PROMZ VAK 05-2024

8 ‘Ik hou van het ambacht’ Pompbedrijf “Ze noemden het indertijd een pompbedrijf. Verpompen van kleding is een term die een beetje in de vergetelheid is geraakt maar staat voor het vermaken van kleding. Wij gebruiken het ook niet meer actief. We werken nog wel met de zogenaamde pompkaartjes waarop vermeld staat wat er moet gebeuren en er staat een unieke barcode op zodat we het kledingstuk in het hele proces kunnen volgen. Op een gegeven moment groeide het bedrijf uit tot een onderneming met 35 coupeuses. Eerst regionaal in Oldenzaal en omgeving, later breidde het netwerk steeds meer landelijk uit. Hun zoon heeft het in 1998 overgenomen en dat is de link hoe ik binnen ben gekomen want dat was mijn man. In eerste instantie hield ik mij bezig met financiën. In die tijd was het vermaken van kleding voor de retail onze corebusiness en op een gegeven moment kwam daar borduren en het vermaken van bedrijfskleding bij. Omdat we geen vakmensen in Nederland konden krijgen en daarom niet meer konden groeien hebben we in 2002 onze ateliers naar Polen verplaatst. We konden zoveel klanten krijgen maar konden ze niet meer bedienen. In Polen werken nu zo’n 150 mensen voor ons en in Nederland 50 mensen. We hebben nog wel een atelier in Oldenzaal maar dat is voor de particuliere markt. Verder hebben we kleermakers die we detacheren naar herenmodeketens zoals Only for Men. Dus in hun winkelateliers werken onze mensen.” Hoe kwam het dat zoveel mensen jullie wisten te vinden? “Het vak van kleermaker is echt uitstervend en daarom is de vraag groot. We groeiden vooral door mond-op-mond reclame. Ook creëerden we verschillende soorten service waaronder een logistieke tak. We hebben 14 busjes met hangend vervoer minimaal vier dagen per week door heel Nederland en de grensstreek van Duitsland rijden om kleren te brengen en op te halen. Vijf dagen per week verzorgen we de nachtpendel naar Polen en daar is nog uitbreiding in mogelijk, bijvoorbeeld met de feestdagen. Omdat we alles in eigen beheer hebben is het makkelijk schaalbaar.” Zeef- en transferdruk In 2009 is mijn man overleden en toen heb ik het roer overgenomen. Ik wilde wat we hadden opgebouwd voortzetten en uitbreiden. In het vermaak- en verstelwerk groeiden we gestaag door en we gingen op zoek naar mogelijkheden om nieuwe diensten toe te voegen. Zo kwam er behalve de uitbreiding van onze borduurstudio ook de zeefdruk bij, en weer een paar jaar later transferdruk. Naast het vermaken van kleding voor de retail, gingen we ons toeleggen op bedrijfskleding omdat we zagen dat er ook vanuit die tak veel vraag naar onze diensten was. Zo’n totaalpakket was voor ons ook weer handig om pieken en dalen in de vraag te kunnen ondervangen. Elke tak heeft een eigen beweging 51 2024 - nummer 8 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5