PROMZ VAK 05-2024

8 Een helder beeld van de groei van Hisense bekende merken hebben Chinese fabrikanten licenties verleend om onder hun naam elektronica te produceren en verkopen. Denk bijvoorbeeld aan Philips, dat in 2021 zijn divisie voor huishoudelijke apparatuur overdeed aan de Chinese investeerder Hillhouse dat 15 jaar lang de merknaam Philips op zijn producten mag blijven zetten. ING publiceerde dit najaar een rapport over de markt voor consumentenelektronica in Nederland. Daarin ging in 2023 een bedrag van 4,5 miljard euro om (exclusief btw). Interessant is dat de omzet sinds drie jaar in de lift zit. Bijzonder, want de afgelopen twintig jaar daalde de omzet in deze sector alleen maar. Corona kan hiervoor een verklaring vormen; we werkten thuis, konden niet naar de kroeg, theater of bioscoop. Dus we gaven ons geld uit aan spulletjes die ons verblijf in huis aangenaam maakten. PostCorona zie je door gestegen productie- en transportkosten dat de prijzen omhoog gingen. Meer omzet met hetzelfde volume dus. De bank onderscheidt drie categorieën: Witgoed, zoals wasmachines, koelkasten en magnetrons. Iedereen heeft deze apparatuur al in huis en pas als die stuk gaat kopen we een nieuwe. Deze vervangingsmarkt is voor de retail minder interessant. Bruingoed is de tweede categorie. Het gaat dan om audioapparatuur en tv’s. De categorie dankt zijn naam aan de bruine kast die radio’s en tv’s vroeger hadden (net zoals koelkasten en wasmachines doorgaans wit zijn). Technologische innovatie is voor veel consumenten een reden een apparaat te vervangen voor het einde van zijn levensduur. Ook grote sportevenementen kunnen een overweging zijn een nieuwe tv te kopen die iets groter is of nog scherper beeld geeft. De derde categorie wordt grijsgoed genoemd en bestaat uit computers, smartphones en digitale camera’s. Hier speelt lifestyle een rol; de meeste consumenten hebben best iets over voor een hippe telefoon of laptop en willen niet te lang met hetzelfde apparaat doen. Hisense in een notendop • 1969 Start onder de naam Qingdao Nummer 2 Radiofabriek. Het eerste product krijgt de naam Rode Lantaarn. • 1978 De fabriek gaat naast radio’s ook tv’s produceren. • 1979 De Chinese overheid voorziet grote toekomst voor de Chinese elektronica-industrie en voegt enkele fabrieken, waaronder de Qingdao Nummer 2 Radiofabriek samen onder de naam Qingdao Algemene Televisiefabriek. • 1988 De bedrijfsnaam wordt gewijzigd in Hisense. • 1991 Hisense gaat in opdracht voor buitenlandse producenten consumentenelektronica maken, zoals Hitachi, Toshiba en Whirlpool. • 1993 Naast productie voor de Chinese thuismarkt, gaat Hisense ook consumentenelektronica exporteren. • 1997 Hisense gaat naar de beurs in Shanghai. De Chinese staat houdt wel een aandeel van 30 procent. • 2015 Hisense koopt een televisiefabriek van Sharp in Mexico en verkrijgt een licentie om onder de naam Sharp televisies te produceren. • 2016 Op het Europees Kampioenschap voetbal is Hisense voor het eerst een van de hoofdsponsors. Een jaar later wordt ook een overeenkomst gesloten met de FIFA voor sponsoring van WK’s. • 2017 Overname van de televisietak van Toshiba. Hisense wordt ook op de Nederlandse markt beschikbaar. • 2018 Reorganisatie waarbij het bedrijf in drie divisies wordt opgedeeld: elektronische informatie, huishoudelijke apparatuur en intelligente technologie. • 2023 Hisense-producten zijn beschikbaar in meer dan 160 landen. Het merk verkocht 26,11 miljoen tv’s en haalde daarmee TCL en LG in en is nu na Samsung de tweede grootste tv-producent ter wereld. De meeste consumenten hebben best iets over voor een hippe telefoon of laptop. 57 2024 - nummer 8 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5