PROMZ VAK 05-2024

‘Ik hou van het ambacht’ 9 in rustige en drukke periodes en wij werken alleen met fulltimers in vaste dienst dus er moet over het hele jaar voldoende werk te doen zijn. Ook vinden we het fijn om alles in eigen beheer te hebben, de hele keten bij ons in huis. Grip op de kleding houden.” Welke bedrijven bedienen jullie? “Dat is heel breed, van hoog tot laagsegment. De zelfstandige retailer, en ook grotere retailconcerns zoals C&A, Expresso, State of Art, Anna van Toor, Only for Men, Van Dal Mannenmode, Van Uffelen, met hen hebben we lange samenwerkingsverbanden. Daarnaast werken wij voor verschillende grote en kleine bedrijfskledingleveranciers zoals Groenendijk en Oger Corporate Fashion, maar ook vermaken en borduren we functionele bedrijfskleding voor bijvoorbeeld Kayser Bedrijfskleding. Daarnaast doen wij heel veel voor Defensie en voor luchtvaartmaatschappijen waaronder voornamelijk KLM. Wij kunnen onze diensten aan een brede markt aanbieden, en grote partijen kleding net zo goed vermaken als een enkel stuk. In de combinatie van diensten die wij op deze manier aanbieden onder één dak is er geen concurrentie.” Heb je veel veranderingen ingevoerd toen je aan de leiding kwam? “In 2009 werkten we met 115 mensen en nu zijn het er 200. We hebben een professionaliseringsslag gemaakt in werkzaamheden en in ons proces. Nieuwe technieken en ICT toepassingen hebben we geïmplementeerd. Ook hebben we in de loop der jaren branchegenoten overgenomen om onze marktpositie te versterken en hebben we onze klantenkring naar Duitsland uitgebreid.” Toekomst Heb je een visie waar je over vijf jaar wilt zijn? “We willen schaalbaar zijn en we willen ons in Nederland echt als merk positioneren. Dat is ons grote doel, dat we als dé textielvermaker worden gezien. We hebben natuurlijk een groeiplan in cijfers. Een segment dat we verder willen ontwikkelen is het repareren van outdoor kleding. Dat zijn vaak kleren die langer gedragen worden en die mensen goed willen onderhouden. Een retailer wil natuurlijk graag nieuwe kleding verkopen dus die zit er niet altijd op te wachten. Wij proberen ze te overtuigen dat als zij deze (reparatie) service verlenen, dat mensen ook bij hen terugkomen voor iets anders. Het is een goede manier om klandizie te behouden. Ook in de tak van bedrijfskleding wordt daar meer over nagedacht, in het kader van duurzaamheid en alle wetgeving daaromtrent.” En hoe bedienen jullie de promotionele branche? “De promotionele branche is een heel interessante markt voor ons. We hebben in de kersttijd bijvoorbeeld het borduren van de mutsen en sjaals die in de kerstpakketten gegeven worden, en we krijgen T-shirts en sokken voor festivals die bedrukt moeten worden. Sinds borduur- en drukwerk ook tot onze service behoren is het interessant voor ons om op beurzen als The Supplierdays te staan.” Wat vind je het leukst aan het werk? Dat ik met heel veel verschillende mensen werk. Onze medewerkers hebben diverse achtergronden en nationaliteiten. Het saamhorigheidsgevoel is groot en er is dan ook weinig verloop. De mensen zijn heel betrokken bij het bedrijf en we werken met lange dienstverbanden. Ons vijftigjarig jubileumfeest dit jaar was hartverwarmend. En het ambacht in leven houden, dat vind ik ook belangrijk! Ofschoon ik zelf geen coupeuse ben, koester ik het handwerk. Mijn drijfveer is om dit op een professionele manier in leven te houden. Onze vakmensen verdienen waardering voor wat ze doen.” Heb je zelf kinderen en wil je dat zij het bedrijf in de toekomst voortzetten? “Ik heb drie zoons van begin twintig en ze hebben hier allemaal tijdens hun opleidingen met een bijbaantje gewerkt. Het is nu nog geen thema of ze het ooit overnemen. Eerst moeten ze hun eigen weg gaan. Bovendien ben ik nog lang niet van plan om te stoppen!” Dat is ons grote doel, dat we als dé textielvermaker worden gezien. 53 2024 - nummer 8 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5