Promotionele producten: een stabiele sector 8 Made in Europe Er is beweging in de markt. Twee belangrijke trends zijn de groeiende vraag naar milieuvriendelijke, duurzaam geproduceerde promotionele producten en de opkomst van ‘Made in Europe’. Ongeveer de helft van de Nederlandse distributeurs en leveranciers merkt dat ‘Made in Europe’ in 2024 aan belang heeft gewonnen (zie tabel 2). Vrijwel alle distributeurs en leveranciers hebben wel eens producten in Europa ingekocht, sommige vaker dan andere. Het is aannemelijk dat het belang van ‘Made in Europe’ de komende jaren verder zal toenemen. ‘Made in Europe’ hangt nauw samen met duurzaamheid, want minder transportkilometers betekent een kleinere ecologische voetafdruk. Slechts een klein percentage distributeurs en leveranciers ziet een afname in de vraag naar duurzame producten (zie tabel 3). Meer dan de helft signaleert juist een groeiende vraag naar deze producten. Hoewel distributeurs goed bezig zijn op het gebied van duurzaamheid, valt er nog veel te winnen. Gemiddeld genomen bestaat 30% van de omzet uit duurzame producten, terwijl opdrachtgevers aangeven dat slechts 20% van hun budget naar duurzame artikelen gaat. De branche kan trots zijn op de geboekte vooruitgang, maar 70% van de omzet komt nog steeds uit niet-duurzame producten. Sportevenementen Duurzaamheid is niet het enige thema dat verkoopkansen biedt. Ook sportevenementen zorgen voor extra omzet. In 2024 vonden onder meer het EK Voetbal in Duitsland en de Olympische Zomerspelen in Parijs plaats. Ruim een kwart van de opdrachtgevers haakte in op sportevenementen, waarbij het EK Voetbal 2024 het populairst was (17%). Ook bij distributeurs en leveranciers waren sportgerelateerde producten in trek, met het EK Voetbal als koploper. DISTRIBUTEURS SUPPLIERS DISTRIBUTEURS SUPPLIERS TABEL 2: HET BELANG VAN ‘MADE IN EUROPE’ TABEL 3: VRAAG NAAR MILIEUVRIENDELIJKE / DUURZAME PRODUCTEN 0 0 30 30 10 10 40 40 20 20 50 50 60 60 Dat kan ik niet beoordelen Wij verkopen geen producten die in Europa geproduceerd zijn De rol van ‘Made in Europe’ is afgelopen jaar minder belang- rijker geworden De vraag naar duurzame promotionele producten is in het afgelopen jaar afgenomen De rol van ‘Made in Europe’ is afgelopen jaar onveranderd gebleven De vraag naar duurzame promotionele producten is in het afgelopen jaar hetzelfde gebleven De rol van ‘Made in Europe’ is afgelopen jaar belangrijker geworden De vraag naar duurzame promotionele producten is in het afgelopen jaar toegenomen 17 2024 - nummer 8 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5