PROMZ VAK 05-2024

Keten moet schending merkrechten serieuzer nemen vaak expliciet bepalen dat hun leverancier geen marketingactiviteiten met de campagne en daarbij behorende middelen mag doen voor hun eigen marketing zonder toestemming. Dat kan gelden voor het tonen van het ingezette promotionele product met daarop het merk van de opdrachtgever en voor het gebruik van de merknaam”, zo vertelt De Winter. Volgens hem houdt Hokra zich in voorkomende gevallen keurig aan de voorwaarden, want het schenden daarvan kan leiden tot problemen met de opdrachtgever. Daarmee is vaak een langdurige werkrelatie ontstaan en die wil het bureau uiteraard goed houden. Als Hokra op z’n eigen marketinguitingen let, is er op dit punt dus niets aan de hand. Schending geheimhoudingsverklaring Een bureau als Hokra werkt voor de productie van promotionele artikelen samen met toeleveranciers. Met hen worden de voorwaarden waaronder opdrachten worden uitgevoerd gedeeld. Daarmee zouden alle risico’s uit de wereld kunnen zijn, maar de praktijk is soms anders. De Winter geeft een voorbeeld. “Begin dit jaar liep ik over een beurs en zag bij een standhouder een promotioneel product liggen met de naam van een nog niet gelanceerd merk. Dat merk was van een van onze opdrachtgevers. De betreffende leverancier, met wie wij het product hadden verzorgd, zette op die beurs het product en het bijbehorende merk in voor zijn eigen marketing. Wij hadden echter een geheimhoudingsverklaring ondertekend. Het tonen van het product met logo op die beurs kon daardoor een inbreuk op merkrechten betekenen. Als gevolg daarvan kan het betreffende merk juridische procedures starten en schade claimen. Daar is natuurlijk niemand bij gebaat. Een dergelijke situatie moet wat mij betreft dan ook te allen tijde voorkomen worden.” Geen incident De Winter vertelt dat hij de leverancier op de beurs direct heeft aangesproken en dat de zaak ter plekke is opgelost. “Hij had er alle begrip voor en heeft het product weggehaald. Hij had te goeder trouw gehandeld door een product dat verzorgd was voor een mooi merk in zijn marketing op te nemen. Daarbij had hij zich niet voldoende gerealiseerd dat hij mogelijk inbreuk maakt op het merkrecht van een ander.” Dat laatste is volgens De Winter een probleem dat breder speelt. Het beschreven voorval is geen uniek incident. “Het gebeurt vaker dat merkrechten zonder kwade opzet op een vergelijkbare manier worden geschonden. Zo komt het ook voor dat we promotionele producten die wij in opdracht hebben laten maken bij één van onze leveranciers terugzien in de webshop van concullega’s, inclusief de merknaam van onze opdrachtgever.” Branchebrede bewustwording Volgens De Winter wordt het tijd dat alle betrokkenen meer aandacht schenken aan deze problematiek. “Het speelt al jaren en blijft ook bestaan als er niets tegen gebeurt. In plaats van het risico te lopen dat het her en der tot problemen leidt, kunnen we denk ik beter eens nadenken over een structurele aanpak. Laat ik eerst de hand in eigen boezem steken: wij moeten als bureau onze partners nadrukkelijk wijzen op gemaakte contractuele afspraken en de juridische implicaties daarvan. Ook wij moeten wellicht contractueel preciezer vastleggen wat de rechten en plichten van relaties zijn in projecten voor opdrachtgevers. Daarnaast denk ik dat er branchebreed meer aandacht nodig is om bewustwording te creëren. Door het probleem te erkennen en te bespreken kunnen we samen vervelende juridische en financiële gevolgen voorkomen.” Nieuwe mores Hoewel De Winter het contractueel afdekken van afspraken als noodzakelijk ziet om met zekerheid gevrijwaard te blijven van schadeclaims, hoopt hij vooral op meer zelfregulering. “Het zou ideaal zijn als partijen in de markt uit zichzelf terughoudender zijn met merkuitingen van derden en daarmee ook ongeschreven regels naleven. Onze branche is de afgelopen jaren al steeds meer gejuridiseerd, waardoor we veel tijd kwijt zijn met het afdichten van afspraken en het checken daarvan. Met het oog daarop 8 Het zou ideaal zijn als partijen in de markt uit zichzelf terughoudender zijn met merkuitingen van derden en daarmee ook ongeschreven regels naleven. 63 2024 - nummer 8 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5