Een tijdje geleden vroegen we tijdens een onderzoek onder opdrachtgevers van distributeurs of zij vonden dat promotionele producten nog wel in de huidige tijd passen, gezien de aandacht die er momenteel is voor klimaat en duurzaamheid. Een derde vond dat promotionele producten zonder meer in deze tijd passen, terwijl 10% ze eigenlijk niet meer passend vindt. De rest gaat ervan uit dat promotionele producten nog steeds relevant zijn, mits ze duurzaam zijn qua productie en gebruik. Maar als promotionele producten niet meer in deze tijd zouden passen, wie zou er dan actie moeten ondernemen? De branche zelf? Hun opdrachtgevers? Of misschien de overheid als wetgever? Dat laatste is zeker niet ondenkbaar. Ook de overheid ervaart de constante maatschappelijke druk rondom allerlei kwesties en neemt soms wettelijke maatregelen. Dat kan ook de branche voor promotionele producten overkomen. Denk bijvoorbeeld aan de Wet Beperking Cadeaustelsel, die in de jaren dertig van de vorige eeuw werd ingesteld en pas in de beginjaren van deze eeuw werd afgeschaft. Deze wet maakte het verstrekken van gratis cadeautjes erg lastig. Consumenten moesten bijvoorbeeld de helft van de waarde van het gratis product in contanten aangeboden krijgen als ze dat product niet wilden. Er waren echter diverse uitzonderingen: goedkope weggevertjes mochten wel, en ook bij ‘consumptieverwantschap’ waren cadeautjes toegestaan. Zo werd een glas gezien als consumptieverwant met bier. Dankzij deze uitzonderingen kon Douwe Egberts destijds haar spaarprogramma onveranderd voortzetten. Diensten vielen eveneens buiten de verplichting om de helft van de waarde in contanten te vergoeden. Bovendien wisten slimme juristen in de praktijk allerlei achterdeurtjes te vinden om de regels van de wet te omzeilen. De Wet Beperking Cadeaustelsel was bedoeld om de kleine winkelier te beschermen tegen cadeauacties van grote winkelketens. Als dat al een reden was om zo’n wet in te voeren, kun je je voorstellen dat er in de komende jaren ook vanuit de maatschappij redenen kunnen worden aangedragen om het gebruik van promotionele producten wettelijk te beperken. Ik zeg niet dat het gaat gebeuren, maar de Wet Beperking Cadeaustelsel herinnert ons eraan dat we overal rekening mee moeten houden. WETGEVING EN PROMOTIONELE PRODUCTEN COLUMN DOOR ED VAN EUNEN 9 75 2024 - nummer 8 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5