9 L’Aventure Michelin Total marketing avant la lettre Michelin gebruikte de naam ook voor een eigen magazine - al in het begin van de vorige eeuw. Ook sierde Bibendum de landkaarten en gidsen (zowel de groene als de rode) - nu nog altijd… Michelin gaf die gidsen overigens al vroeg uit. In 1900 publiceerde het merk de eerste rode gids met de bedoeling reizigers praktische informatie (garages, dokters, kaarten) te geven en adressen van hotels en restaurants. De aanleiding was de Wereldtentoonstelling van dat jaar. Wie dat jaar banden kocht kreeg de gids er gratis bij. De luchtbanden van Michelin stelden fietsers en automobilisten (er waren er toen 2.400 in Frankrijk) immers in staat om meer en verder te reizen. En banden te verslijten… De landkaarten van Michelin kwamen in 1905 voor de eerste maal uit in kader van de ‘Coupe Gordon Bennett’ (een autorally met Parijs als startplaats). In 1910 kwamen de kaarten met een schaal van 1 op 200.000 (1 cm is 2 kilometer) op de markt. De innovatie was de accordeon-vouwwijze wat het gebruik ervan onderweg vergemakkelijkte. Het formaat (11 x 25 cm) is al meer dan 100 jaar ongewijzigd. Een reden om de kaarten en gidsen uit te geven was - zo wordt in L’Aventure Michelin uitgelegd - ook dat reizigers Michelin contacteerden met vragen naar de ‘goede’ en praktische adressen en naar de juiste route. En daar werd steeds serieus op geantwoord… De consument van vandaag is zo gewend geraakt aan de Michelin-kaarten en -gidsen dat die niet of nauwelijks stilstaat bij het waarom van die producten. Goed beschouwd leg je tegenwoordig niet direct de link met de banden en is Michelin ook een sterk merk in routekaarten en toeristische informatie. Promotionele producten In ‘L’Aventure Michelin’ is een zaal ingeruimd voor de reclame van het merk door de jaren heen. Voor de geïnteresseerden in promotionele producten is het ‘gefundeness fressen’! In zo’n tien vitrines is een resum aan ‘gadgets’ en hebbedingetjes van Michelin - al dan niet met Bibendum - tentoongesteld. Een greep uit het ‘aanbod’: balpennen (onder meer van Parker), notebooks, Bibendum-pennenhouders, reistoilettas, handdoekjes, zeepjes, zakmessen, lucifers, aanstekers, sport- en spelartikelen (plastic bowlingspel, frisbee, springtouw, rugbyballen), portemonnee’s, zijden sjaals, autohandschoenen, stropdassen en (tientallen) sleutelhangers. Geen prullaria, maar fraaie producten uit heden en verleden. En de producten zouden niet misstaan in de catalogus van een distributeur. Aan het einde van de toer door de geschiedenis van Michelin wacht - natuurlijk - de boutique waar je zelf je hebbedingetjes van Michelin kunt kiezen (elk zichzelf respecterend museum en tentoonstelling moet tegenwoordig een giftshop hebben…). Het aanbod is ruim (‘De grootste selectie van authentieke Michelin-producten’) en de bezoekers betalen nu met plezier voor producten met merknaam en logo die ze wellicht ooit bij de aankoop van banden hadden kunnen krijgen. Natuurlijk zijn er de gidsen en de kaarten, maar ook mini-auto’s, kleding (T-shirts, sweaters), petten, tassen, lanyards, pennen (bijvoorbeeld een vier-kleuren BIC-balpen voor 4,90 euro, die zonder logo in de Franse supermarkt nog geen 2 euro kost), speelgoed, pennenzakken, boeken (onder meer een boek over meer dan 100 jaar Michelin-‘objecten’ en over de affiches van het merk) en knuffels… En na zo’n bezoek ben je Michelin-fan, willen of niet… 2CV? Michelin! Een bezoek aan ‘L’Aventure Michelin’ levert verrassende inzichten op, zeker voor een buitenstaander. De Citroën 2CV (‘lelijke eend’ in Nederland, ‘geit’ in Vlaanderen, Deux Chevaux in het Frans) is een product van de bandenfirma uit Clermont-Ferrand. Van 1934 tot 1976 was Michelin immers eigenaar van de autofabrikant. In 1936 wilde men een TPV, wat staat voor Toute Petite Voiture (een heel kleine auto). Het moest een voertuig worden waarin eieren in een mand niet zouden breken als de wagen over hobbelige wegen of velden reed. En de wagen moest betrouwbaar, goedkoop en eenvoudig te bedienen zijn. De 2CV met het unieke veersysteem was het resultaat. Geen prullaria, maar fraaie producten uit heden en verleden. 25 2024 - nummer 8 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5