PROMZ VAK 05-2024

Keten moet schending merkrechten serieuzer nemen 9 zou het mooi zijn als we via bewustwording een soort mores kunnen creëren waarmee problemen uit zicht blijven.” Extra checken Toch kan er ook nog inbreuk worden gemaakt op merkrechten in het geval dat elke marktspeler zich bewust is van de risico’s en op basis van de juiste intenties handelt. Distributeurs willen uiteraard wel marketing bedrijven en daarbij hun beste producten tonen. Niet elke medewerker is altijd even goed geïnformeerd over gemaakte afspraken en iemand kan iets over het hoofd zien. Vergissingen liggen daarom op de loer. De Winter: “Voor de veiligheid kan het soms verstandig zijn om een niet bestaand logo op voorbeeldproducten te plakken. En een check op het reeds gedeelde portfolio is ook geen overbodige luxe. Misschien staat er onbedoeld toch ergens een niet geclearde afbeelding of logo in een brochure of op een pagina. Voorkomen is beter dan een hoop gedoe waar je niet op zit te wachten.” Reactie branchevereniging Ook Voorzitter Joop van Veelen van Promotional Products Professionals erkent dat promotionele producten met logo’s van merken soms tegen gemaakte afspraken in worden getoond op beurzen, websites of in brochures. “Op bureaus die met merken afspraken vastleggen over geheimhouding, ligt een verantwoordelijkheid op de naleving daarvan. Het afdwingen van die naleving in de toeleveringsketen middels contracten kan een uitdaging zijn.” Ook Van Veelen denkt dat intermediairs en suppliers te goeder trouw handelen wanneer zij voor hun eigen marketing merkuitingen inzetten, maar zich niet altijd bewust zijn van de mogelijke juridische gevolgen. “De problematiek is niet nieuw en als branchevereniging juichen we toe dat er aandacht voor is. Meer bewustwording in de keten omtrent dit onderwerp is zeker welkom. Een combinatie van communicatie en voorlichting kan daaraan bijdragen.” 65 2024 - nummer 8 - promzvak.nl (advertentie)

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5