8 CHINESE MERKEN IN NEDERLAND DEEL 9 In een paar jaar tijd wist Hisense zich op te werken tot de tweede producent van tv’s wereldwijd. Wat verklaart het succes van dit in Nederland nog betrekkelijk onbekende merk en wat zegt dat over de positie van Chinese fabrikanten in de markt van consumentenelektronica? EEN HELDER BEELD VAN DE GROEI VAN HISENSE Alipay, BYD, Hisense, Vivo. Het viel de kijkers van het Europees Kampioenschap voetbal in Duitsland afgelopen zomer op hoeveel Chinese merken zichtbaar waren op de reclameborden rond het veld. Voor hun aanwezigheid zijn goede redenen: ten eerste volgen veel Chinese kijkers de Europese competities en toernooien op de voet. Het Chinese voetbal mag dan niet om aan te gluren zijn; als je de honderden miljoenen Chinese voetballiefhebbers wilt bereiken kun je beter op de Europese velden adverteren dan langs de lijn bij Beijing Guoan of Shanghai Port. Ten tweede mogen Chinese merken voor veel Europese consumenten misschien grote onbekenden zijn; op hun thuismarkt zijn ze al giganten en beschikken dus over de budgetten om tussen wereldmerken als Coca-Cola en Adidas te adverteren. Maar de belangrijkste reden is dit: de Chinese merken lopen in eigen land tegen de grenzen van hun groei aan en vliegen uit over de hele wereld op zoek naar nieuwe afzetmarkten. In Azië, Afrika en Zuid-Amerika zijn ze al volop aanwezig. En nu is Europa aan de beurt. En als de voetbalkijkers een beetje hadden opgelet hadden ze het kunnen weten: Hisense is al sinds 2016 hoofdsponsor van het UEFA-eindtoernooi en de kwalificatiewedstrijden. En sinds 2018 trouwens ook van de FIFA, als sponsor van het WK. Om me te oriënteren op de markt loop ik binnen bij een elektronicazaak in de buurt. Voorin staan de tv’s, achterin huishoudelijke apparatuur. Het valt me op dat er tussen de tientallen tv’s geen Chinese merken hangen. Maar die verkopen ze wel, verzekert de eigenaar mij, maar dan vanuit de doos. “Chinese merken zijn de afgelopen jaren kwalitatief enorm verbeterd, maar zijn nog niet helemaal op hetzelfde niveau als de vertrouwde merken. Het beeld aan de zijkanten van het scherm is dan bijvoorbeeld minder scherp dan in het midden. Of het geluid is minder”, vertelt hij. “Er zijn natuurlijk altijd mensen die per se een hele grote tv aan de muur willen maar daar niet zoveel budget voor hebben. Die gaan met een Chinese tv naar huis.” Toch doen Chinese elektronicafabrikanten iets goed: wereldwijd groeit het marktaandeel en in tests van de Consumentenbond scoren ze in meerdere categorieën het best op prijs-kwaliteitverhouding. Op zichzelf is dat natuurlijk niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat Chinese fabrieken al heel lang wasmachines, mobieltjes en tv’s voor andere merken in elkaar zetten. Sommige van oudsher 55 2024 - nummer 8 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5