingstrategieën.” Kortom, het bruist in Best. En op die rijdende trein is Van der Kuip als nieuwe Business Director Europe gesprongen. Geen boemeltreintje, maar een hoge snelheidstrein die in volle vaart op meer naamsbekendheid en verkoopsucces afstevent. “In eerste instantie overvielen het razende tempo en die gretigheid me wel een beetje”, bekent hij. “Ter illustratie: in mijn eerste werkweek stonden maar liefst 38 gesprekken gepland. Aan de andere kant vond ik die drive ook verfrissend. Nu we een paar maanden verder zijn, en Bata anno 2025 Bata is een wereldwijd opererend familiebedrijf dat jaarlijks meer dan 180 miljoen paar schoenen verkoopt in 5.800 winkels in ruim 70 landen. Bata produceert lokaal in 22 fabrieken op 5 continenten. Het bedrijf heeft ongeveer 35.000 medewerkers in dienst. Bata Industrials is een dochteronderneming van Bata en actief in 24 landen. Bata Industrials telt wereldwijd circa 250 werknemers, waarvan 90 in Nederland. ik het bedrijf en de mensen beter heb leren kennen, ben ik blij dat ik aan boord ben gestapt. Als ik om half zeven ’s ochtends - zo’n beetje het enige moment waarop iedereen in de wereld tegelijk wakker is - in onze conferentieroom live met mijn collega’s uit onder andere Afrika, Australië, India en Noord- en Zuid-Amerika zit te praten, denk ik ‘Ja, bij Bata gebeurt het.’ Er komt een compleet nieuwe generatie geavanceerde werkschoenen aan en die is bij ons in Best ontwikkeld. Daar ben ik trots op. Aan mij de taak om die schoenen, met mijn team, aan de man/distributeur te gaan brengen… leuker wordt het niet.” Revolutie Zorgen de nieuwe modellen voor een revolutie in werkschoenenland? Volgens Van der Kuip zou dat zomaar kunnen. “Wat er in Best op het gebied van innovatie gebeurt is echt uniek. Op onze R&D afdeling werken onze 29 2025 - nummer 1 - promzvak.nl

“Bij Bata Industrials gebeurt het” 9 developers elke dag aan het ontwikkelen van nieuwe materialen en pasvormen. Dat doen ze al decennia lang. Een goed voorbeeld is de baanbrekende Walkline-technologie die Bata Industrials ooit samen met de Noorse wetenschapper Terje Haugaa, een autoriteit op het gebied van biomechanica, ontwikkelde. Deze technologie geeft voeten de vrijheid om zich op een natuurlijke manier te bewegen. Later kwam de Walkline 2.0 met een nog betere pasvorm, comfort en energieteruggave, waardoor schoenendragers langer energiek blijven. We hebben ook een eigen laboratorium, waar dezelfde veiligheidstesten als die van keuringsinstanties als SATRA en ISO worden uitgevoerd. Dus voordat we onze schoenen officieel laten testen en certificeren, zijn ze in ons lab al eindeloos getest…” En zo kan Van der Kuip nog uren doorgaan over alle technische hoogstandjes uit het Bata-lab. Ook zijn enthousiasme over de nieuwste collecties steekt hij niet onder stoelen of banken, zoals de WHAWOWA-lijn, ontworpen in samenwerking met modestyliste Dyanne Beekman. Van der Kuip: “Deze collectie is het resultaat van gesprekken die we met vele vrouwen in het veld hebben gevoerd. WHAWOWA staat voor What Women Want. Vrouwen willen niet alleen veiligheid, comfort en de juiste pasvorm, ze willen ook stijlvol voor de dag komen. Daarom hebben we modieuze en lichte beschermende schoenen ontworpen met de perfecte leest voor de vrouwenvoet.” “Bij de vernieuwde populaire Bata Enduro-collectie ligt de nadruk op ergonomie. Om stabiliteit en comfort te optimaliseren, wordt de natuurlijke beweging van de voet nagebootst. Daarnaast is de nieuwe versie veel duurzamer door het gebruik van snel hernieuwbare materialen op biologische basis. Het minimaliseren van onze ecologische voetafdruk is trouwens leidend bij alles wat we doen.” MVO-strategie In 2023 publiceerde Bata Industrials zijn eerste MVOstrategierapport, gericht op de Europese activiteiten. Dit rapport is de basis voor een steeds betere performance op MVO-gebied. “Er zijn al heel wat stappen gemaakt”, aldus Van der Kuip. “Elk onderdeel van de bedrijfsvoering is onder de loep genomen vanuit de vraag ‘wat kan er beter’ en daar wordt meteen op ingespeeld. We hebben bijvoorbeeld net een bedrijfsverhuizing achter de rug, het pand waar we nu zitten is helemaal verduurzaamd. Binnenkort wordt het volgende pand onder handen genomen. Ook de productiefaciliteiten en logistiek zijn vernieuwd en geoptimaliseerd. Onze fabrieken werken zo lean en clean mogelijk.” Andere initiatieven op duurzaamheidsgebied zijn bijvoorbeeld het gebruik van gerecyclede materialen, zoals gerecyclede PET-flessen voor voeringen en veters, het gebruik van minder en duurzamer verpakkingsmateriaal en het verwerken van bio-based materialen in de schoenen. Daarnaast ligt de focus op het recyclen van productieafval, het recyclen van oude schoenen om materialen te kunnen hergebruiken en het ontwerpen van schoenen die langer meegaan. Zoals gezegd, het bruist in Best, en dat betaalt zich nu al terug in stijgende verkoopcijfers. Van der Kuip is blij dat hij op die rijdende trein is gesprongen. “Voorlopig spring ik er niet meer vanaf”, lacht hij. Batadorp In de jaren ’30 zette de visionaire Tsjechische ondernemer Tomas Bata zijn stempel op Best met de oprichting van Batadorp. Dit modeldorp, gebouwd rond de schoenenfabriek van Bata, bood arbeiders niet alleen werk maar ook moderne woningen, een school, winkels en sportfaciliteiten. Het dorp ademde efficiëntie en gemeenschapszin uit, geheel volgens de Bata-filosofie van wonen, werken en recreëren. Wereldwijd zijn er acht tot tien Batadorpen gebouwd, onder andere in Zlín in Tsjechië (het eerste dorp), ZuidAfrika, Engeland, Canada, India en Brazilië. Vandaag de dag is Batadorp een rustige woonwijk in Best, waar de historie nog voelbaar is. De arbeidershuisjes met de typerende platte daken - omdat volgens Tomas Bata op zolders toch alleen maar rommel en stof wordt verzameld - en het strakke stratenplan herinneren nog aan het verleden. Een wandeling tussen het dorp en het oude fabrieksterrein werpt een blik op hoe werk en wonen ooit nauw met elkaar waren verweven. 31 2025 - nummer 1 - promzvak.nl

32 Gert-Jan Mulstege DOOR PETER VAN GESTEL

8 “De traditionele aanpak met grote bulkorders is niet meer van deze tijd,” begint Mulstege. “Klanten willen steeds vaker kleinere oplages, volledig afgestemd op hun specifieke behoeften.” Waar vroeger promotionele producten in hoge aantallen werden besteld, maakt Toppoint het nu mogelijk om al vanaf één stuk te produceren. Dit is vooral interessant voor bedrijven die snel willen inspelen op seizoensgebonden campagnes of evenementen. De drukkerij van Toppoint is volledig ingericht om deze kleine oplages efficiënt en snel te produceren. “We hebben ons productieproces zo gestroomlijnd dat 45% van de orders binnen 24 uur de deur uitgaat,” legt Mulstege uit. Dit wordt mogelijk gemaakt door een combinatie van digitaal aangestuurde druktechnieken zoals digitaaldruk, lasergravure, sublimatie en digitaal transferdruk. Een ander voordeel van deze aanpak is dat distributeurs geen grote voorraden meer hoeven aan te houden. Onze branche zit in transitie. Maar wat betekent dat nu eigenlijk? Door veranderende klantverwachtingen en technologische vooruitgang moet onze sector zich aanpassen. Toppoint speelt hierin een leidende rol. Vanuit hun vestiging in Hengelo en met een ultramoderne drukkerij in Polen, richt het bedrijf zich op innovatie, flexibiliteit en duurzaamheid. Een gesprek met GertJan Mulstege, commercieel verantwoordelijk bij Toppoint voor het verlagen van minimum order quantities (MOQ’s), het inzetten op printing on demand en het benutten van AI-technologie. TOPPOINT INNOVEERT MET PRINTING ON DEMAND EN AI Hiermee zijn ze flexibel om collecties aan te passen. “We bieden distributeurs de mogelijkheid om on demand te bestellen. Hierdoor dragen zij geen risico en kunnen ze toch snel leveren aan hun klanten,” aldus Mulstege. AI als spil in automatisering en foutreductie De inzet van AI speelt een cruciale rol in Toppoints nieuwe strategie. “We hebben een intelligent portaal ontwikkeld dat de volledige orderverwerking voor “Printing on Demand” automatiseert,” vertelt Mulstege enthousiast. Het portaal kan orderinformatie uit diverse bronnen verwerken, of dat nu Excel-bestanden, PDF’s of webshopkoppelingen zijn. Dankzij AI wordt de informatie automatisch ‘gemapt’ en verwerkt, zonder menselijke tussenkomst. Dit proces vermindert niet alleen de kans op fouten, maar bespaart ook enorm veel tijd. “Waar vroeger orders handmatig moesten worden ingevoerd, gaat dat nu volledig automatisch. Dit betekent minder handelingen, minder 33 2025 - nummer 1 - promzvak.nl

Toppoint innoveert met printing on demand en AI 9 fouten en snellere leveringen,” zegt Mulstege. “Bovendien kunnen we 80% van de veelvoorkomende fouten, zoals ontbrekende afleveradressen, direct in het portaal corrigeren zonder dat de klant hier iets van merkt.” Binnen dit traject is het gebruik van AI toegepast zodat patronen makkelijker herkend worden. Een andere innovatie is een meer geautomatiseerd proces voor personalisatie van producten met een unieke naam. Van de 1800 producten in het assortiment kan Toppoint er 1350 personaliseren met unieke namen of designs. “Of het nu gaat om een mok, powerbank of een tas: we kunnen alles op maat maken en dat volledig geautomatiseerd. Dit biedt distributeurs eindeloze mogelijkheden om hun klanten iets unieks aan te bieden.” Printing on demand: efficiënt en duurzaam Het concept van printing on demand sluit niet alleen aan bij de behoefte aan flexibiliteit, maar draagt ook bij aan duurzaamheid. “Geen grote voorraden betekent minder verspilling,” legt Mulstege uit. “Daarnaast werken we steeds meer met gerecyclede materialen en duurzame productiemethoden, zoals inkt op waterbasis en gerecycled roestvrij staal.” Een goed voorbeeld hiervan is een nieuwe druktechniek voor drinkwaren. Toppoint heeft een unieke machine ontwikkeld die briljante full-color bedrukkingen rondom kan aanbrengen op drinkwaren met een oor, zoals een mok of coffee to go beker. “Deze bedrukking is ook nog eens vaatwasmachinebestendig en voldoet aan de hoogste kwaliteitsstandaarden,” voegt Mulstege toe. Lancering van deze nieuwste en unieke druktechniek zal aan het einde van zomer plaatsvinden. Gerichte samenwerkingen met distributeurs Toppoint’s nieuwe aanpak is niet bedoeld voor de massa, maar voor een selecte groep partners in het full service segment. “We kiezen bewust voor samenwerkingen met gerenommeerde partijen die hun focus op kwaliteit en innovatie leggen,” vertelt Mulstege. Dit betekent niet alleen dat Toppoint exclusieve deals aanbiedt, maar ook dat ze hun distributeurs ondersteunen met maatwerkoplossingen. Een voorbeeld hiervan is de mogelijkheid om gepersonaliseerde brand webshops te ondersteunen aan de achterzijde. “Onze partners kunnen hun eigen platform beheren, terwijl wij op de achtergrond zorgen voor de afhandeling, productie en logistiek. Dit verlaagt hun werkdruk aanzienlijk en stelt hen in staat om zich volledig te richten op hun klanten.” Mulstege benadrukt dat dit model een win-winsituatie creëert. “Distributeurs kunnen sneller schakelen en inspelen op klantwensen, terwijl wij onze expertise en schaalvoordelen optimaal benutten. Het resultaat is een efficiëntere keten met lagere kosten en hogere klanttevredenheid.” De weg vooruit: innovatie en duurzaamheid in balans Met hun focus op printing on demand, AI en duurzaamheid is Toppoint klaar voor de toekomst. “De markt verandert en wij veranderen mee,” concludeert Mulstege. “Onze missie is om distributeurs de tools te geven waarmee zij succesvol kunnen zijn. Of het nu gaat om kleine oplages, razendsnelle levertijden of gepersonaliseerde producten: wij maken het mogelijk.” Printing on Demand. 35 2025 - nummer 1 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5