Bloom Your Message fleurt iedereen op 9 Jullie zijn ook een Social Enterprise. Wat houdt dat in? We zijn inderdaad aangesloten bij Social Enterprise NL, een landelijk platform voor sociale ondernemingen die als primair doel hebben om maatschappelijke meerwaarde, oftewel impact, te creëren. Met name op het gebied van arbeidsparticipatie, milieuoplossingen en armoedebestrijding. Daarnaast zijn we partner van MVO Nederland en van de gemeente Maassluis Vlaardingen Schiedam als social return bedrijf. In het kort komt het erop neer dat als organisaties met een Social Enterprise in zee gaan, ze zelf ook sociaal bezig zijn. Bij (semi-)overheden en NGO’s is het al beleid om aanbestedingen te gunnen aan bedrijven die ‘sociale winst’ opleveren. We hebben veel klanten uit die hoek, zoals Amnesty International, Wereld Natuurfonds en Zonnebloem. De tijd is gelukkig voorbij dat bedrijven die groen lijken bij dit soort organisaties voet aan de grond krijgen. Dat kan gewoon niet meer. Voor ons is het fijn dat, doordat deze organisaties zich aan ons verbinden, dit eigenlijk al een kwalitatief keurmerk is. Het werkt als een soort sneeuwbaleffect. Hoe ligt de verhouding retailklanten / zakelijke klanten? Dat is ongeveer 30% retail en 70% zakelijk. Met name op het zakelijke vlak liggen nog veel kansen. Ons verhaal is inspirerend, dat werkt in de relatiegeschenkenbranche heel goed. Steeds meer mensen zijn op zoek naar goede producten. Bedrijven hebben een visie en missie. Ze willen niet meer lukraak producten inkopen, maar producten die hun missie ondersteunen. Duurzaam is interessant. Je doet wat goeds, biedt kansen, inspireert mensen, maakt je personeel gezonder en blijer. Mensen zijn daar echt naar op zoek. We leveren vanaf honderd stuks, maar kunnen gemakkelijk opschalen. Orders van 20 of 30 duizend zijn geen probleem. Bieden jullie ook maatwerk? Noem eens wat voorbeelden? We doen heel veel maatwerk. Querien gaat over de look & feel van de producten en heeft onwijs goede voelsprieten voor wat de klant wil. Voor de Efteling hebben we bijvoorbeeld verschillende cadeautjes van bloeipapier gemaakt, zoals een ‘Plant je eigen Sprookjesbos’ pakket en een set kleurplaten. Voor een congres van een grote overheidsinstelling hebben we naambadges gemaakt. De badges doen het in de eventsector sowieso goed. Het is namelijk tegelijk een cadeautje: na het congres kunnen de deelnemers de opgedane informatie thuis ‘tot bloei’ laten komen. We hebben flyers gedrukt voor een woningbouwvereniging met als boodschap ‘Bedankt voor de vruchtbare samenwerking’. Voor ziekenhuizen hebben we welkomstkaarten gemaakt voor nieuw personeel. Ook werken we voor hotels met het Green Key certificaat, zij delen bijvoorbeeld bloeipotloden uit op beurzen. Voor grote zorgorganisaties hebben we flowerharten geleverd voor de Dag van de Zorg. En van Irado, een regionale afvalverwerker, kregen we een kaart die we zelf gedrukt hadden, om ons te feliciteren met de MVO Trofee. Dat was wel grappig. Wat voor reacties krijgen jullie van klanten en eindklanten? We krijgen heel veel foto’s van groeiende planten en bloemen. Dat is altijd leuk. Via LinkedIn krijgen we vaak de reactie dat we zo goed meedenken en dat we toegankelijk zijn. Van één klant kreeg ik het afgelopen jaar elke twee weken een foto van tomatenplantjes. Uit één kaart zijn zeventien tomatenplantjes gegroeid en we hebben het hele proces, van zaadje tot eindproduct, meegekregen. Superleuk. Dat delen we dan weer op social media. Dit soort dingen zijn de beste reclame die je kunt krijgen. Jullie onderneming groeit en bloeit als een malle, heel inspirerend. Waar dromen jullie nog van? We hebben dromen genoeg. De samenwerkingen met merken als Fien & Teun en de Efteling smaakten naar meer. Daar willen we grote stappen in maken, met name in de retail. We willen de nummer één drukkerij van plantbare producten worden. We willen nog meer klanten uit de relatiegeschenkenbranche, ook de grotere partijen. We willen leuke nieuwe specials maken, zoals het Paasdoosje. We vinden het ook tof om dit soort (maatwerk) producten met andere partijen te ontwikkelen. Er komt nieuw papier met zaden van biologische klaprozen, we gaan meer doen met moestuingroenten en kruidencocktails. We willen nog veel meer ondernemers inspireren met ons verhaal… en zo kan ik nog wel even doorgaan. Zoals ik al zei: sociaal en duurzaam ondernemen is zó ontzettend leuk en waardevol, daar krijg je nooit genoeg van. We zien Bloom Your Message dan ook niet als werk, meer als een manier van leven. 41 2024 - nummer 8 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5