8 L’Aventure Michelin Total marketing avant la lettre berproducten. André Michelin was ingenieur en zijn broer Edouard volgde een opleiding in de ‘beaux arts’ - zeg maar de kunstacademie. Opvallend is dat in latere jaren niet de ‘kunstenaar’ Edouard zich bezig ging houden met promotie en marketing (wat je zou verwachten) maar zich richtte op de productie. De ingenieur André deed de promotie. Zij hadden een remblok voor koetsen en fietsen gemaakt op basis van een combinatie van rubber en linnen. In 1891 lanceerden ze zich in de piepjonge bandensector. De Michelin’s namen de activiteiten over van een Schot die in Clermont-Ferrand gestart was met rubberen luchtbanden. Dat was op zich een innovatie want tot dan toe waren de karren en koetsen voorzien van houten wielen al dan niet voorzien van een metalen bekleding. Dat zorgde voor onaangenaam reizen over de hobbelige wegen. De uitvinding van luchtbanden zorgde voor een minder schokkerige reis. De Schot kon zijn activiteit evenwel niet winstgevend maken, vandaar de overname door de Michelin’s die wel kansen zagen voor rubberproducten. Hun doorbraak was de ontwikkeling van de demontabele rubberband. De luchtbanden in die tijd raakten vaak lek maar de reparatie van zo’n band kostte veel tijd. De reparatie van een demontabele luchtband voor een fiets kostte slechts een kwartier. Sport was toen al een manier voor Michelin om het product in de kijker te zetten. In 1891 won ene Charles Terront de wielerwedstrijd Parijs - Brest - Parijs op een fiets voorzien van de demontabele Michelin luchtbanden. Een jaar later organiseerde Michelin zelf een wedstrijd: Parijs - Clermont-Ferrand. Om het voordeel van de demontabele Michelin-band extra in de verf te zetten, liet Edouard Michelin stiekem spijkers op het wedstrijdtraject gooien. De renners met Michelin-banden konden een lekke ‘tube’ binnen twee minuten repareren. Daarmee was de basis voor het Michelin-succes gelegd. Na de fietsbanden kwamen er banden voor motorfietsen én voor auto’s. En de luchtbanden werden in de decennia erna voorzien van een rubberen slijtlaag (later versterkt met metaal) waardoor ze minder snel lek gingen. Bibendum In die beginjaren kwam ook al het beroemde Michelinmannetje (Bibendum) op de proppen. In de expo doet het merk uit de doeken hoe dat figuurtje ontstaan is. In 1894 zag Edoudard Michelin een stapel opgepompte luchtbanden en hij vond dat die eruit zag als een mannetje. Enkele tekenaars mochten zich op dat idee uitleven en Marius Rossilon (ook genaamd O’Galop) kwam met zijn versie voor een affiche. Het mannetje bracht een toast uit met de woorden ‘Nunc est bibendum’ (Nu moet je drinken…). Vandaar komt ook de naam Bibendum. Tot in de jaren twintig van de vorige eeuw stak er ook een sigaar in zijn mond. In de jaren vijftig kreeg Bibendum een vriendelijker en ronder uiterlijk. Door de jaren heen is het Michelin-mannetje het ‘uithangbord’ van het bandenmerk en gebruikte men hem voor allerlei reclamedoeleinden. Van affiches tot promotionele producten. Bibendum fietste mee in de reclamestoet van de Ronde van Frankrijk. Stickers met zijn beeltenis prijkten op auto’s en motoren bij wedstrijden. 23 2024 - nummer 8 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5