PROMZ VAK 05-2024

Innovatie, kwaliteit en duurzaamheid als drijvende kracht 9 van het productieproces neemt Texet Workwear de volgende stappen om duurzamer te produceren. Een goed voorbeeld hiervan is de omschakeling van onze volledige Printer Essentials collectie naar preferred materials. In plaats van een nieuwe duurzamere collectie te lanceren kiest Texet Workwear er dus voor om bestaande collecties om te zetten. Uiteraard zijn al hun nieuwe ontwikkelingen zo duurzaam als mogelijk. De totale collectie van Texet Workwear bestaat hierdoor voor ruim 70% uit duurzamere producten. Maar Texet neemt ook verantwoordelijkheid voor wat betreft de ontwikkeling van bijvoorbeeld wetgeving. Zo zit het bedrijf al een paar jaar in een stuurgroep die meedenkt over de in- en uitvoering van UPV (de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid) en is het druk bezig met de implementatie van het digitaal productpaspoort om zodoende volledige transparantie in de keten te bieden aan de eindgebruiker. Technologie en innovatie Een van de meest indrukwekkende aspecten van Texet is de inzet van geavanceerde technologieën. De introductie van een volledig geautomatiseerde autostore en het gebruik van machine learning zorgen voor een ongekende efficiëntie. “De robots in ons magazijn optimaliseren de picking-routes, zodat orders altijd op de meest efficiënte manier worden verwerkt,” legt Rick uit. Maar Texet kijkt verder dan alleen logistiek. Het bedrijf ontwikkelt nieuwe productlijnen, zoals de Printer schoenencollectie en de Harvest Outdoor-lijn, die inspelen op de vraag naar duurzame en veelzijdige kledingstukken. Door al deze nieuwe- en nog komende ontwikkelingen heeft Texet Workwear sinds 1 juni 2024 een 2e bulkmagazijn in Aarschot in gebruik genomen. Hierdoor is het aantal m2 vloeroppervlakte voor bulkopslag met 50% vergroot. “Er is niets zo belangrijk als voorraad. Door de uitbreiding van ons lokale warehouse kunnen we de groei van onze distributeurs blijven faciliteren,” aldus Rick. Samenwerken met distributeurs Voor distributeurs en dealers biedt Texet een scala aan voordelen. Het bedrijf zet sterk in op toegevoegde waarde door een gebruiksvriendelijke online portal aan te bieden. Hier kunnen klanten logo’s uploaden, prijzen berekenen en bestellingen doorvoeren in één gestroomlijnde omgeving. “Voor onze partners betekent dit gemak. Eén aanspreekpunt, één factuur en een naadloze afhandeling van orders,” aldus Rick. Daarnaast werkt Texet samen met distributeurs om nieuwe markten te verkennen en innovatieve oplossingen aan te bieden. “Daar gaan we ver in”, zo stelt Rick. “Zo hebben we bijvoorbeeld een VR-presentatietool ontwikkeld, die we ter beschikking stellen aan distributeurs. In 3-D kunnen eindklanten dan een ‘modeshow’ zien van mensen die in hun werkomgeving lopen met de betreffende werkkleding in hun bedrijfskleuren, compleet met logo.” Markttrends en toekomstperspectief De promotionele textielmarkt verandert in een hoog tempo. Volgens Rick groeit de vraag naar kleine oplages en gepersonaliseerde producten. “Iedereen wil tegenwoordig unieke items, en daar spelen wij op in. Of het nu gaat om een bedrijf met tien medewerkers of een grote organisatie, we bieden oplossingen die passen bij elke behoefte.” Ook ziet Texet kansen in verdere automatisering en uitbreiding van de productiefaciliteiten. “We zijn momenteel bezig met de verdere automatisatie van onze warehouses, wat ons nog efficiënter zal maken. Bovendien zijn we nu aan het proefdraaien met het borduren en bedrukken in ons warehouse hier in België, zodat we niet meer alleen afhankelijk zijn van onze faciliteit in Polen en nog sneller gepersonaliseerde kleding kunnen leveren.” 37 2024 - nummer 8 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5